Voorstelling Honda VFR1200X Crosstourer 2012

Share Het gerucht dat Honda met een all road motor op de proppen zou komen, voorzien van een grote V4 motor, zinderde al een tijdje door de wandelgangen. Nu heeft Honda bevestigt dat deze motor inderdaad in productie zal gaan. Het proefballonnetje dat vorig jaar op de show van Milaan is opgelaten is dus exact 12 maand later een motor die binnenkort in de showrooms zal staan.

De motor draagt de naam Crosstourer en wordt door Honda aangekondigd als "The New V4 Adventure Sports Tourer". Met deze motor mikt Honda zowel op motorrijders die een vleugje avontuur in hun leven op prijs stellen als de gelukzakken die daadwerkelijk de verre einders kunnen gaan opzoeken. Voor wie genoeg rijtechniek, kracht en ervaring achter de hand heeft moet het zelfs mogelijk zijn om met de Crosstourer van de verharde wegen af te wijken. De motor heeft vooraan namelijk een 19 duims velg en staat op een 110/80-R19 voorband terwijl achteraan een 150/70-R17 exemplaar de zaken waarneemt.
De motor is een 1.237cc V4 en is een broertje van de krachtbron die de VFR1200D Dual Clutch aandrijft. De viercilinder is aangepast om zijn taak in zijn nieuwe omgeving met verve te volbrengen. Zowel de gasrespons als de vermogenskromme zijn aan het all road karakter van de motor aangepast. Het maximum vermogen moet 127 pk zijn bij 7.750 toeren. Bij 6.500 omwentelingen moet 126 Newtonmeter vrijkomen.
Oplettende lezers hebben in de vorige zin ook de naam "Dual Clutch" zien staan en inderdaad, ook voor deze motor heeft Honda resoluut voor dit aparte transmissiesysteem gekozen. Het systeem gebruikt twee elektronisch bediende koppelingen en biedt de mogelijkheid om uit drie verschillende schakelmogelijkheden te kiezen. Naast de manuele bediening zijn er twee automatisch schakelende mogelijkheden voorhanden. De Drive mode is voor toergebruik voorzien en de Sport mode als er meer prestaties vereist worden. Het uitschakelbare Honda Traction Contol System, gecombineerd met een Combined ABS moeten voor een grote beheersbaarheid zorgen. De eindoverbrenging is verzekerd door een cardanas die in een enkelzijdige achterbrug zit verwerkt. De wielen zijn gespaakte exemplaren. Inderdaad, waar hebben we dit meer gezien… ?
De Crosstoerer heeft een aluminium balkenkader. De voorvork is een 43 millimeter upside down exemplaar. De achterschokbreker is vertikaal geplaatst en is voorzien van een linksysteem. Zowel de voorvork als de achterschokbreker kunnen aangepast worden op veervoorspanning en uitgaande demping. De veerwegen zijn lang gekozen. Hoe groot ze zijn is momenteel niet vrijgegeven, wel geweten is dat de motor een vrije hoogte heeft van maar liefst 180 millimeter. De zithoogte is navenant. De bestuurder dient met een zadelhoogte van 850 millimeter rekening te houden.
Het windscherm is verstelbaar en handbescherming is standaard op de Crosstourer. De rijhouding die de motor aan zijn bestuurder en passagier aanbiedt is recht en comfortabel en dus zowel geschikt voor druk verkeer als toeren op diverse wegen.
Met een tankinhoud van 21,5 liter en een opgegeven verbruik van net geen 6 liter op 100 kilometer moet de Crosstourer goed zijn voor een actieradius van plusminus 350 kilometer.
Wat betreft accessoires komt de Crosstoerer meteen goed beslagen op het terrein. Er kan een topkoffer gemonteerd worden van 38 liter en de zijkoffers kunnen in totaal 74 liter bagage bevatten. Er kan ook voor een hoger windscherm gekozen worden, evenals voor een zijpanelen die de stroomlijn zijdelings verbeteren. Het geheel kan je beschermen met een buizenconstructie die de motor ook een ruiger uitzicht geeft. Extra schijnwerpers zijn niet vergeten, evenals verwarmde handgrepen en 12 volt aansluitingen. Een middenbok staat ook op de optielijst… Jammer, maar dat gaat zo dezer dagen…

De 2012 VFR1200X Crosstourer zal leverbaar zijn in de kleuren Digital Silver Metallic, Pearl Sunbeam White, Pearl Cosmic Black en Candy Prominence Red. Over de prijs en de leveringstermijn is momenteel niets bekend gemaakt.