Derbi Terra 125 2009 testverslag

Share Het succes dat de gemotoriseerde tweewielers de dag van vandaag genieten en het feit dat de wereld een dorp is geworden, zorgen er samen voor dat het aantal merken dat erin actief zijn dag na dag lijkt te groeien. Exotisch aandoende namen duiken met de regelmaat van de klok dan ook op terwijl men aan de hand daarvan vruchteloos probeert de herkomst ervan te achterhalen. 't Lijkt wel alsof de motorbranche zijn tweede jeugd beleeft, ook pakweg 100 jaar geleden waren er meer merken aan het firmament dan je met het blote oog kon bepalen…

De naam Derbi mag dan wel fris en nieuw in de oren klinken bij velen hier ten lande, het Spaanse merk heeft er al een lang en vruchtbaar leven opzitten. Derbi is namelijk in 1922 opgericht door Simón Rabasa i Singla. Zoals destijds niet ongebruikelijk was, gebeurde de productie aanvankelijk in een kleine fietsgarage maar al snel groeide het merk uit tot een successtory. In de jaren '60 nam Derbi dan ook deel aan het WK wegrace, iets wat de fabriek zowel in de 50 als de 125cc klasse de lauweren zou opleveren. Spaanse furie nummer 1, Mister Angel Nieto, won 5 wereldtitels met de Derbi's. De dag van vandaag is het merk nog altijd actief in de racerij. Het meest recente succes is de titel in 2008 in de GP125cc klasse, ondanks een vloot van racers op andere merken die er alles aan deden om dat niet zomaar te laten gebeuren.
Met onze gedachten zowel bij het heden als het verleden van Derbi monsteren we de Terra. Afgaande op onze eerste indrukken is het meteen duidelijk dat het Derbi menens is om na de 50cc klasse ook in de 125cc klasse hoge ogen te gooien op straat. De Terra oogt namelijk enorm volwassen. En dat is op de keper beschouwd helemaal niet zo verwonderlijk. Tenslotte zijn de lichte motorfietsen in Zuid-Europa altijd populair gebleven en was de afzetmarkt er vanouds enorm. Als Spaanse fabrikant weet je dan wel wat je moet maken om de concurrentie het hoofd te kunnen bieden…
De gemiddelde lichaamslengte van de Europeaan is in de loop van de tijd gestegen. Niemand zal dan ook staan kijken van het feit dat de Terra geen kleine gestalte heeft maar met volgroeide afmetingen kan pronken. Ter illustratie: de zithoogte is zo maar eventjes 815 millimeter, de wielbasis is 1.440 millimeter lang en de totale hoogte van de gehele constructie is 1.260 millimeter. Voor een 125cc metende ééncilinder voorwaar geen kinderachtige waarden. Van de tankinhoud kan hetzelfde gezegd worden. 12 liter brandstofvoorraad kunnen meenemen betekent in de 125cc klasse van vandaag een actieradius bezitten die echt wel tot de verbeelding spreekt. We zouden er dan ook echt niet van opkijken mocht de Terra bij normaal gebruik op de openbare weg meer dan 300 kilometer zonder de pomp kunnen.
Maar we lopen op de zaken vooruit. De droog 117 kilogram wegende motorfiets wordt aangedreven door een eencilinder viertakt krachtbron die vloeistof gekoeld is, vier kleppen bezit, gevoed wordt door een 30 millimeter carburator en beantwoordt aan de Euro 3 norm. Desondanks levert de krachtbron 15 pk bij 9.250 toeren per minuut af en behoort daardoor bij de krachtigste 125cc motoren die er voor straatgebruik te vinden zijn de jongste jaren. Starten doe je de mono natuurlijk met de elektrische starter, koppelen doe je met een natte platenkoppeling en je hebt een zesbak ter beschikking om altijd en overal de meest geschikte overbrengingsverhouding te kunnen kiezen.
En dat doe je heel gemakkelijk. Gezeten in het comfortabel gevormde en compleet uitgeruste kraaiennest van de Terra houd je niet alleen een goed overzicht op je omgeving maar ook de hand op de paarden die deze mono weet naar buiten te brengen. Ondanks dat het voor een moderne 125cc beslist om een niet onaanzienlijke stoeterij gaat, laten de krachten zich niet alleen mooi doseren maar ook heel gemakkelijk benutten. Een 125cc met een uitgesproken smeuïg karakter onderin en met power in zijn hogere toerenregionen, zo kan je de Terra gerust wel noemen. Met een topsnelheid (rechtop zittend) van dik 125 kilometer per uur mag je niet klagen over de prestaties van deze Derbi op de rechte lijn terwijl het mooi uitgesmeerde koppel in de lagere toerengebieden ervoor zorgen dat je niet om de haverklap beroep moet doen op de overigens perfect schakelende versnellingsbak om de zaak viriel te houden.
