Yamaha Majesty 400 en Sym MaxSym 400 vergelijktest 2011

Share

Motorscooters zijn populaire voertuigen. 't Is dan ook niet meer dan normaal dat steeds meer fabrikanten zich in die sector wagen. Daarbij komt dat de markt in Europa een grote keuze aan merken aanbiedt die elk apart hun eigen oplossingen voorstellen. En dat daarin ook cultuurverschillen een rol spelen laat zich raden.
Maar is dat in de praktijk wel voelbaar voor de eindconsument? Wij gebruikten deze vraag als een excuus om een motorscooter uit Taiwan (de MaxSym) met een Japans product (de Yamaha Majesty) te vergelijken.
Wat betreft hun uiterlijk zijn deze twee scooters duidelijk kinderen van hun tijd. De opbouw is in grote trekken gelijk, beiden zijn geschikt om twee personen te vervoeren. Ook wat betreft afmetingen ontlopen ze mekaar maar weinig. Heeft de Yamaha een wielbasis van 1.565 millimeter, de Sym zet daar 1.570 millimeter tegenover. Wat betreft de breedte is de Taiwanees struiser uitgevallen. De Yam laat een slanke 780 millimeter optekenen, terwijl de MaxSym 805 millimeter breed zou moeten zijn. Wat betreft rijklaar gewicht valt er een duidelijk verschil te noteren. De Sym weegt droog 224 kilogram, terwijl de Yamaha rijklaar én met ABS één kilogram lichter is. In de praktijk is van die pakweg 16 kilogram die de MaxSym meer in de schaal brengt (14 liter tankinhoud + olie en koelvloeistof) niets te merken. Beide scooters laten zich heel gemakkelijk hanteren dankzij een centraal en laag geplaatst zwaartepunt.
Hun opbouw is dan ook vanuit technisch oogpunt sterk gelijkend. Beide scooters dragen een vloeistofgekoelde eencilinder viertakt onder het zadel met een inhoud van net geen 400cc. De beide motoren staan in verbinding met een automatische koppeling en een dito versnellingsbak. Die vormen één geheel met de motor en dragen zowel het achterwiel als het stereo veersysteem. Ook wat betreft de voorvering hebben beide fabrikanten voor dezelfde oplossing gekozen. Zowel de Sym als de Yamaha hebben een hydraulisch gedempte telescoopvoorvork.
Op gebied van rijwielgedeelte is het grote verschil tussen deze twee scooters de wielmaten waarmee ze zijn uitgerust. De Majesty heeft een 14 duims wiel voor en een 13 duims exemplaar achter. De MaxSym zet daar een 15 duims wiel voor en een 14 duims achterwiel tegenover. De Sym staat dus op iets grotere wielen, hetgeen zijn gevolgen heeft voor het rijgedrag. Maar laat ons niet op de zaken vooruit lopen, op de rijeigenschappen komen we verder in dit testverslag terug.
Bekijken we de reminstallaties dan zien we dat beide scooters rondom met schijfremmen zijn uitgerust. Het grote verschil zit hem echter in het feit dat de Yamaha wél en de Sym niet met ABS is uitgerust. Op dat vlak laat de Sym dus duidelijk een steekje vallen; op motorscooters van dit kaliber hoort er anno 2011 naar ons inziens gewoon van huis uit ABS op te zitten. Voor 2012 is dan ook een ABS versie voorzien…
Richten we ons op de technische specificaties van de krachtbronnen dan zien we dat zowel Sym als Yamaha voor een vloeistofgekoelde krachtbron hebben gekozen. Ook over het toepassen van vierklepstechnologie was men het roerend eens. De MaxSym heeft met een longinhoud van 399cc de bovenhand wat cilinderinhoud aangaat. De Majesty heeft een krachtbron die een zuigerverplaatsing heeft van 395cc maar wel bijna even sterk is als de Taiwanees. De Sym heeft 34 pk en de Yamaha brengt 33,5 pk naar buiten. Op papier zou de Japanner met zijn lagere gewicht en bijna even hoog vermogen dus iets sneller moeten accelereren. De praktijk zou uitwijzen of dat wel degelijk het geval was.
Vanuit het zadel blijkt al snel dat er grote verschillen bestaan op gebied van rijhouding. De beenhoek en zithoogte zijn zowat gelijk, maar bij de Yamaha staat het stuur beduidend lager opgesteld dan bij de Sym. Het gevolg is dat je achter het stuur van de MaxSym netjes rechtop zit, terwijl de Majesty je een houding oplegt die met een iets gekromde rug gepaard gaat. Wat betreft bestuurbaarheid levert geen van de twee oplossingen voordeel op, 't is maar als je lange tijd in het zadel doorbrengt dat je een lichte voorkeur voor de Sym gaat ontwikkelen als je naar je rug luistert.
Daartegenover staat dat de Yamaha een veel serener gedrag laat noteren als het om motortrillingen gaat. Voel je stilstaand in het zadel bij de Yam de motor draaien, eens de wielen rollen lijkt het wel alsof er een turbine in plaats van een eencilinder aan het werk is. De Sym, die stilstaand nauwelijks iets laat voelen langs zijn zadel, blijft je wel de ganse rit eraan herinneren dat er onder jou gewerkt wordt. Daar is niets enerverends aan, maar het verschil is wel duidelijk voelbaar. Wat ook voelbaar is,is dat de Sym een streepje directer en vinniger op het gas reageert dan de Yamaha. Naast elkaar accelererend nam de MaxSym keer op keer enkele meters voorsprong op de Majesty om die vervolgens nergens meer af te staan. Vanaf welke snelheid de proef uitgevoerd werd, bleek geen verschil te maken. Ook het oppakken na een bocht verliep dus op de MaxSym net iets vlotter en aangenamer. Een andere afstelling van de vario ligt hieraan zeker aan de basis, gezien de krachtbronnen wat betreft prestaties aan mekaar gewaagd zijn.
