Honda CB600F Hornet ABS 2011/2012 testverslag

Share Bij Honda is de CB-modellenlijn zo lang dat als je die terug in de tijd volgt je in de jaren '60 aankomt! Toch is geen enkele CB die Honda de dag van vandaag aanbiedt oubollig te noemen. Ook de CB600F Hornet niet, de motor die het onderwerp vormt van dit testverslag.
Wie de motorwereld al een tijdje volgt, ziet echter in de lijnen van de CB600F Hornet niettemin herkenningspunten die aan de CB600 van heel wat jaren terug doen denken. Mooi is dat, want daarmee is deze motor voor heel wat mensen herkenbaar terwijl toch modern aandoende lijnen zijn toegepast.
De CB600F Hornet van het modeljaar 2011/2012 is een eigentijdse, compacte verschijning. Het bodywork, de krachtbron, het uitlaatsysteem en de wielen; ze lijken op het oog resoluut tot één geheel te versmelten. En dat verschaft de Hornet een robuuste, massieve look, ondanks het feit dat hij met zijn 600cc motor ontegensprekelijk tot de middenklassemotoren behoort. Bekijken we de technische specificaties van de CB600F Hornet, dan blijkt dat deze motor niettemin allesbehalve een pocketformaat heeft. De wielbasis is met 1.435 millimeter ronduit volwassen en de zadelhoogte van 800 millimeter doet evenmin minnetjes aan. De 19 liter grote brandstoftank heeft bovendien niet alleen een royale inhoud, maar ook dito contouren. De tank vult moeiteloos je schoot en zorgt voor een goed en innig contact tussen de motor en zijn bestuurder.
Die bestuurder heeft het niet moeilijk om de CB600F te hanteren. Rijklaar weegt deze motor wel net een zuchtje meer dan 200 kilogram, maar dat zou je op het gevoel afgaande nooit raden. Het lage en centraal geplaatste zwaartepunt, de homogene bouwwijze, de goede ergonomie van de zitplaats en het aangenaam gevormde stuur zorgen daarvoor. Je voelt je echt meteen thuis op deze motor, zelfs al ben je niet direct een ervaren piloot. Dat laatste mag dan wel op het eerste gezicht als een voordeel gezien worden, in de praktijk is het ronduit levensgevaarlijk dat onervaren bestuurders zich met de CB600F Hornet inlaten. Deze op het oog heel vriendelijk en meegaande naked bike heeft namelijk veel meer in zijn mars dan je als leek vermoedt.
De viercilinder motor die de CB600F Hornet aandrijft, heeft afkomstig uit een lang geslacht van racemotoren namelijk nogal wat spierballen in huis. Gezegend met een misschien bescheiden aandoende cilinderinhoud van 599cc weet deze krachtbron dan ook maar liefst 102 pk naar buiten te brengen en heeft daarvoor minder tijd nodig dan jij van doen hebt om pap te zeggen. Die 102 pk wordt bovendien geflankeerd door een koppel dat - zeker voor deze inhoudsklasse - ronduit indrukwekkend mag worden genoemd. De 64 Newtonmeter die de krachtbron bij 10.500 toeren weet uit te brengen is maar een flauwe indicatie van wat er in werkelijkheid allemaal aan trekkracht gebeurt. Deze "kleine" viercilinder heeft echt een prachtig koppel over het gehele toerenbereik en zal menig (minder) ervaren rijder daarmee verrassen.
De keerzijde van de medaille is natuurlijk dat een bedreven piloot zich met deze motor rot amuseert. Overal en altijd power genoeg, een krachtbron die maar wat graag toeren draait en een versnellingsbak die niet alleen gemakkelijk maar ook correct schakelt; in samenwerking met een perfect acterende koppeling en een flamboyante rijder kan dat echt wel voor vuurwerk zorgen. Het mooie is echter dat de CB600F Hornet daarnaast de voorkomendheid zelf is als je hem daarom vraagt, zeg maar een echte wolf in schapenvacht. Schakellui rijden, rustig door de stad flaneren of over de secundaire wegen voortschrijden, 't is hem allemaal om het even, hij is altijd even goed geluimd en doet wat je ook van hem vraagt heel gewillig.
