BMW R1200R 2007 testverslag

Share Het kon niet uitblijven; ook de roadster van de R reeks kreeg het nieuwe 1200cc motorblok en dus werd de R1200R geboren. Reeds van bij onze testrit met de R1200GS hadden we naar de komst van deze motorfiets uitgekeken want dat het nieuwe blok potentieel had was bij het testen van de GS maar al te duidelijk gebleken.

De R1200R is gemakkelijk van zijn voorganger, de R1150R te onderscheiden. De motor kreeg namelijk niet alleen wat betreft het motorblok een update, maar werd ook stilistisch duchtig onder handen genomen. Het resultaat mag er beslist zijn; de grote roadster is er slanker op geworden, oogt verfijnder dan ooit en heeft dan ook een echt hoge aaibaarheidsfactor gekregen. Waar de R1150R nog altijd een beetje het imago had van een grote, vervaarlijk ogende krachtpatser te zijn heeft de R1200R iets gesofisticeerds over zich en heeft dan ook wat van dat brute voorkomen verloren. Het uiterlijk van de R1200R trekt dan ook een breder publiek aan en daar is het BMW natuurlijk in de eerste plaats om te doen. Ook de technische gegevens tonen een duidelijke evolutie aan. Waar de R1150R 219 kilogram drooggewicht liet noteren is weegt de droge R1200R nog maar amper 198 kilogram. Een gewichtsbesparing van maar liefst 21 kilogram betekent dat en alleen al dat feit is opmerkelijk. Tenslotte bleef het concept van het motorblok en het rijwielgedeelte zo goed als ongewijzigd. Kijken we naar de motorische prestaties dan is er duidelijk ook één en ander veranderd. De R1150R bracht 85 pk bij 6.750 toeren per minuut aan zijn krukas naar buiten maar nu gooit de R1200R maar liefst 109 pk bij 7.500 toeren per minuut in de strijd. Wat betreft het maximum koppel is er natuurlijk ook een evolutie naar meer merkbaar: de R1200R wringt er bij 6.000 toeren 115 Newtonmeter uit terwijl de R1150R het moest stellen met "maar" 98 Newtonmeter bij 5.250 omwentelingen per minuut. Samengevat weegt de R1200R 21 kilogram minder en heeft 24 pk meer in huis. We mogen dus gerust stellen dat het hier niet om een update van een bestaande motorfiets gaat, maar wel van een geheel nieuwe creatie.
Wat ons meteen opvalt als we aan boord gaan van de R1200R is dat deze veel gebruiksvriendelijker overkomt op de bestuurder dan zijn voorganger. De R1150R waarschuwde je nadrukkelijk dat je op een potente tweecilinder roadster was gezeten terwijl de R1200R ook minder ervaren motorrijders met open armen lijkt te ontvangen. Zelfs zonder dat de motor draait is hij duidelijk beter hanteerbaar dan zijn voorvader, iets wat hoofdzakelijk te danken is aan het veel lagere gewicht van de R1200R. Het feit dat de zithoogte van 840 naar 800 millimeter daalde zal daar ook natuurlijk wel voor iets tussen zitten, evenals de geringe breedte van het zadel daar waar het aan de brandstoftank aansluit. Desgewenst kan die zadelhoogte van 800 millimeter verder omlaag worden gebracht naar 770 millimeter; voor de grote mensen onder ons kan dan weer een zadelhoogte van 830 millimeter gerealiseerd worden. Voor elk wat wils met andere woorden…
Welk postuur je hebt maakt niets uit op de eigenschappen van de grote tweecilinder boxermotor. Die draait soepeler dan ooit tevoren en laat weinig of geen kantelmoment voelen; het typische reageren van de motor door even zijdelings met de kop te schudden wanneer je stilstaand het blok op toeren jaagt, is dus bij de R1200R zo goed als verdwenen. BMW boxer puristen zullen dit misschien jammer vinden, maar het gros van de motorrijders zal het verminderde kantelmoment beslist op prijs weten te stellen. Vooral verkoopstechnisch is dit een niet te onderschatten troef want echt niet iedereen kreeg graag het heen-en-weer wanneer er met het gas werd gespeeld.
