BMW K1200S 2006 testverslag

Share Hij is lang, groot en hij weegt droog 226,5 kilogram. Hij heeft een wielbasis van maar liefst 1.571 millimeter en heeft 167 pk en 130 Newtonmeter koppel is huis om zijn bestuurder te plezieren. We maakten onze borst dan ook nat voor de test van de K1200S, de krachtigste in serie gebouwde BMW ooit. Correctie: moet zijn "tot nog toe…"

De goed gedimensioneerde zadelbreedte, de beperkte zadelhoogte en de ergonomische vorm van de brandstoftank maken dat zowat iedereen zich meteen thuis zal voelen aan boord van de K1200S. De twee stuurhelften staan wel een beetje verder van je af en de voetsteunen staan wat comfortabeler opgesteld dan bij de traditionele superbikes, maar dat doet geen afbreuk aan de sportieve zit die deze motor zijn bestuurder biedt. Het dashboard en de bedieningen kunnen hun afkomst niet loochenen: ze verzekeren je dat je wel degelijk op een BMW zit. En dat is maar goed ook, want als je de viercilinder start zou je daar anders wel eens kunnen aan gaan twijfelen. De vier in lijn zorgt voor een diepe grom die in niets doet denken aan het geluid dat de BMW boxers maken, de motor heeft niet het kantelmoment dat eigen is aan de twins van het merk en de naald van de toerenteller springt verschrikkelijk kwiek omhoog van zodra je nog maar een streepje gas geeft. Zelfs al draag je de BMW boxers een warm hart toe, je weet meteen: dit is andere koek!
De motor in zijn één zetten gaat gemakkelijk. Indien je een beetje secuur met de koppeling en het gas omgaat maakt de bak bij het inschakelen van de laagste versnelling nauwelijks een geluidje. Met een eerbiedwaardig streepje gas kom je poepsimpel weg uit stilstand, de koppeling mag dan wel niet vederlicht te bedienen zijn, ze is wel degelijk gemakkelijk te doseren. De vierpitter draait verschrikkelijk soepel en accelereert als een turbine. Het vermogen wordt op een heel mensvriendelijke manier naar buiten gebracht en is dus perfect te doseren. Gelukkig maar, want je mag er echt niet aan denken wat er zou gebeuren als die 167 pk's allemaal tegelijkertijd als bokkige wilde hengsten hun stal zouden willen verlaten. Vlot rijden doe je met deze K1200S door het toerental in elke versnelling te beperken tot pakweg 5.000 toeren per minuut. Meer is er niet nodig om het normale verkeer je achterlicht te laten zien. Als je het gas volledig openzet dan weet je meteen hoe laat het is: de viercilinder rolt dan voor jou zijn mouwen op en zet een acceleratie op poten die je nog lang zal heugen. De versnellingsbak maakt dat je gemakkelijk en nauwkeurig kan opschakelen, ook al gebruik je daarbij niet steeds de koppeling. Om een inhaalmanoeuvre te maken moet je trouwens niet in de bak gaan roeren, in virtueel elke versnelling en aan welk toerental ook heeft de K1200S genoeg koppel aan boord om ervandoor te trekken. Een extreem voorbeeld van de soepele kracht van het motorblok kregen we toen we er zonder problemen in slaagden om met de versnellingsbak in derde vanaf stilstand te vertrekken.