Verschillen in bestuurbaarheid zijn er nauwelijks. Beide scooters sturen volmaakt neutraal en goudeerlijk. De Yamaha lijkt een net iets kleinere draaicirkel te hebben. Stadsverkeer, secundaire banen en snelwegen kan je met deze scooters moeiteloos aan; het mag zelfs snel gaan, dan nog heb je op gebied van wegligging nog geen problemen. En dat zowel op het rechte eind als in de bochten.
't Is maar als de kraan werkelijk geheel en al vol open staat en je de wettelijk toegelaten snelheden al lang voorbij bent, dat de Yamaha een klein beetje van zijn pluimen gaat laat op gebied van stabiliteit. Boven de 140 kilometer per uur voelt de besturing van de Majesty een beetje wazig aan, terwijl de MaxSym onverstoorbaar en strak doorgaat naar zijn topsnelheid die in de buurt van de 160 kilometer per uur ligt afgaande op zijn teller. Of dat echter belangrijk is voor een motorscooter laten we hier liever ruiterlijk in het midden.
En nu we het toch over snel rijden hebben: beide scooters zijn meesters op het gebied van windbescherming. De Yamaha geeft een klein beetje meer een cabrio-effect bij hoge snelheden, maar dat stoort amper. Ook zijn naast de romp van de bestuurder ook de benen goed beschermd op beide scooters. Zeker op gebied van gebruiksgemak kan dat tellen en dat zowel bij goede als minder goede weersomstandigheden.
Ben je voorzienig van aard dan kan je trouwens op beide scooters passende kledij als bagage meenemen. Onder de afsluitbare zadels kan je op beide scooters een grote hoeveelheid spullen kwijt en daarnaast zijn er nog afsluitbare handschoenkastjes waar je klein gerief in kwijt kan.
Een pluspunt voor de Sym is dat er zich in dat vergrendelbare handschoenkastje stroomaansluitingen bevinden. Je kan zowel via een USB als een sigarenaansteker contact maken met de stroomvoorziening van de MaxSym. Gemakkelijk om audio, telefonie en/of navigatieapparatuur op te laden.
Gaat zowel de MaxSym als de Majesty er vlot vandoor, ook op gebied van remmen staan ze goed hun mannetje. Wat betreft remkracht scoren ze beiden zowat even goed, maar op gebied van doseerbaarheid is de Yamaha duidelijk de betere. De Sym kampt op dat vlak met twee minder positieve eigenschappen: de reminstallaties laten zich minder mooi doseren en bovendien staan de hendels erg ver van het stuur. Ironie: de remhendels van de MaxSym zijn wel verstelbaar maar staan in hun dichtste stand nog steeds heel ver van het stuur. En alsof dat nog niet genoeg is heeft de Majesty ook standaard ABS aan boord en de MaxSym niet.
En daarmee zijn we tot het punt gekomen waar de afwerking, de styling en het dashboard aan bod komen. Over de afwerking kunnen we kort zijn, die is bij zowel de Sym als de Yamaha voorbeeldig. Op gebied van styling zijn er wel duidelijke verschillen waarneembaar, maar welke het meest aanspreekt en het langst zal meegaan moet ieder voor zich uitmaken. Voor elk design en elke kleur valt veel te zeggen… Wat betreft dashboard bieden beide scooters een goede hoeveelheid informatie. Op het centrale lcd-scherm van de Yamaha staan de gegevens wat dicht op mekaar gepakt, maar dat vormt na enige gewenning beslist geen probleem.
Wat wel voor problemen zorgt, is dat beide dashboarden - vooral bij goed weer - enorm spiegelend zijn. In de tellerpartijen kijk je bijna constant tegen je eigen spiegelbeeld aan en dat mag dan wel leuk zijn voor een narcist, ook die verwacht tenslotte wel de gegevens die het dasboard toont gemakkelijk te kunnen aflezen. Akkoord, dramatisch is het allemaal niet, maar het kan wel duidelijk beter. Iets waar hopelijk aan gewerkt wordt, want zowel de Sym als de Yamaha zijn het meer dan waard om op dat vlak een update te krijgen. Op gebied van accessoires is het verschil dan weer hemelsgroot. Sym heeft totaal geen accessoireaanbod voor zijn scooters, terwijl Yamaha ook voor de Majesty 400 een compleet gamma aan nuttig toebehoren heeft ontwikkeld. Voor accessoires voor de Sym moet je dus de boer op om bij de accessoirespecialisten te gaan snuffelen. Ja, ook voor dat is het maar wat goed dat het internet bestaat!
En dan de centen. Net als altijd hebben we de prijzen van de twee protagonisten niet met mekaar vergeleken tot we de conclusie schreven, kwestie van compleet onbevooroordeeld te zijn in het evalueren van de voertuigen. Nu alles gezegd en geschreven is, kunnen we de prijzen wel naast mekaar zetten en iedereen voor zich laten concluderen. De Yamaha (met ABS) kost 7.690 euro, de Sym (zonder ABS) moet 4.999 euro kosten. Zijn wij blij dat we niet voor deze keuze staan?!