Komt daarbij dat zijn rijwielgedeelte al even goed van vele markten thuis is. Deze Honda is snel gedraaid, gemakkelijk te leiden en geeft zijn bestuurder alle feedback die nodig is om accuraat en veilig onderweg te zijn. In tegenstelling tot vroegere CB600-modellen heeft deze versie namelijk heel goed afgestelde veersystemen aan boord, die zowel voor een goed comfort als voor een foutloos stuurkarakter zorgen. Op deze Hornet is dan ook een vertrouwenswekkend en uitgesproken neutraal stuurkarakter aanwezig. Gas geven verstoort de gekozen bochtenlijn en het gevoel van stabiliteit geenszins, zelfs niet bij hard accelereren vanuit een korte bocht en dat is ooit wel anders geweest. De 2005-versie van de CB600 was bijvoorbeeld minder vertrouwenswekkend op dat vlak... Maar dat terzijde. Bochtjes pikken met de CB600F Hornet is een plezier en ook in lange snelle bochten snakt deze Honda allesbehalve naar zijn adem. Onevenheden in het wegdek worden ook al goed verteert, waardoor het vertrouwen tussen mens en machine zienderogen groeit. Ook in de rechte lijn ligt de CB600F als een blok op de weg. 't Enige wat je zou wensen in die situatie is dat er een efficiëntere vorm van windbescherming was gemonteerd. Het neusstuk van de Honda doet wel zijn best, maar is niet bij machte het rijden van relatief hoge gemiddelden voor langere tijd mogelijk te maken.
Is de CB600F Hornet rondom met schijfremmen uitgerust, 't zijn de 296 millimeter remschijven vooraan die het leeuwendeel van de remkracht verzorgen. Met het rempedaal stel je het gekoppelde remsysteem in actie, waardoor automatisch de remkracht over het voor- en achterwiel wordt verdeeld. Een systeem dat op andere motoren - waaronder de Honda Crossrunner- zijn waarde al heeft bewezen, maar in het geval van de CB600F Hornet teleurstelt. In plaats van de ankers uit te werpen zorgt het gebruik van het rempedaal bij de CB600F Hornet hoogstens voor een bescheiden vertraging; wie op deze rem alleen rekent, komt geheid binnen de kortste keren in de problemen door een gebrek aan stopkracht.
En dat is echt jammer want de met ABS uitgeruste CB remt op het voorwiel goed doseerbaar en voorbeeldig krachtig. Bovendien moet er voor het gecombineerde remsysteem natuurlijk ook meer betaald worden dan voor een standaard uitrusting. Niet goed Mister Honda, als je duur doet met hoogtechnologische middeltjes dan moeten die minstens beter werken dan het gangbare spul toch?! En daarmee is meteen het enige punt van kritiek op deze Honda onder de aandacht gebracht. Tenzij we de rudimentair aandoende hielplaat van de duovoetsteun ook vermelden natuurlijk. De dag dat Honda van deze amateuristisch aandoende oplossing afstapt, doet het merk zichzelf een groot plezier. Voor de rest liep de CB600F een foutloos parcours gedurende de gehele testperiode en wist een erg positieve indruk na te laten op de testrijders. Aangenaam was ook dat de motor van huis uit met een sober maar goed afleesbaar dashboard was uitgerust en van een paar mooie optionele accessoires voorzien.
Een sportdemper, een extra beetje bodywork onder de kont; het mocht er wezen en waar dat spul vandaan komt, is nog meer te krijgen voor de Hornet. Honda heeft namelijk een heel pakket toebehoren voor deze motor ontwikkeld. Voor een kofferset ben je echter aangewezen op een accessoirespecialist. Givi bijvoorbeeld levert koffers en bijbehorende dragers voor deze motor. Kan je er meteen letterlijk alle kanten mee uit!
Vooraleer het zover is moet je echter met de Honda de kassa langs. Daar krijg je te horen dat de standaard versie van de CB600F Hornet 7.990 euro moet kosten. Voor de met ABS uitgeruste uitgave betaal je 600 euro meer. 't Zijn eerlijke prijzen voor een goed afgewerkt en zeer veelzijdig inzetbaar vervoermiddel waarmee je - bovenal! - heel veel plezier zal beleven.