Het rijwielgedeelte van de K1200S is een technisch juweeltje en dat komt niet in de laatste plaats door de voorvorkconstructie. Voor het eerst past BMW een Duolever voorvork toe en is daarmee de eerste constructeur die deze oplossing in serie bouwt. Het systeem werd in het verleden enkel toegepast bij exotische racemotoren, maar daarna werd het er stil rond. Tot BMW deze vorm van vering en besturing vanonder het stof haalde. De voordelen die deze constructie volgens de specialisten zou moeten hebben zijn héél belangrijk voor een motorfiets. De motor zou niet duiken tijdens het remmen op het voorwiel, de constructie zou merkelijk stijver moeten zijn dan zelfs de beste telescopische voorvork, de motor zou enorm stabiel moeten zijn onder alle mogelijke omstandigheden en de mogelijkheid moeten bieden om een lange wielbasis met een steile balhoofdhoek te combineren. Inderdaad, ook wij waren benieuwd of dit allemaal wel waar zou zijn…
Kritisch als we zijn hebben we het rijgedrag van de K1200S extreem op de proef gesteld. De combinatie van de lange wielbasis en de kleine balhoofdhoek legde de motor geen windeieren; dat werd ons meteen duidelijk. De motor bleek ondanks zijn relatief hoog gewicht, zijn respectabele wielbasis en niet zo kleine volume enorm vlot handelbaar en stuurde veel lichter dan je normaliter zou verwachten. Bovendien was het stuurgedrag ook mooi neutraal. Toegegeven, een échte gooi- en smijtfiets zal deze krachtpatser nooit worden, maar geloof ons vrij als we stellen dat we dat in het geval van deze motor in de praktijk nooit gemist hebben. De K1200S liet zich met lichte dwang exact daar sturen waar we hem hebben wilden en meer is ook niet nodig bij een motor die zo krachtig is dat hij het kleine verlies aan meters sowieso meteen weer goed maakt bij de minste verandering van de gasstand. Wordt het wegdek kwalitatief een beetje minder dan heb je bovendien de razendsnelle racemonsters van de concurrentie meteen weer bij de lurven; de K1200S blijft namelijk ook op slechte banen zo stabiel als een huis en geeft verschrikkelijk veel vertrouwen aan zijn bestuurder. De haarfijne feedback van wat er onder hem gebeurt, het gevoel van op rails te rijden en de sportief, doch ook comfortabel afgestelde vering maken deze motor een harde noot om te kraken, zelfs al rijdt de concurrentie op veel lichtere en krachtigere motoren. Zonder dat het je opvalt ga je dan ook veel snediger door de bochten dan je wel zou denken. Een hairpin insteken doet de K1200S iets trager dan de gemiddelde top van de hedendaagse superbikes, maar dat soort bochten kom je op de meeste wegen en circuits niet om de haverklap tegen. Wat wel veelvuldig voorkomt in een gemiddeld parcours op de gewone weg zijn lange rechte stukken, snelle bochten en relatief trage bochten. De K1200S verteert die zodanig gemakkelijk dat je er versteld van staat. Beter en strakker dan zelfs de TGV blijft de K1200S in zijn spoor en zelfs de soms duidelijk wat slechtere staat van de weg kan daar geen verandering in brengen. Bij dat alles zit zowel de bestuurder als de passagier heel comfortabel en zelfzeker in het zadel. De windbescherming is heel goed, waarmee we bedoelen dat je net genoeg rijwind voelt om de snelheid in te kunnen schatten. Zowel korte als lange ritten verteer je op die manier met een verbazingwekkend gemak wat de K1200S meteen tot een heel polyvalente motor maakt. Een écht optimale kruissnelheid hebben we bij deze motor niet kunnen ontdekken. Het maakt de K1200S blijkbaar niets uit hoe snel je rijdt; hij doet onverstoorbaar zijn ding …
