BMW R1200R 2011 testverslag

Share De naakte baanmotoren van BMW hebben het merk groot gemaakt. Toen er nog geen specifieke toer- of supersport motoren te koop waren dienden ze als basis voor beiden. Ook nu is een naakte BMW motor nog altijd een graag geziene gast. En dat niet alleen in onze garage…
Voor 2011 heeft BMW een nieuwe R 1200R voor het voetlicht gezet. De motor wordt aangekondigd als eentje die letterlijk van alle markten thuis is. Of de R 1200R nu ingezet wordt als tourmotor of als sportmachine zou deze boxer niets mogen uitmaken als je op de woorden van de BMW marketing afdeling afgaat. En dat hebben we natuurlijk aan de waarheid willen toetsen.
De R 1200 R die we van BMW Motorrad uitgeleend kregen kon je maar bezwaarlijk een basisversie noemen. De motor was uitgerust met tal van opties. Er was onder andere een chroom einddemper op gemonteerd (865 euro), er zat een Safety Pack Classic op (integral ABS en ASC t.w.v. 755 euro), een optiepakket High Line (ESA, verwarmde handgrepen, boordcomputer t.w.v. 960 euro), een anti-diefstal systeem (255 euro) en een set kofferhouders (100 euro), een topkoffer (386,11 euro) en een verlaagd comfort zadel (413,868 euro). Voor we het nog vergeten: er zat ook een optioneel windscherm op dat 351,12 euro kost en beslist het comfort gevoelig verhoogt.
Kost de standaard versie 12.400 euro, het beestje dat wij te testen kregen was dik 4.000 euro duurder. En dat is ons inziens het vermelden waard want tenslotte bespreken we hier de prestaties van het totaalpakket. Met een standaard zadel uitgerust zit je 80 centimeter van de grond maar voor wie echt hoog wil zitten kan een zithoogte van 830 centimeter gerealiseerd worden. Onze testmotor, met het optionele lage comfortzadel uitgerust, kwam aan een zithoogte voor de bestuurder van 77 centimeter en dat beviel ons met een lichaamslengte van dik één meter zeventig prima.
Beetje jammer was wel dat de zit lager was geworden maar dat het stuur in dezelfde positie diende te blijven staan. Het gevolg was dat de afstand tussen de zitbank en het stuur in de rijrichting een beetje aan de lange kant aanvoelde. Een foutje van de beslissingnemers want ook dit kan met eenvoudige middelen goedkoop opgelost worden. Voor de rest geen klagen over de ergonomie van de R 1200R. Alles zit daar waar je het nodig acht en het dashboard is gemakkelijk afleesbaar, compleet en overzichtelijk.
Als je de twin start kan het je niet ontgaan dat je op een grote boxermotor zit. De gehele motor schudt voor een fractie van een seconde even over en weer als de motor op gang wordt gebracht en blijft dat later ook doen bij plotse belastingswissels. Met andere woorden, als je gas geeft schudt de motor eventjes met zijn hoofd. Niets van aan trekken, 't hoort bij de aard van het beestje en je bent het voor je het goed en wel beseft gewoon. Aan de mooi te doseren en licht werkende koppeling moet je helemaal niet wennen. De versnellingsbak schakelt trefzeker en heeft ook al niet veel bedieningskracht nodig. Opschakelen zonder de koppeling erbij te nemen gaat heel vlot tenminste als je als piloot de techniek daarvoor in huis hebt.
Staan tweecilinder viertakt boxermotoren te boek voor hun stevige koppel, de krachtbron van de R 1200 R vormt daar geen uitzondering op. Van zodra je de motor daartoe aanzet rolt hij enthousiast zijn mouwen op en begint hard aan het koord te trekken. Het vermogen komt er daarbij geheel lineair en dus perfect voorspelbaar uit en is aanzienlijk. 109 pk is niet niks en 115 Newtonmeter bij 6.000 toeren al evenmin. Maar met het optionele Automatic Stability Control systeem (ASC) kan het achterwiel nooit ongecontroleerd gaan spinnen, zelfs al biedt de ondergrond nauwelijks grip.
