Kata onderkledij

Share We zullen het maar meteen eerlijk toegeven: toen we het aanbod kregen om het Kata® motorondergoed te testen, stonden we heel sceptisch tegenover dit project. Het leek ons echt allemaal te mooi om waar te zijn. Ondergoed dat uiterst comfortabel zit doordat het perfect de vorm van je lichaam aanneemt, dat flinterdun is, dat koel aanvoelt in de zomer en je 's winters warm houdt, het klinkt bijna als een sprookje; of een verkoopspraatje van een marktkramer… of je zou wel héél lichtgelovig moeten zijn en letterlijk alles slikken wat er gedrukt staat.
Werner Van Laere, de man van Lavo b.v.b.a. -de firma die het Kata® ondergoed commercialiseert- zag wellicht het ongeloof in onze ogen toen hij ons zijn producten voorstelde en ging meteen tot daden over. Hij stelde ons voor om zijn materiaal gedurende een lange periode te testen en hem dan onze bevindingen over te maken. Met een trip van enkele duizenden kilometers voor de boeg, namen we zijn uitdaging aan. Gedurende ongeveer een week zouden we zijn ondergoed testen onder de meest uiteenlopende omstandigheden en dit van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. "Dragen op je blote vel" was de laatste raadgeving die hij ons meegaf terwijl hij voor ons de deur van zijn zaak openhield en we het pand verlieten. Toen we het ondergoed voor het eerst pasten, bleek al snel dat de eerste bewering van Werner klopte als een bus: zowel de broek als het shirt pasten ons als gegoten en vormden als het ware een tweede huid. Het aangename gevoel van de speciale stof waaruit het geheel is vervaardigd, de strategisch aangebrachte platte naden en de perfecte snit gaven ons een heel verzorgd gevoel. Toen we ons in ons lederen pak lieten glijden gebeurde dat voor het eerst zonder enige moeite: het ondergoed liet ons toe om zonder haperen in het nauw gesneden pak te glippen. Gedaan dus met die regendans om ons lijf in een racepak te wringen, gedaan met die zweterige toestanden voor je nog maar een meter gereden hebt. Bovendien zat alles meteen perfect op zijn plaats: onder de oksels had het ondergoed zich niet opgehoopt, het rugpand zat nog steeds waar het hoorde te zitten en de pijpen van de broek waren netjes rond onze benen blijven zitten. De eerste test had de Kata® kledij met glans doorstaan. Maar één veldslag winnen betekent nog niet dat je uit een oorlog als winnaar tevoorschijn komt, gromden we terwijl we naar de motor liepen...
Onder ronduit zomerse temperaturen stapten we op de motor. Het lederen racepak schoof als automatisch perfect op zijn plaats toen we de rijhouding aannamen en het ondergoed werkte nergens onze bewegingen tegen. Zo comfortabel had onze motorkledij nog nooit gezeten. De satijnzachte bovenlaag van de Kata® kledij bewees nog maar eens haar nut. Wat volgde –een toeristische rit van enkele duizenden kilometers in heel uiteenlopende temperaturen en omstandigheden- heeft ons overtuigd van het nut van gespecialiseerde onderkledij. Op de warmste momenten van de dag viel er nergens ook nog maar een zweetvlek te bekennen en op de frissere momenten zorgde de Kata® kledij voor een weldoende warmte. Klamme en frisse momenten hebben we dus tijdens onze testrit niet moeten doorstaan… en dat alles met een flinterdunne stof als enige kledij onder een geperforeerd racepak. De wonderen zijn de wereld dus nog niet uit. Nood breekt echter wet, dus gingen we het ondergoed nu maar eens op de hardste manier aan de tand voelen: we gingen er voor enkele uren mee op een omloop spelen en zouden dan wel zien wat er van die thermische verhaaltjes nu al dan niet klopte. Na deze stoeipartij stroopten we –volledig moeiteloos- ons lederen pak van ons lijf