BMW K1200R Sport 2007 testverslag

Share Iedereen heeft zo zijn voorkeur, ook als het op motoren aankomt. Dat de BMW K1200R sinds we er mee testreden bij ons bovenin de schuif van de motoren ligt die we ooit de onze hopen te noemen geven we bij deze grif toe. Tenminste als we erin slagen om de lotto te winnen want al mag het beroep van motorjournalist niet gespeend zijn van een flinke scheut van glans en glamour naar de buitenwereld toe, schatten zal je er met zekerheid nooit mee verdienen…

Krachtig, comfortabel, degelijk afgewerkt en voorzien van een immens stabiel stuurgedrag kan het ook bijna niet anders dan dat we deze motor een warm hart toedragen. Om nog maar van zijn briljante remmen te zwijgen. Met de komst van de Sport versie van deze motor kwam er echter een kaper op de kust die de status van de K1200R misschien wel kon bedreigen. Concurrentie in eigen huis noemt men dat en om te weten te komen of dat ook in de praktijk klopte offerden we ons op voor een testrit met de K1200R Sport. Nou ja, de term "opofferen" is misschien in dit geval wel een tikje overdreven… De Sport uitvoering wordt door zowel de persjongens als de motorrijders in de straat soms wel eens omschreven als een K1200R die een bikini kuip kreeg aangemeten. Technisch is dat ook zo, maar toch zijn we het met deze stelling niet helemaal eens. De K1200R Sport oogt immers helemaal niet als een motor waaraan achteraf een kuip is toegevoegd, maar als een model dat op esthetisch vlak één aantrekkelijk geheel vormt. Het lijkt wel of deze uitvoering van de viercilinder BMW vanaf het prilste begin van de K1200 reeks op het tekenbord werd geboren. Wat er eerst was, de kip of het ei, zullen we echter nooit weten. Die Duitsers laten net als hun collega motorfabrikanten ook op dat vlak immers niet zomaar in hun kaarten kijken.
Vast staat echter dat de K1200R Sport een aangenaam ogende verschijning is. Pure kracht en prestaties verpakt in een esthetisch opvallend verzorg én ietwat futuristisch aandoend jasje, geef toe, niet elke motor kan je op dezelfde manier beschrijven. Dat de K1200 reeks intussen ook op een ander vlak een reputatie heeft opgebouwd bij de motorrijders konden we tijdens de test aan den lijve ondervinden. Menig piloot van een supersonische racebanaan zag ervan af om met de K1200R Sport in de clinch te gaan; zelfs hen verleiden tot een stoplichtsprintje lukte maar zelden. De wetenschap dat deze motor koppel ten over in huis heeft, beschikt over plus 160 pk aan de krukas en zo stabiel rijdt als een huis (wat een uitdrukking!) is blijkbaar algemeen goed geworden in de motorwereld.
Maar genoeg lof gezwaaid; we gingen het verschil in rijeigenschappen van de K1200R en de K1200R Sport op een rijtje zetten. Nu is dat rijtje immens kort want technisch zijn deze motoren zoals reeds aangegeven perfect gelijk waardoor we alleen maar onze bevindingen kunnen meedelen over de invloed van de stuurkuip op het rijgedrag en het comfort. In eerste instantie is die invloed nauwelijks merkbaar. Eens de snelheid hoger wordt -pakweg vanaf 140 kilometer per uur- komt het verhoogde comfort dat de kuip biedt echter steeds nadrukkelijker naar voor. Bood de K1200R in zijn naakte uitvoering reeds een behoorlijke bescherming tegen de rijwind, dan doet de Sport uitvoering daar nog een schepje bovenop. Kruissnelheden aanhouden van +180 kilometer per uur is perfect mogelijk want de rijwind wordt nagenoeg geheel van de borst en de schouders van de piloot afgewend. Opvallend is ook dat het aangenaam rustig blijft rond de knieën van de bestuurder bij hogere snelheden waardoor de vermoeidheid later zal inzetten. Rond je helm voel je wel wat druk van de wind maar dat wordt nooit vervelend. De hoeveelheid rijwind die je te verwerken krijgt is net genoeg om je een goede indicatie te geven van de snelheid die je op dat moment rijdt. Mooi is dat, want met de hedendaagse boetes weet je maar beter hoe snel de wereld onder je wielen doorschuift.
Dat een kuip ook nadelen kan bieden weet elke motorrijder. Het gehate cabrio effect kent iedereen en ook de verhoogde gevoeligheid voor zijwind die sommige kuipen genereren heeft menig motorrijder reeds parten gespeeld. De kuip van de K1200R Sport heeft -gelukkig maar- echter geen enkele negatieve invloed op het rijgedrag van de motor, noch op het geboden comfort. Zelfs bij écht hoge snelheden zuigt de stroomlijn de bestuurder niet naar voor en ondanks de vervelende rukwinden die er tijdens de testritten heersten bleef de K1200R Sport zo stabiel als een trein op zijn rails. Aërodynamisch heeft BMW dus vermoedelijk heel wat studiewerk verricht om dit puike resultaat te verkrijgen. En zo hoort het ook want van een motor die in standaard uitvoering 14.400 euro kost mag je dit tenslotte wel verwachten. Alhoewel… er zijn voertuigen op de markt die minstens even veel kosten maar heel wat minder goed presteren dus mag dit resultaat beslist niet afgevlakt worden.
Wie de beelden van de K1200R Sport die we gereden hebben goed bekijkt zal merken dat de uitlaatdemper heel wat minder volumineus oogt dan de standaard demper waarmee die motor -en de rest van de K1200 reeks- normaliter geleverd wordt. De demper op onze testmotor was inderdaad niet origineel maar een Laser exemplaar dat tot het standaard accessoirepakket van BMW behoort. Alhoewel veel minder groot en anders vormgegeven zorgt deze demper-met-decibelkiller ervoor dat de K1200R Sport voldoet aan de euro norm eisen wat betreft geluidsproductie. Mooi meegenomen is dat de motor desondanks een veel sportievere stem laat horen, ja, zelfs een sportieve roffel ten gehore brengt als je het gas afsluit en op de motor afremt. Echt, pure sex op wielen, vergeef ons de uitdrukking… Bovendien weegt die demper 4 kilogram lichter dan de originele waardoor het meergewicht dat de kopkuip met zich meebrengt geheel teniet wordt gedaan. Hoe de vierpitter klinkt zonder decibelkiller hebben we niet uitgeprobeerd. De "killer" zat namelijk vastgeklonken in de demper en was alleen met brute kracht te verwijderen. Jammer, want hoe dit beest klinkt zonder prop in de keel hadden we jullie maar wat graag laten horen… Meer informatie over de BMW K1200R Sport en het BMW dealernetwerk kan je vinden op de onlangs totaal vernieuwde website van de importeur. Eén adres daarvoor: www.bmw-motorrad.be