Benelli 1150 Tre K testverslag

Share Tekst: Louis Weenen.
Opvallen zit vaak in de menselijke genen. Motorrijders kiezen daarom niet zelden voor een machine die je niet om de haverklap ziet voorbijrijden. Probleem is dat dergelijke motorfietsen dun gezaaid zijn en dat je voor originaliteit meestal een flink pak geld moet ophoesten. Benelli beantwoordt duidelijk aan het originele profiel. Wie kiest voor dit merk haalt bovendien een telg van een historisch belangrijke motorfamilie in huis.
De feitelijke stichtster van het motorbedrijf is de Italiaanse weduwe Teresa Benelli, die op die manier vast werk wou verschaffen aan haar 6 zonen. In 1911 werd er gestart met een gewone garage waar auto's en motorfietsen hersteld werden, maar al snel ontwikkelde Benelli onderdelen. In 1920 werd een eerste motorfiets geproduceerd, een 75 cc inhoudende tweetakt ééncilinder. Maar de eerste echte Benelli, een 98 cc-er, ziet een jaar later het levenslicht. Tussen 1927 en 1931 wordt zoon Tonio Benelli vier keer Italiaans kampioen achter het stuur van zijn eigen motor. In 1937 komt hij om het leven na een dom wegongeval. Tijdens de tweede wereldoorlog wordt de fabriek verwoest en wordt de productie pas in 1949 hervat. Eind jaren zestig slaat door de komst van de Japanse motorfietsen de Europese motorcrisis toe en verandert Benelli van eigenaar. Het merk schrijft geschiedenis wanneer het in 1973 met de Sei, een 750 cc zescilinder, op de proppen komt. Jaren later zal Honda met zijn CBX 1000 dit bravoure stukje overdoen. In 1989 wordt Benelli verkocht aan Seici een producent van houtbewerkingmachines. In 1996 verwerft Andrea Merloni de rechten op de naam en bouwt een nieuwe fabriek in Pesaro, waar eerst vooral scooters gebouwd worden. Naderhand legt Benelli zich ook opnieuw toe op de productie van motorfietsen.
De Benelli 1130 Tre K (uitgesproken Tri Ka) is een sportieve Roadster in trailvermomming. Het merk heeft er alles aan gedaan om met een originele en blitse motorfiets het publiek te verleiden. Het is daarin ook aardig geslaagd. Het voorsteven is dat van een sportieve racefiets. Het motorgedeelte is goed zichtbaar aanwezig in een knap "boxvormig" kader. Benzinetank en zadel ondergingen een opvallende "erosie" en bezorgen de Benelli een snedige look. De drie in één uitlaat mondt uit onder het zadel. Zijn traillook wordt bevestigd door een carterbeschermer onder het motorblok. In de zijspiegels zitten de richtingswijzers knap ingewerkt en ook de stoplamp is mee met zijn tijd. Het windscherm kan manueel in drie standen geplaatst worden en weet zo raad met de wind en het slecht weer. Het kuipje als dusdanig beschermt echter veeleer summier.
De 1130 Tre K maakt gebruik van een watergekoelde viertakt driecilinder. Het maximumvermogen bedraagt 125 pk (92 kW) bij 9.000 tpm. Zijn maximumkoppel van 112 Newtonmeter haalt hij bij 5.000 toeren per minuut. De ontsteking wordt toevertrouwd aan een digitaal en elektronisch motormanagement. Deze Benelli beantwoordt eveneens aan de euro 3 emissiewaarden. De wettelijke topsnelheid op onze autosnelwegen bereikt hij in zesde versnelling bij amper 4000 rondjes. De versnellingsbak met 6 versnelling presteert lang niet kwaad, alleen is het vinden van de neutraalstand lang geen sinecure. Soms moet je de motor afzetten om hem in neutraal te kunnen krijgen.
Eerst beginnen we met het positieve. Het rijwielgedeelte van deze Benelli is echt geslaagd. Het rechte stuur valt perfect in de handen en ook de plaatsing van de voetsteunen is zoals we het wensen. Met een zithoogte van 81 cm hebben de meeste motorrijders geen moeite. Het zadel is behoorlijk hard, maar dat went. Een sportieve vering is evenmin een probleem; zelfs in erg moeilijke omstandigheden blijkt ze zeer correct te werken. Zelfde verhaal voor de wegligging, die boven alle kritiek staat. Tijdens kortere ritten is een passagier meer dan welkom. De drie remschijven, twee vooraan en één achteraan, hebben geen moeite met het leeggewicht van 205 kg. Minder in de wolken zijn we met de motor zelf. De driecilinder is alles behalve soepel en produceert een bijwijlen huiveringwekkend motorgeluid. Dit hypothekeert het rijplezier. In de middentoeren bederven motortrillingen de pret. Zich traag voortbewegen is lang geen lachertje. Gelukkig zorgt een power control, te activeren via een druk op de knop, waardoor het motorblok soepeler wordt, dat je zonder kleerscheuren een zone 30 doorkomt. In de file rijden doe je dan ook best met de power control op "on". Het manoeuvreren in de stad valt mee en op de autosnelweg, wanneer het toerental voldoende hoog is, presteert de Benelli zoals het hoort.
Op het gebied van bedrading zou men bij het Italiaanse merk toch wat zorgvuldiger te werk mogen gaan. Bovendien hadden we al snel te maken met een zeer vervelend defect. Het digitale gedeelte met onder andere de snelheids-, benzine- en buitentemperatuurmeter viel uit samen met de toerenteller en de motortemperatuurmeter. Opeens dienden we blind te rijden en dat is alles behalve een prettige ervaring. De 1130 is een normale verbruiker, wanneer je de snelheidsbeperking in acht neemt. Met zowat 7 liter per 100 km is hij dik tevreden. Dit komt overeen met een bereik van iets meer dan 300 km. En dat is ruim voldoende voor dergelijke trail. Wanneer je een snelrijder bent, zul je dat geweten hebben aan de benzinepomp. En dan is er tenslotte de prijs: 12.499 euro, dat is een hele smak geld, zelfs voor een "original" zoals deze Benelli.
Plus: Design Originaliteit Wegligging Vering Rijzit Remmen Gevaarlichten Min: Soepelheid motor Motorgeluid Bedrading Vinden neutraalstand Prijs Technische fiche: Motor : watergekoelde viertakt driecilinder Cilinderinhoud : 1.131 cc Vermogen : 125 pk (92 kW) bij 9000 tpm Koppel: 112 nM bij 5000 tpm Zithoogte: 81 cm Aantal versnellingen: 6 Leeggewicht: 205 kg Tankinhoud: 22 l Prijs: 12.499 euro Invoerder: www.rad.be