Van een motor die duidelijk dikkere spierballen kreeg zou je kunnen verwachten dan hij minder soepel rijdt dan voorheen. BMW toont echter met de R1200R aan dat dit geen vaste regel hoeft te zijn, integendeel zelfs. De R1200R gaat enorm gemakkelijk van zijn plaats en rijdt in zijn lage toeren zo smeuïg als maar kan zijn. Vergevingsgezind hangt hij poeslief aan het gas, bokt niet als je echt laag in toeren blijft rijden en reageert heel diplomatisch als je het gas opendraait. Met een fluwelen handschoen stuwt hij je vanuit de lage toeren zonder de minste hapering mooi soepel vooruit, ontpopt zich vervolgens tot een motor met een heel sterk middengebied om je uiteindelijk de rekening te presenteren voor je jacht naar snelheid door in de hogere toerenregionen keihard zijn pk's aan het asfalt af te geven. Dat alles gebeurt absoluut moeiteloos, naadloos en progressief terwijl de zaak ten allen tijde -zelfs voor een gewone mens als jij en ik- beheersbaar blijft. Natuurlijk zal iemand met weinig motorervaring de acceleratie als onbeheersbaar ervaren, maar wie een beetje kilometers in de benen heeft zal tot de vaststelling komen dat dit motorkarakter héél beleefd is en tevens verdomd goed bruikbaar. Het ietwat ruwe, explosieve en sensationele dat de R1150R eigen was is er uit, maar in de plaats daarvan is een vermogenskarakteristiek gekomen waar iedereen moeiteloos mee kan leven en dat vanaf de eerste meters. Met een zesbak ter beschikking –die beter schakelt dan je op een BMW boxer voor mogelijk houdt- betekent dit dat deze motor van alle markten thuis is en dus steeds een gepast motorkarakter in voorraad heeft voor zowat elke rij-situatie. Schakellui toeren, snelle lange tourritten of loeihard scheuren; met de krachtbron van de R1200R kan je alle kanten uit…
Met een topvermogen van 109 pk en een drooggewicht van 198 kilogram mag de R1200R dan theoretisch geen enorm hoge ogen gooien op prestatiegebied; eens je ermee gaat rijden merk je snel dat droge cijfers niet echt veel waard zijn om dat te kunnen beoordelen. Het feit dat de R1200R over een heel vlakke koppelkromme beschikt én maar wat graag hoge toeren draait, maakt dat deze roadster geen katje is om zonder handschoenen aan te pakken. Trek je de motor door naar het begin van de rode zone van zijn toerenteller (begint bij 8.000 toeren) en schakel je een beetje sportief op –desgewenst zonder de koppeling te gebruiken- dan bekom je een acceleratie die zelfs de sceptici grote ogen zal doen opzetten. De verhoudingen van de bak zijn zeer goed gekozen en door het rijk gevulde koppelarsenaal mag je al eens een tikje laag op toeren zitten bij het inzetten van een inhaalmanoeuvre; het maakt de R1200R niets uit. Uit de startblokken komt hij altijd gezwind en gewillig al ervaar je dat als bestuurder niet altijd zo nadrukkelijk. De R1200R is dan ook een "valse trage", tot je hem in een rechtstreeks duel tegen een andere krachtige motor inzet.
Het feit dat je als bestuurder niet altijd de indruk krijgt dat de R1200R een notoire hardgaander is heb je voor een groot deel aan het rijwielgedeelte te danken. De Telelever vooraan, de Paralever achteraan en de eigenzinnige frameconstructie zorgen samen namelijk voor een opmerkelijk stabiel geheel. De veranderende aandrijfkrachten die tijdens het rijden ontstaan hebben nauwelijks invloed op het stuurgedrag van de motor. Enkel indien je alles op alles zet en razendsnel opschakelt durft de R1200R een fractie nadat je opgeschakeld hebt eventjes met de kop te schudden. Ook bij snel terugschakelen ben je best bij de pinken; de grote boxer remt heel sterk af op de motor en wie slordig omgaat met de bak bij het afschakelen moet daarvan de gevolgen dragen onder de vorm van een ei zo na blokkerend achterwiel. Voor de rest van de rit zorgt het rijwielgedeelte voor een serene ervaring. Zowel rechtdoor als in de bochten is de stabiliteit erg groot en waar sommige andere motoren bokkensprongen maken op slecht wegdek gaat de R1200R gewoon onverstoorbaar door. Ronduit opvallend is het feit dat de R1200R zich enorm wendbaar toont bij alle snelheden. Er is duidelijk sprake van een gecentraliseerd gewicht dat zich nagenoeg perfect in het midden tussen de wielen moet bevinden. Dat daar veel aandacht is aan besteed is duidelijk eens je het zadel demonteert. Alles wat daaronder zit en een enigszins belangrijk