Ondanks deze niet onaanzienlijke bergen vermogen laat de R 1200R zich opmerkelijk gemakkelijk rijden. In de files en in stadsverkeer toont deze roadster zich eens je zijn karakter door hebt een gewillige, soepele partner. Daarenboven is de motor, die rijklaar 223 kilogram weegt, verrassend gemakkelijk te manoeuvreren. Het centraal en laag geplaatste zwaartepunt, eigen aan de boxerconstructie, laat zich dan in positieve zin gelden. Met hetzelfde gemak laat de R 1200R zich ook op secundaire en autosnelwegen besturen. De stabiliteit van deze motor is werkelijk enorm en het stuurgedrag is bovendien geheel en al neutraal. Hij rijdt waar je hem hebben wilt en wijkt geen duimbreed van de door jou gekozen lijn af. Ook niet als de weg er wat slechter bij ligt. De werkelijk onvolprezen Telelever voor en de Paralever achter doen in samenwerking met goed werkende veersystemen vlekkeloos hun werk. Een snelle rit over de kasseien van ons testcircuit bracht bovendien aan het licht dat ook dat wegdek de stabiliteit van de R 1200R niet kon verstoren.
De Telelever voorwielophanging bewees trouwens in nog een ander geval uitstekende diensten. Toen we de werking van de voorrem uittesten dook de motor maar een fractie van een seconde naar beneden en dat terwijl de remwerking ronduit fenomenaal was. Zelfs met een beperkte bedieningsdruk lijkt het alsof de voorkant van de motor zich in het wegdek gaat begraven, zo potent zijn die twee remschijven in het vooronder. Zwevende 320 millimeter remschijven met Brembo vierzuiger remklauwen; je kan het als motor wat dat betreft veel slechter treffen. Hetzelfde enthousiaste verhaal vertelde de achterrem ons. Voeg daarbij dat de motor met een deelintegraal remsysteem is uitgerust en je weet meteen dat het aanspreken van het rempedaal voor erg veel en mooi gecontroleerde vertraging zorgt. Zo goed zelfs dat wie van een R 1200R op een andere motor stapt in eerste instantie de indruk kan krijgen dat er iets met het remsysteem van die motor loos is…
Tot daar de rijtechnische eigenschappen van de R 1200R. Beoordelen we de motor wat betreft het comfort dat hij te bieden heeft dan scoort hij even hoog. Het ruime, goed gepolsterde zadel laat je nooit of te nimmer in de steek en alhoewel de motor voelbaar zijn werk doet word je nergens geconfronteerd met hinderlijke vibraties. Een minpunt is dat de duo beduidend hoger zit dan de bestuurder wat het zwaartepunt en dus de hanteerbaarheid negatief gaat beïnvloeden.
Wat betreft bagagemogelijkheden zit je echter goed. Op onze testmotor was een topkoffer gemonteerd waarin gemakkelijk een integraal helm en nog wat kleinigheden pasten en dat bleek in de praktijk beslist een nuttig accessoire. Met een set zijkoffers kan je de R 1200R ook uitrusten. De kofferset kan in totaal 64 liter bagage bevatten en kost 732,20 euro. Of er dan niets negatiefs over de R 1200R te schrijven valt? Wel, op de keper beschouwd niet. Het enige wat we graag anders hadden gezien is dat getrapte zadel dat het één zijn tussen motorbestuurder en duo in de weg staat. Voor de rest heeft deze motor een foutloos parcours gereden en dat terwijl we het hem zeker niet gemakkelijk hebben gemaakt. Thuis van alle markten? Jazeker, 't zal veeleer de piloot zijn die de beperkende factor voor deze motor vormt dan zijn eigen capaciteiten…