Chroom vernieuwer

Share

Wie klassiekers of oldtimers restaureert weet het; ettelijke jaren lang gold dat een motorfiets chroom nodig had om een rijk en luxueus voorkomen te hebben. Datzelfde chroom diende natuurlijk ook gepoetst en beschermd te worden om zijn glorieuze uiterlijk te behouden. Eens de motor werd afgedankt - of zelfs daarvoor - stak men daar geen tijd meer in. Met alle desastreuze gevolgen vandien…
Chroom, hoe goed ook van kwaliteit, heeft geen eeuwig leven. Onder invloed van de omgevingsvochtigheid maakt roest een kans om stilaan de blanke chroomlaag te beschadigen. Steenslag, krassen en andere beschadigingen versnellen nog dat proces, evenals plaatsen waar vocht zich kan ophopen en lange tijd blijven staan.
Roest is bij verchroomde onderdelen een sluipende moordenaar. Langzaam maar zeker slaat het roest toe en eenmaal je het opmerkt, is het te laat. Tenminste voor die mensen die de artikels op motornet niet lezen, want er bestaan echt wel middeltjes om ook dit varkentje te wassen tot het er weer fris en blinkend bij staat in dit geval. Je licht opsteken bij een specialist, als Tante Kaat je niet verder helpt blijft je niets anders over. Ook wij deden dat en gingen bij Matthys Quality Equipment langs om hun B.C.R. 2070 op te pikken, een vernieuwer voor Chroom en nikkel waarvan we veel goeds gehoord hadden in de wandelgangen. Het product wordt verkocht in flacons met een inhoud van 250 milliliter en kost 10 euro inclusief BTW. Het mooie is dat je voor het verwerken van het product enkel propere doeken nodig hebt. Eentje om het product op het te vernieuwen oppervlak aan te brengen en een wollen exemplaar om het vervolgens op te blinken.
De handleiding die bij de B.C.R. 2070 hoort, laat niets aan de verbeelding over. Er staat dat het product geschikt is om zowel met chroom als nikkel afgewerkte oppervlakten te reinigen en terug te laten schitteren. Een bemoedigende gedachte, want stukken laten herchromeren is beslist geen spotgoedkope optie. Om het product te verwerken, wordt aangeraden een doek gedept in B.C.R. 2070 te gebruiken om het op het te behandelen oppervlak aan te brengen. Vervolgens dient men het product 5 minuten te laten inwerken. Met een zuivere wollen doek wordt daarna het onderdeel opgeblonken. Inderdaad, eenvoudiger kan bijna niet, dus gingen we ermee aan het werk. Het onderwerp van onze zorg was deze keer het achterspatbord van een Yamaha RD250 van bouwjaar 1974. Dat vertoonde de gevreesde "roeststerretjes" maar was hopelijk nog net te redden. Benieuwd naar het resultaat wreven we een gedeelte van het te behandelen oppervlak in. Dat zou ons toelaten het resultaat van de behandeling accuraat te beoordelen. Het product is een melkachtige, lichtjes ruikende vloeistof die zich gemakkelijk laat aanbrengen. Eenmaal dat gedaan, registreerden we de tijd. Vijf minuten wachten; soms lijken die 300 seconden wel een eeuwigheid als men staat te popelen tot die verstreken zijn en men het resultaat van een experiment wil zien.
Een wollen doek hadden we niet meteen in huis, maar versleten sportsokken des te meer. Die besparen we - netjes gewassen natuurlijk! - voor dergelijke poetswerkjes; zowel wat betreft hun materiaal als vorm bewijzen ze daarbij uitstekende diensten. Veel elleboogvet kwam er niet aan te pas om de matte, inmiddels droge witte laag die het product op het chroom had achtergelaten weg te poetsen. Het resultaat dat tevoorschijn kwam was echt wel opmerkelijk. De 25 jaar oude chroomlaag zag er natuurlijk niet als nieuw uit, maar was duidelijk aan een tweede, esthetisch verantwoord leven begonnen, iets wat met traditionele poetsmiddeltjes niet of slechts met heel veel moeite en tijd bereikt kan worden.
B.C.R. 2070 is een product van Restom®. De Restom-producten worden in België uitsluitend via Matthys Quality Equipment verdeeld. Via hun website krijg je alle informatie die je nodig hebt (www.matthys.net), bovendien zal je er nog tal van andere interessante gereedschappen en producten ontdekken.