en voelden of er zich ergens zweet had opgehoopt. Dit onderzoek bracht aan het licht dat ook nu de Kata® onderkledij zo goed als droog was gebleven. Onze collega die bij de test aanwezig was en ook enkele uurtjes op de omloop had gereden staarde ons ongelovig aan: zijn T-shirt droop van het zweet en we durven er heel wat op verwedden dat ook zijn short op dat ogenblik kletsnat was. Nog nooit heb ik iemand afgunstig zien kijken naar ons ondergoed, maar dat was op dat moment wel degelijk het geval. Bovendien was onze lichaamstemperatuur tijdens het draaien van onze rondjes duidelijk niet erg hoog opgelopen zoals anders wel het geval zou zijn geweest. Scheelt meteen natuurlijk een pak in je concentratie terwijl je rijdt én zorgt ook voor minder vochtverlies. Twee zaken waarmee competitierijders al eens te kampen krijgen tijdens zware wedstrijden. Het Kata® ondergoed bewijst met andere woorden uitstekende diensten aan zowel de toeristisch geaarde motorrijder als aan de sportmannen onder ons. Comfortabel te dragen, perfect inspelend op de meest uiteenlopende temperaturen én… gemakkelijk te onderhouden. Elke avond wasten we de set uit in een lauw sopje en hingen het vervolgens te drogen. 's Morgens was onze outfit keer op keer weer kurkdroog en klaar om te dragen. De kledij bleek bovendien heel vormvast te zijn, een niet onbelangrijk detail want slecht passende kledij draagt niet echt aangenaam. Geurtjes bleven er ook al niet in hangen, dus moet je geen schrik hebben dat ze je eerder ruiken dan zien komen als je enkele dagen met de motor onderweg bent. Scheelt meteen weer wat in de hoeveelheid bagage die je dient mee te sleuren op je omzwervingen… Nu jullie weten dat het Kata® ondergoed wel degelijk revolutionaire eigenschappen bezit die het motorrijden veel aangenamer kunnen maken, wordt het tijd dat we het aanbod eens onder de loep nemen. Kata® ondergoed is zowel verkrijgbaar in dames- als in herenmaten en dit in de maten van medium tot extra, extra large. De standaard kleuren zijn zwart, navy blauw en wit. Het pak dat wij droegen bestond uit een lange broek en een shirt met lange mouwen en een rolkraag, maar ook shorts zijn verkrijgbaar evenals shirts met korte mouwen en met twee verschillend gevormde halsuitsnijdingen. Door de modieuze snit en fijne afwerking is het ondergoed ook gewoon als bovenkledij bruikbaar. Niemand zal het merken als je in deze kleren gehuld op een terrasje zit. Als prijsindicatie kunnen we melden dat de lange broek en het shirt met lange mouwen en rolkraag samen ongeveer 120 euro (incl BTW) moeten kosten in de detailhandel. Vergeleken met de totale kostprijs van de veiligheidskledij van een motorrijder een aanvaardbaar bedrag, zeker als je alle voordelen ervan op een rijtje zet! Wie zich de Kata® kledij wil aanschaffen kan daarvoor bij zijn dealer terecht. Mocht die nog niet van het bestaan van dit prachtmateriaal op de hoogte zijn of niet weten waar hij het moet aankopen dan kun je hem adviseren om als de bliksem contact op te nemen met Lavo b.v.b.a. Een eenvoudig mailtje op het adres info@lavo.be volstaat om het materiaal aan jou te kunnen leveren. In de RAD winkels te Drongen, Nijvel, Willebroek, Tienen en Huy is de Kata® kledij alvast uit voorraad leverbaar. Technische gegevens Kata® producten: Stof: 100% Tractel® aquator. Eigenschappen: Tractel® aquator is een ingenieuze dubbelzijdige stof die door capillaire actie een optimaal vochttransport garandeert. Bovendien is het temperatuurregelend (warm in de winter en koel in de zomer), antibacteriologisch en UV-B bestendig. Het materiaal is ook krimpvrij en kleurvast. Onderhoud: wassen bij 40° Celsius. Hangend drogen, strijken overbodig.