Het rijwielgedeelte van de Terra is niet alleen groot van stuk, het is ook opgebouwd met onderdelen die ook op motoren met een grotere cilinderinhoud niet zouden misstaan. In het stalen buizenframe zit bijvoorbeeld een Paioli voorvork die een beendiameter van 37 millimeter laat zien en een veerweg biedt van 150 millimeter. De achtervering staat op hetzelfde niveau met een monoshock veerelement dat een wielverplaatsing mogelijk maakt van 150 millimeter. De veervoorspanning van de achtervering is bovendien instelbaar waardoor het rijwielgedeelte wat betreft zijn hoogte achteraan kan aangepast worden aan de belasting van het moment.
Dat het rijwielgedeelte van huis uit niet alleen sterk is uitgevoerd maar ook goed afgesteld, word je gewaar van zodra je de Terra op dat vlak op de proef stelt. De stabiliteit van het geheel is - zeker voor een 125cc - ronduit opmerkelijk, terwijl de veersystemen zo goed hun werk doen dat de staat van het wegdek waarover je rijdt er nauwelijks toe doet. Lange veerwegen, gecombineerd met goed afgestelde veersystemen; 't blijft een cocktail die het altijd en overal goed doet, zelfs op onze onvolprezen vaderlandse wegen… Heb je net als op de Terra een goed windscherm dan kan dat in ons klimaat ook wel tellen. Rechtop zittend heeft de bestuurder van de Terra nauwelijks last van rijwind, terwijl de aanwezigheid van het licht getinte scherm niet of nauwelijks opvalt in het geheel.
Op gebied van remmen hoeft deze Derbi ook al niet te veel onder te doen voor het zwaardere geschut. In het 18 duims voorwiel zit een massief aandoende remschijf met een diameter van maar liefst 280 millimeter. De achterrem mag er op dat vlak ook beslist zijn want een "teljoor" van 220 millimeter is beslist niet klein te noemen. De remkracht van de beide remmen staat dan ook in verhouding tot hun afmetingen. Het enige wat we deze remmen kunnen verwijten, is dat ze - vergeleken bij veel remmen op zwaardere motoren - een beetje aan doseerbaarheid missen. Ook een echt drukpunt vinden is er niet meteen op terug, waardoor je onder het echt harde remwerk niet meteen aanvoelt hoe zwaar je in de ankers bent. Kan beter, maar op zich moet men aan deze opmerking niet te zwaar tillen. 't Gaat hem hier tenslotte nog altijd om een 125cc motorfiets voor alledaags gebruik op de openbare weg en niet om een of andere competitiemotor…
Met dat in gedachten vergeven we Derbi ook de manier waarop de voetsteunen van de piloot op de motor zijn gemonteerd. Die zitten in gelaste beugels rechtstreeks op het frame vast hetgeen niet meteen wenselijk is. Bij een val zullen de voetsteunen wel opklappen maar desondanks loopt het frame kans beschadigd te worden doordat de voetsteunbevestiging onlosmakelijk deel uitmaakt van de frameconstructie. En een frame vervangen kost zoveel geld dat een economisch totaal verlies bijna onafwendbaar is… Met deze kanttekening is echter meteen elke negatieve noot op tafel gelegd wat betreft de afwerking en de constructie van het geheel. Zelfs onder het zadel tref je geen chaos aan op de Derbi en de ruime, handige pakdrager wijst erop dat je met deze Terra een werkpaardje in huis haalt dat er zijn hand niet voor omdraait om meer dan de alledaagse verplaatsingen te maken.
Technische gegevens Motor: eencilinder viertact, dubbele bovenliggende nokkenas, vierklepskop Koeling: vloeistof Boring en slagverhouding: 58 x 47 mm Cilinderinhoud: 124,2 cc Voeding: 30 mm carburator Startsysteem: elektrisch Max. vermogen: 15 pk @ 9.250 o.p.m. Rijwielgedeelte: Frame: stalen buizenframe Voorvork: Paioli 38mm Achtervering: monoshock, veervoorspanning regelbaar Remmen: voor 280 mm remschijf, achter 220 mm remschijf Banden: voor 100/90x18, achter 130/80x17 Maten en gewichten: Lengte: 2.144 mm Breedte: 815 mm Hoogte: 1.260 mm Wielbasis: 1.440 mm Zadelhoogte: 815 mm Tankinhoud: 12 liter Drooggewicht: 117 kg Prijs:4.249 euro Importeur: http://www.derbi-motors.be/indexnl.htm