Honda CB900F 2008

Share Is het je ook al opgevallen dat het meestal op de meest onverwachte momenten is dat een mens speciale zaken of mensen tegen het lijf loopt? Je gaat bijvoorbeeld naar een Triumph meeting en je ontdekt er een speciaal uitgedoste Honda. Ons overkwam het nog maar eens op de Naked Bike Meeting van B.M.C. Assenede en hier is de motor die we toen opmerkten…

't Was niet meteen het feit dat deze Honda een viercilinder is die hem onder de massaal aanwezige driepitters deed opvallen; ook niet zijn uitlaatgeluid, want dat bleef eerlijk gezegd opvallend binnen de perken. 't Moet de kleur geweest zijn van de motor die onze aandacht trok, samen met het nette, letterlijk gepolijste voorkomen van deze tweewieler. Op onze vraag van wie de Honda was kon echter niemand van de omstaanders ons meteen een antwoord geven. Dus gingen we op zoek in de menigte want het beproefde recept om de eigenaar van een motor snel te lokaliseren –gewoon de motor van zijn sokken gooien- leek ons in dit geval wel heel drastisch…
Wie zoekt die vindt, zegt het spreekwoord. We visten uit dat de eigenaar een zekere Eddy Caboor was en vonden zowel hem als zijn motor bereid om voor de lens te poseren. Daarna haalden we ons notitieblok boven, want proberen onthouden wat er allemaal aan de Honda veranderd was, was al bij het nemen van de beelden een onmogelijke zaak gebleken. Eddy, die in de wandelgangen blijkbaar ook "den Redbull" wordt genoemd, blijkt wat men noemt een laatbloeier te zijn. Alhoewel het al van kindsbeen af altijd al een droom was geweest om met een motor te rijden kwam die er pas toen hij 35 was. Eddy had naar eigen zeggen de microbe van toen af aan meteen goed te pakken want al snel groeide de liefde tussen hem en zijn Honda CB900F tot zulke hoogten dat hij voor zijn motor iets speciaals wilde doen; er een special van bouwen, ja, dat leek hem wel wat…
Het eerste wat aan zijn drang naar schoonheid moest geloven was de zwarte kleur van de wielen. Die vond Eddy maar niets, dus schuurde en polierde hij net zo lang tot de wielen in de blauwe kleur konden worden gespoten die in combinatie met gepolijste vlakken nu de wielen siert. De eerste stap was gezet, en zoals zoveel het geval is zouden er nog vele volgen. Eddy verdiepte zich vervolgens in wat er zoal allemaal kon gekocht worden dat in het concept dat hij in gedachten had paste. Hij vond en kocht –beetje bij beetje- een kleine berg onderdelen van Rizoma die hij ter vervanging van het originele spul op de motor plaatste. Spiegels, handgrepen, een radiator grill, een schakelset, knipperlichten, valblokken… De Honda is geen mobiele toonzaal van Rizoma geworden maar het scheelt niet veel…
De voorvork is eigenhandig gepolijst door Eddy, er zijn kevlar remleidingen gemonteerd evenals valblokken en een stuurdemper moet ervoor zorgen dat de CB900F ook bij snel werk het hoofd koel houdt. Om het tegenovergestelde voor de piloot te bekomen werd er een Givi windscherm geplaatst terwijl om het achteropkomende verkeer te plezieren een slanke RVS nummerplaathouder werd gemaakt. Een achterlicht met ledjes, voorzien van ingewerkte knipperlichten zorgt ook al voor een slankere look van de Honda's kont. Daar monden ook de Boss GT uitlaatdempers uit die in samenwerking met een opengewerkt luchtfilterhuis en een K&N luchtfilter voor een betere ademhaling moeten zorgen.
HD Paint in Maldegem kreeg van Eddy vervolgens de opdracht om de motor wat betreft kleur om te toveren in een F1 Redbull. In tegenstelling tot wat je zou kunnen verwachten slaat die naam niet meteen op Eddy maar wel op de chatnaam van zijn vriendin. Het zal wellicht voor altijd een mysterie blijven waarom deze jongedame zichzelf uitgerekend de naam heeft aangemeten van een pepdrankje… of zou het toch iets met een rode stier te maken hebben? Maakt niets uit; de Honda ziet er knap en verzorgd uit en doet hoofden keren. Zelfs als de avond valt want "den Eddy" heeft zowaar neon sfeerverlichting op zijn Honda aangebracht. Stemmig blauw… of wat had je gedacht?!