Dag van de Motor 2011

Share

Beelden: MotorLife & H. Vanhulle
8 mei 2011. De weergoden zijn België al wekenlang buitengewoon welgezind en maken ook voor de Dag van de Motor daarop geen uitzondering. En terwijl de zon de ochtendlucht vult, maakt de motorindustrie zich op de parkings van het circuit van Zolder op om de bezoekers te ontvangen.
En dat zijn er naar verwachting nogal wat. Al weken op voorhand waren alle testritten, 1.248 stuks om precies te zijn, volgeboekt. Toen de klok amper tien uur aangaf, stonden al lange rijen wachtenden aan de registratiebalie. Dit in de hoop alsnog een testrit te kunnen maken op één van de 82 beschikbare testvoertuigen. De toon was daarmee gezet, de testmotoren zouden gedurende de ganse dag van de ene in de andere hand overgaan.
Drie motorparkings stonden nokvol nog voor het middaguur zich aankondigde en het aantal wagens dat een plaatsje had gevonden, was ook al bepaald niet van de lucht. Door de ruime opvatting van de accommodatie bleef het echter altijd aangenaam toeven op de plaats van het gebeuren. Niemand moest dringen om de goed gesmaakte demonstraties van de stuntrijders en het korps van de bereden politie te zien en ook de diverse infostands bleven ten allen tijde goed bereikbaar.
Opgemerkt door heel wat bezoekers was de mogelijkheid om onder begeleiding kennis te maken met het rijden met een 125cc scooter of motorfiets. Met name de gloednieuwe KTM 125cc motoren kenden daarbij heel wat bijval. Het feit dat wie daarmee reed een motorjas en valhelm kon lenen, was natuurlijk voor de liefhebbers mooi meegenomen.
Ook heel populair was de demonstratie van het nut van ABS op een motorfiets die net ernaast gedurende de gehele dag doorlopend plaatsvond. Twee identieke Kawasaki-motoren, voorzien van een steuninstallatie, remden om beurten op een nat en spekglad wegdek. Terwijl de ene motor zonder ABS spectaculair rond ging tollen tijdens de remactie bleef de motor met ABS al even opmerkelijk rustig en veilig onder dezelfde omstandigheden. Of hoe ook veiligheid heel opwindend kan zijn om naar te kijken… daar kon zelfs de bodypaintsessie op de stand van Continental niet tegen op.


Er werd ook gedacht aan wie eens wilde proeven van het offroadrijden. In de schaduw onder de bomen was een klein offroadparcours ingericht, waarop zowel met motoren, quads als buggy's kon worden gereden. Dat daarbij door de deelnemers tonnen zand diende gehapt te worden, kon blijkbaar de pret niet drukken. Ook hier bleef zo goed als geen enkel voertuig aan de kant staan en was de interesse groot.
Wie aandachtig het aanbod bekeek, kon bovendien niet anders dan tot de conclusie komen dat elke vorm van motorrijden deze keer op de Dag van de Motor vertegenwoordigd was. Zelfs de side-cars waren deze keer van de partij, evenals de elektrisch aangedreven voertuigen.
Minder euforisch mag men zijn over de aandacht voor het veiligheidsaspect dat sommige van de exposanten aan de dag legden. Bijvoorbeeld de begeleiders op het offroadterrein, die zelf meereden op quads, droegen geen enkele vorm van veiligheidskledij. Ook op de stand van een firma die tochtjes met Vespas organiseert stak het duidelijk niet zo nauw met de veiligheid. Heel wat personen die aan deze apart georganiseerde testritten deelnamen, reden met blote armen en benen, laat staan dat er gepast schoeisel en handschoenen werd gedragen. Het haarnetje aan, daarop een helm en zo de baan op; 't tartte echt alle verbeelding hoe nonchalant men daar met de veiligheidsregels omsprong. De voorrijder gaf al evenmin het goede voorbeeld; met een korte broek op de scooter rijden, is misschien wel aangenaam, maar gegarandeerd minder leuk als het onverhoopt mis mocht gaan.
Ronduit schrijnend was het ook een eindje verder, op een klein parcours waar kleine kinderen met elektrische quads en motorfietsjes konden testrijden. Aan het dragen van veiligheidskledij werd daar zelfs helemaal geen aandacht geschonken. Slechts één kind reed daar met een fietshelm rond, de rest speelde met lijf en leden door in gewone vrijetijdskledij en zonder valhelm rondjes te draaien over het betonnen testparcours. Na heel wat campagnes en sensibiliseringsacties zou men kunnen verwachten dat met name de "professionelen" wel beter zouden weten…
Gelukkig was Fortuna die dag iedereen goed gezind. Op een koppel na dat zonder erg voor hun gezondheid met een testmotor naast de baan terechtkwam en een testrijder die met een buggy een elektriciteitskast molde, bleef alles en iedereen heel. Rekening houdend met het enorm aantal testritten is de Dag van de Motor dus ook op dat vlak beslist een succes geworden.
De organisatoren geven een geschat bezoekersaantal op van dik 5.000 personen. Minstens even belangrijk, of zo mogelijk nog belangrijker, is dat de standhouders unaniem tevreden waren over de interesse van de bezoekers in de aangeboden informatie. Volgend jaar weer, en waarschijnlijk nog maar eens beter dan voorheen, is dan ook het gevoel dat we aan de 2011-editie van de Dag van de Motor overhouden.