Niet aanwezig op onze testmotor, maar wel optioneel verkrijgbaar op de K1200S is het ESA systeem. Dat is een voorziening die het mogelijk maakt om zonder kennis van zaken én zonder je handen vuil te maken de afstelling van de veersystemen van de K1200S aan te passen aan het gebruik dat je ervan wil maken. Voor je gaat rijden kies je via een druk op de knop de juiste instelling volgens de actuele belasting. Je hebt de keuze tussen het gewicht van enkel de bestuurder, een bestuurder met bagage of de instelling die past bij volle belasting. Onder het rijden kan je daarna wanneer je ook maar wilt de dempingskarakteristiek aanpassen. Ook daarin heb je drie keuzemogelijkheden: sport, normaal of comfort. We hebben onlangs met dit systeem geëxperimenteerd en kwamen tot de conclusie dat dit een heel zinvolle optie was, zeker voor diegenen die geen kaas gegeten hebben van het afstellen van veersystemen…
De remmen van de K1200S waarmee we reden waren voorzien van een elektronische bekrachtiging en een integraal ABS-systeem. Ze waren gedeeltelijk gekoppeld; met andere woorden bediende je de voorrem, dan werd er ook automatisch op het achterwiel geremd. De achterrem bedienen betekende niet dat je ook de twee remschijven in het voorwiel aanspreekt. In de praktijk resulteerde het gebruik van de voorrem in een enorm rempotentieel, zelfs al gebruikten we maar een fractie van de druk die we normaal op een remhendel uitoefenen. Voeg daarbij dat de remwerking perfect gedoseerd kon worden, dat de K1200S niet door de knieën ging bij het remmen en het wordt duidelijk dat deze motor de te kloppen krachtpatser is bij het remwerk. De Duolever voorvork ondergaat deze geweldige stopkrachten zonder een krimp te geven. De motor wil niet over of om zijn voorvork heen, maar blijft perfect beheersbaar, zelfs al ben je geen toppiloot. Bedien je alleen de achterrem dan is de vertraging die je bekomt heel bescheiden. In de praktijk bleven we dus maar van het pedaaltje van die achterrem af; door alleen de voorrem te bedienen konden we meer dan hard genoeg in de ankers.
De afwerking van de K1200S is typisch BMW; alles is tot in de puntjes uitgekiend en ook bij de assemblage heeft men duidelijk geen ruimte voor schoonheidsfoutjes gelaten. Jammer is echter dat je onder het zadel zo goed als geen ruimte aantreft om wat kleine spullen veilig te kunnen opbergen en dat BMW standaard geen valprotectie heeft voorzien op zijn K1200S. Wie de motor zelfs stilstaand uit zijn handen laat glippen komt meteen voor stevige kosten te staan en zo'n mooie stroomlijn zal beslist de nodige centjes kosten om te vervangen. Het ontbreken van die valbescherming is jammer, temeer omdat men bij de K1200R –het naakte broertje van de S- wel aan deze voorziening heeft gedacht.
Zo, dat waren meteen ook de laatste -zij het summiere- negatieve klanken in deze rijtest. Met de K1200S heeft BMW wat ons betreft nog maar eens een hoofdstuk bijgeschreven in de motorgeschiedenis. Het eigenzinnig opgebouwde rijwielgedeelte heeft tijdens onze rijtest zijn kwaliteiten meer dan bewezen en ons een overtuigde aanhanger van deze constructie gemaakt. Wat ons betreft mogen dus zowel BMW als andere constructeurs uit dat vaatje verder tappen. Ook door het invoeren van het nieuwe viercilinder motorblok heeft BMW een duidelijke stap in een andere richting gezet. Met de K1200S hebben ze nu een motor in huis die zelfs aan de meest notoire laagvliegers bewonderende blikken zal ontlokken. De extra veiligheid die het enorm stabiele rijwielgedeelte met zich meebrengt, is samen met de verbazingwekkende remkracht een niet te verwaarlozen troef die uitgespeeld kan worden door zowel de snelheidbewuste- als de circuitminnende piloten. We durven er veel onder te verwedden dat men met een goed geprepareerde K1200S in langeafstandsraces hoge ogen zou gooien… Bovenal is en blijft de K1200S echter een snelle en superveilige all-round motor met een comfort om U tegen te zeggen. Zijn prijs is anno 2005 vastgesteld op 15.850 euro. Toegegeven, een niet echt laag bedrag, maar je krijgt er dan ook een enorm polyvalente en superveilige motor voor in de plaats. En hiermee sluiten we het verslag van deze rijtest af, want buiten staat er een K1200R op ons te wachten…