NSU Fabrieksracer 1908

Share

1908. NSU is 7 jaar actief in het bouwen van motorfietsen. Eerst met modellen die door een Zedel-krachtbron worden aangedreven, maar daar kwam al snel verandering in. Men heeft goed gekeken hoe de Zwitserse krachtbron gemaakt was en hoe het in het frame zat en op basis daarvan ontwikkelde men een nieuw motorblok. En die deed van bij zijn eerste verschijning stof opwaaien…
De krachtbron is een luchtgekoelde tweecilinder V-motor die zo geplaatst is dat de krukas dwars op de rijrichting staat. De motor heeft sierlijk gevormde aluminium carters, waarop gietijzeren cilinders staan. De cilinderinhoud is voor die tijd enorm. Via een boring en slagverhouding van 80 op 100 millimeter bekomt men een cilinderinhoud van 1.004,8 cc.
Er is een onderliggende nokkenas gemonteerd op de rechter krukastap. Die drijft twee stoterstangen aan die via tuimelaars de inlaatkleppen bedienen. Het gehele systeem beweegt zich gewoon in de open lucht, de bewegingen van de stoters en de tuimelaars kan dus met het blote oog worden gezien. Er is tussen de cilinders een carburator geplaatst die middels een fraai gevormde inlaatcollector met de motor is verbonden. Het uitlaatsysteem is veeleer summier van constructie. Twee korte gebogen buizen leiden de gassen in de richting van de grond; van een dempersysteem is geen spoor te vinden…
De smering van de krachtbron gebeurt met olie die in een aparte olietank is ondergebracht. Via een pompsysteem dat door de rijder met de hand wordt bediend, pompt men de benodigde smeerolie door de motor. De Bosch magneto-ontsteking wordt via een tandwieltrein vanaf de rechterkant van de krukas aangedreven. Een koppeling of een versnellingsbak is niet aan boord. De motor geeft zijn vermogen af vanaf de linker kruktap waarop een poulie is gemonteerd. Die grijpt een lederen riem die verbonden is met het achterwiel door een levensgrote poulie. Slim gezien, want een primaire overbrenging wordt hierdoor geheel en al overbodig.
Duidelijk te zien is dat het kader gebaseerd is op dat van een herenfiets. De voorvork is ook zo van een fiets overgenomen, maar is versterkt uitgevoerd. Destijds een gebruikelijke constructie omdat de eerste motoren tenslotte gebaseerd waren op een fiets met hulpaandrijving. En al lijkt het op het eerste gezicht niet zo, het is wel degelijk ook op deze NSU-racer het geval. Om de motor op gang te brengen trapt de piloot op de pedalen om de motor een vaart te geven en start daardoor meteen ook de krachtbron op. Gas geven doet hij met zijn linkerhand door middel van een hendel op het stuur. Van een gashendel zoals wij dat kennen is geen sprake, de beste vergelijking is die met een oude chokehendel. Met een gelijkaardige voorziening regelt de bestuurder ook de voorontsteking. Inderdaad, met een NSU rijden was in 1908 meer dan alleen maar op het knopje drukken en aan het gas gaan hangen…
Alsof je als piloot nog niet genoeg omhanden hebt met het bijstellen van de voorontsteking, het smeren van de motor en het regelen van de snelheid moet je ook goed uit je doppen kijken waar je rijdt. Het rijwielgedeelte heeft namelijk geen veersystemen en bezit maar één rem. Door de pedalen achteruit te trappen breng je een torpedorem in het achterwiel in werking.
Op gebied van comfort heeft NSU echter wel zijn best gedaan. Het lederen zadel is afgeveerd gemonteerd en er is een mooie, grote kilometerteller gemonteerd. De schaal op die teller gaat tot 110 kilometer per uur, en de aandrijving geschiedt via een tandwielconstructie die bevestigd is op de naaf van het voorwiel. Om de banden op de gewenste druk te houden is een koperen pomp op de bovenbuis van het frame vastgemaakt.
Dat racen al in 1908 een manier was om de standaardproducten op een hoger peil te brengen, blijkt uit het feit dat NSU van zijn racer ook een straatversie te koop aanbood. Die had het zadel op de voor een fiets gebruikelijke plaats staan en een meer comfortabel geplaatst stuur.
Nog een verschil was het vermogen dat de motor maakte. Had de racemachine een topvermogen van 8 pk, de rijke heren die met deze NSU over de weg reden, moesten het met 2 pk minder stellen. Met de staat van de wegen van weleer in gedachten veeleer een zegen dan een vloek als je het ons vraagt!
Deze unieke NSU racer is te bewonderen in het Forgotten Times Museum te Zandvliet. Meer info op de website http://www.americanlegend.be/index-2.html