gewicht heeft is zo dicht mogelijk tegen de brandstoftank aan gemonteerd. Om de motor zo'n slank en minimalistisch mogelijk uiterlijk te verschaffen heeft men er ook de olievoorraad voor de achterrem ondergebracht, samen met de draaiknop voor de veervoorspanning van de achtervering. Vooral dat laatste is handig, want zo kunnen niet daartoe gerechtigde handen de instelling van het veersysteem niet ongemerkt veranderen. Een opmerkelijk mooi detail is dan weer tussen de benen van de voorvork te vinden. De verstevigende beugel die daar zit om de voorvork een grotere stijfheid te verlenen doet meteen ook dienst als koppelstuk voor de stalen remleidingen die de voorrem van olie voorziet. Een simpel idee dat niettemin van vindingrijkheid getuigt en dus ook navolging verdient…
Bij het remmen duikt de motor vooraan nagenoeg niet naar beneden en dat is maar goed ook want deze motor heeft écht wel stevige remmen in huis. Alhoewel de R1200R niet van bekrachtigde remmen is voorzien, remt hij toch als bezeten wanneer je dat wenst. Daarvoor zorgen vooraan twee zwevend opgehangen 320 millimeter remschijven met evenveel vierzuiger remklauwen terwijl achteraan een 265 millimeter grote zwevende remschijf is gemonteerd en een dubbelzuiger remklauw. Geef toe, er zijn veel supersports die het met een minder indrukwekkende reminstallatie moeten weten te stellen. Zowel de achterrem als de voorrem weten dan ook van aanpakken, zijn niettemin perfect te doseren en geven de bestuurder een veilig gevoel. Optioneel kan de motor bovendien uitgerust worden met een ABS-remsysteem waardoor dat gevoel ook op minder optimale wegen behouden blijft of zelfs wordt versterkt. Lichter, soepeler, krachtiger, gemakkelijker hanteerbaar… je zou bijna vergeten hoe comfortabel het met de R1200R rijden is. De nieuwe zithouding bezorgt de bestuurder een comfortabele zitplaats die een gevoel van controle en gebruiksgemak oproept. De zithouding is semi sportief maar ergonomisch heel goed uitgekiend waardoor het rijden met de R1200R een aangename bezigheid is die je lang kunt uithouden. Voor een naakte roaster is de bescherming tegen de rijwind ook al opmerkelijk; kruissnelheden van +/- 150 kilometer per uur hou je moeiteloos gedurende lange tijd aan zonder dat je daarvoor een stierennek moet hebben. Met het optionele vliegenscherm kan het zelfs nog wat sneller gaan voor je last krijgt van de rijwind. Voorzie deze motor van een kofferset en je krijgt dan ook een ideale reismotor waarmee je moeiteloos lange afstanden overbrugt. Het relatief slanke zadel zorgt ondertussen voor een goede steun voor je onderrug zonder daarbij hard aan te voelen. De duorijder krijgt eveneens een luxueuze zitplaats aangeboden; de voetsteunen staan op mensenmaat geplaatst en het ruime zadel wedijvert met het comfort van een gemakkelijke zetel. Opmerkelijk is eveneens het zicht achteruit. De twee achteruitkijkspiegels geven een onbelemmerd zicht naar achteren en de zo goed als trillingsvrij opgehangen spiegels zorgen voor een helder beeld. Maar goed ook, want je weet tenslotte maar nooit wie of wat er achter jou rijdt…
Samengevat heeft deze volledig nieuwe roadster niet alleen een ander motorblok, een andere technische fiche en optisch voorkomen; ook de beleving is naar een ander vlak verschoven. Waar de R1150R ervaren werd als een "typische" BMW richt het merk zich met de R1200R tot een veel breder publiek. De karakteristieke eigenschappen die voorheen soms een belemmering vormden voor de kandidaat kopers die van een ander merk wensten over te stappen op een boxer BMW zijn stuk voor stuk afgezwakt. Bij deze transformatie is men echter niet de "echte" BMW rijders vergeten; het karakteristieke zit er allemaal wel degelijk nog in, maar dan slechts in die mate dat het niemand kan storen. Desondanks is de BMW R1200R beslist geen eenheidsworst geworden. Zijn uiterlijk, afwerking én opmerkelijke rijgedrag staan daar borg voor. Voor de prijs van 11.900 euro krijg je dan ook een motor waarmee je alle kanten uit kunt én die een hoge inruilwaarde heeft indien je ooit een andere motor wilt kopen. Ook dat laatste is niet onbelangrijk, zelfs al komt dat argument tot nog toe in geen enkele folder of publiciteitscampagne aan bod. Een motor zal nooit een rijdende spaarpot zijn, maar als je een beetje uitkijkt kan je je verliezen wel tot een minimum beperken…