Voorstelling BMW F 700 GS en BMW F 800 GS

Share Toen BMW Motorrad in 2007 het GS-aanbod uitbreidde met de F 650 GS en de F 800 GS was het duidelijk dat die de rol van instapmodel overnamen van de eencilinder 650 modellen van het merk. Een schot in de roos want beide motoren vonden vlot hun weg naar de motorrijders.
Dat verhaal wil BMW nu verder zetten met gemoderniseerde versies; de F 700 GS en de F 800 GS mogen gerust als de tweede generatie van de bovengenoemde modellenlijn worden gezien.
De nieuwe F 800 GS combineert zijn weg- en toereigenschappen met rijeigenschappen op ruw terrein en is dus een onvervalste GS. Met de nieuwe F 700 GS heeft BMW zich veeleer gericht op motorrijders die niet dezelfde mate van rijeigenschappen op ruw terrein vragen. Zijn sterke punten zijn een lagere zadelhoogte, zijn allround eigenschappen ontwikkeld met het oog op dagelijks gebruik en ondanks zijn lage verbruik toch meer dan genoeg vermogen. In overeenstemming met het '360°-veiligheidsprincipe' rust BMW Motorrad de nieuwe F 700 GS en F 800 GS standaard met BMW Motorrad ABS uit. De twee nieuwe modellen onderscheiden zich binnen hun respectieve categorieën ook door andere veiligheidsinnovaties, zoals de opties ASC (Automatic Stability Control ofte tractiecontrole) en ESA (Electronic Suspension Adjustment).
Zowel de F 700 GS als de F 800 GS halen hun kracht uit de beproefde, vloeistofgekoelde tweecilindermotor welke voorzien is van 4 kleppen per cilinder en een longinhoud van 798 cc. Het is een krachtbron die met een elektronische injectie, een geregelde katalysator en een 6-versnellingsbak is uitgerust. Een balanssysteem compenseert de inertiekrachten van de eerste en tweede graad en staat borg voor een laag trillingsniveau van de tweecilindermotor. Op de F 800 GS ontwikkelt de motor een vermogen van 63 kW (85 pk) bij 7500 t/min en levert zijn maximumkoppel van 83 Nm bij 5750 t/min. In vergelijking met zijn voorganger krijgt de nieuwe F 700 GS een groter vermogen en een hoger koppel mee. De motor ontwikkelt nu 55 kW (75 pk) bij 7300 t/min (F 650 GS: 52 kW [71 pk] bij 7000 t/min) – wat neerkomt op een winst van 4 pk. Het maximumkoppel is gestegen tot 77 Nm bij 5500 t/min (F 650 GS: 75 Nm bij 4500 t/min). In combinatie met een iets kortere eindoverbrengingsverhouding biedt de motorfiets verbeterde motorprestaties en een grotere rijdynamiek. De nieuwe F 700 GS en F 800 GS blijven trouw aan het rijwielgedeelteconcept van hun voorgangers. Het stalen frame in buisconstructie integreert de motor als een dragend element. Het achterframe in vierkante stalen buizen, de tweezijdige aluminium swingarm en de velgen en banden blijven allemaal ongewijzigd.
De cockpit is echter vernieuwd. De analoge snelheidsmeter en toerenteller staan verticaal opgesteld. De nieuwe wijzerplaten op de F 700 GS en F 800 GS garanderen een betere leesbaarheid van de rijsnelheid en het toerental. Bovendien geeft het informatiedisplay nu standaard ook de aanduiding van het brandstofpeil en de temperatuur van het koelwater. Ook het design van de nieuwe F 700 GS en F 800 GS werd aangepast aan de behoeften van de huidige en toekomstige motorrijders. De belangrijkste aanpassingen zijn de nieuwe zijbekledingen die nu een nu opvallender en dynamischer vorm gekregen hebben om nog beter het verschillende karakter van de F 700 GS en de F 800 GS te weerspiegelen. Het pakket visuele maatregelen wordt vervolledigd met nieuwe afwerklakken en opschriften. De ESA (Electronic Suspension Adjustment) is een nieuw uitrustingselement in dit motorfietssegment. Het systeem dat als optie af fabriek verkrijgbaar is, geeft de bestuurder de mogelijkheid om met een knop op het stuur de uitgaande demping van de achterveer in te stellen. Daarbij heeft hij de keuze uit de instellingen 'Comfort', 'Normal' of 'Sport' om de vering zowel aan de weg als aan de rijstijl aan te passen. Het handwieltje om de gewenste veervoorspanning in te stellen kan nu gemakkelijker bediend worden.
BMW Motorrad ASC (Automatic Stability Control) is eveneens een nieuwe, af fabriek beschikbare optie die uniek is in het marktsegment van de nieuwe F 700 GS en F 800 GS. Dit tractiesysteem van BMW Motorrad voorkomt een ongewenst spinnen van het achterwiel bij acceleraties, een fenomeen dat kan leiden tot verlies van laterale grip zodat het achterwiel uitbreekt. Het welgekomen resultaat - vooral wanneer het wegoppervlak weinig grip biedt - is een grotere rijveiligheid. Goed nieuws is dat er nu ook een verlaagde ophanging beschikbaar is voor de F 800 GS. Verder is er een aanzienlijke uitbreiding van het accessoirepakket te noteren. Men kan met andere woorden de motoren perfect uitrusten voor het specifieke gebruik dat de eindklant voor ogen heeft. Wat betreft prijzen en leveringstermijnen tasten we momenteel nog in het duister. Op dat vlak wachten we dus net als jullie op nieuws van BMW Motorrad.