Voorstelling Honda CB1100 2013

Share Honda brengt voor 2013 de CB1100 op de markt. Het betreft een uitgesproken retro georiënteerde naakte viercilinder die een vervolg brengt op de in 1969 gestartte CB saga die Honda groot maakte.

In '69 kwam Honda met de CB750 op de proppen, een luchtgekoelde viertakt viercilinder met een enkel bovenliggende nokkenas die met zijn 67 pk vriend en vijand verbaasde. Nu, ruim 40 jaar later, doet Honda terug de wenkbrauwen fronsen; wie de technische gegevens van de CB1100 leest komt onvermijdelijk tot de constatatie dat het glorieuze verleden bij Honda nog steeds sterk leeft.
De 1.140 cc grote viercilinder heeft bijvoorbeeld luchtkoeling. Enkel een oliekoeler komt de koelvinnen op het cilinderblok ter hulp om de temperatuur van de krachtbron binnen de perken te houden. Bekijken we de prestaties van de viercilinder dan zijn die op het eerste gezicht ook al alles behalve exotisch. Een topvermogen van net geen 89 pk was in de jaren '70 misschien voldoende om de motorrijders te laten dromen maar anno 2013 doet dat gegeven veeleer vragen rijzen over de gewilligheid van de rijklaar 248 kilogram wegende CB1100.
De soep wordt echter nooit zo heet gegeten als ze op tafel komt; het maximum koppel van 93 Newtonmeter is reeds bij 5.000 toeren beschikbaar en dat brengt duidelijkheid over het karakter van de vierpitter. Honda heeft ontegensprekelijk de kaart van een sterke, koppelrijke motor gespeeld. Een stille getuige daarvan is de versnelingsbak die aan vijf verhoudingen genoeg blijkt te hebben om de CB1100 aan de gang te houden. Heeft de krachtbron op het eerste gezicht een oerklassieke opbouw, dat staat duidelijk de toepassing van moderne technieken niet in de weg. De viervilinder heeft bijvoorbeeld een dubbele bovenliggende nokkenas en maakt gebruik van een hypermoderne brandstofinspuiting. Het resultaat is volgens Honda een verbruik van 4 liter benzine op 100 kilometer én een motor die vanaf gelijk welk toerental zowel gewillig als krachtig oppakt. Een balansas zorgt voor een trillingsarme loop en de eindoverbrenging bestaat uit een 530 ? ketting.
Honda claimt dat de CB1100 zowel sportief als toergericht te rijden valt. Het klassiek aandoende rijwielgedeelte heeft dus waarschijnlijk heel wat in zijn mars. Het kader bestaat uit een dubbel wiegframe opgebouwd uit ronde stalen buizen en de achterbrug is gemaakt uit rechthoekig staalprofiel (inderdaad, 't is eeuwen geleden dat we op deze manier een constructie mochten beschrijven). De voorvork heeft een traditionele opbouw met 41 millimeter binnenbenen en ook de stereo achtervering komt van Showa. Zowel voor- als achteraan is de veervoorspanning en de uitgaande demping regelbaar.
Opmerkelijk is het gebruik van gegoten vijfspaaks aluminium wielen. Ze hebben bovendien een diameter van 18 duim en zijn dus niet enkel wat betreft hun uiterlijk maar ook wegens hun afmetingen retro te noemen. Ook de toegepaste bandbreedtes doen enorm klassiek aan; vooraan is een 110 band gebruikt en achteraan heeft een 140 millimeter brede (of smalle) band een plaatsje gevonden. Op gebied van remmen heeft men wel voor modern aandoend spul gekozen; schijfremmen rondom, een Combined ABS en Nissin remklauwen zullen voor heel wat veilige stopkracht zorgen.
Met een wielbasis van 1490 millimeter is de CB1100 alles behalve een compacte motorfiets te noemen. De zithoogte van 795 millimeter en de grondspeling van 125 millimeter doen echter het vermoeden ontstaan dat deze motor zich ook goed zal laten manoeuvreren door de minder groten der aarde. De CB1100 zal te koop aangeboden worden in de kleuren Pearl Milky White, Glory Red en Graphite Black. De verkoopsprijs is nog niet vrijgegeven en ook over de leveringstermijn tasten we momenteel nog in het duister.