Honda CB600F Hornet 2009 testverslag

Share Tekst & beelden: Louis Weenen
De laatste jaren doet de "naked bike" het lang niet slecht in de verkoopscijfers. Het ziet er naar uit dat heel wat motorrijders teruggrijpen naar eenvoud en ze worden daarbij niet gehinderd door ons onberekend klimaat. Dat Honda zijn Hornet heeft opgewaardeerd, hoeft dan ook niet te verwonderen.
Deze benaming 'Hornet' verwijst naar een grote wespensoort. De constructeur alludeert daarmee op enkele rijeigenschappen die doen denken aan de wendbaarheid van dit insect. Het moet ook niet verwonderen dat het design eveneens geïnspireerd wordt door het diertje met de puntige angel. Naakte motorfietsen zijn tegenwoordig een stukje mooier dan hun voorouders en hierop maakt deze Honda geen uitzondering. Van koplamp (twee lampen die meer dan behoorlijk verlichten) tot origineel stoplicht weet hij permanent te verleiden. Maar de vormgeving legt zeker geen hypotheek op zijn stevigheid. Deze Hornet is een stoere jongen met een betrouwbaar aluminium kader, een knap tank/zadelensemble en vier mooie buizen die uitmonden in een allerschattigste uitlaat. Het motorgedeelte blijft mooi zichtbaar aanwezig en dat is ook het geval voor de stevige radiator. De lijnen van deze Honda zijn vloeiend, de afwerking van het geheel zeer verzorgd.
Viercilinder
Het motorblok staat eveneens voor robuustheid. De watergekoelde viercilinder die geïnspireerd is op de vierpitter van de CBR 600 blijft ondanks een doorgedreven ontwikkeling boven alles een toerenlover. Daarom bereikt hij zijn maximumvermogen van 102 pk ( 75 kW) pas bij 12.000 toeren. Het koppel levert zijn volle kracht van 63,5 nM af bij 10.500 omwentelingen per minuut. Dat dit zijn invloed heeft op het rijden, spreekt voor zich. Een karrenvracht technologie rust deze 600 cc-er uit. Zo is er het bekende PGM-FI elektronisch injectiesysteem dat gunstig inwerkt op het verbruik en een computergestuurde digitale transistorontsteking met elektronische vervroeging. Een zeer soepele versnellingsbak met 6 verhoudingen zorgt voor veel schakelplezier en de drie schijfremmen reageren alert op onverwachte noodsituaties. Maar voor weinig geld meer kan men kiezen voor het gecombineerde ABS-remsysteem en dat is nog veiliger dan het standaardsysteem.
Rijden
Honda vindt dat deze Hornet een geschikte opstapper is, wij denken dat vooral de meer gevorderde motorrijder alles uit de kan weet te halen. De viercilinder is eerder van het onrustige type en wil liever de hoge toeren opzoeken. Het koppel speelt doodleuk dit spelletje mee. Niet dat je in de lage toeren stilvalt, verre van, maar je wil ze toch zo snel mogelijk verlaten. We hebben de indruk dat het de vermogenscurve aan geleidelijkheid ontbreekt, zodat deze Hornet eerder een wolf in schapenvacht is.
Hij houdt van flitsend optrekken en is ondanks alles een sportieve motor in hart en nieren. Alleen biedt hij veel meer rijcomfort dan de pur sang racemotoren.Met dank aan de plaatsing van het stuur en de voetsteunen. Door zijn wendbaarheid, zijn uitstekend zwaartepunt en dito vering, een telescoopvork vooraan en een in 7 standen regelbare monoshock achteraan, is hij een echte all rounder. Op bochtige binnenwegen demonstreert hij graag zijn voortreffelijke wegligging, met dank natuurlijk aan zijn rijklaar gewicht van amper 203 kg (ABS-versie). Hij lacht om de files, alleen is het jammer dat hier gevarenlichten ontbreken.Op de autosnelweg is hij bijzonder stabiel en alert en het is alleen door het gebrek van kuip en windscherm dat hij je tot de orde roept.
In de stad voelt hij zich met zijn slanke lijn thuis als een vis in het water. Parkeren gebeurt vaak snel en vlot, alleen zou een middenbok soms welkom zijn. De passagier heeft de beschikking over stevige handgrepen om zich aan vast te houden. Op korte afstanden zit hij of zij voortreffelijk, minder comfortabel wordt het wanneer er lange ritten op het menu staan. Met de blitse kleur van ons model, een soort zeegroen, werden we goed opgemerkt in het verkeer. Deze motorfiets is allesbehalve een grijze muis en weet als geen ander veel aandacht naar zich toe te trekken.
Zuinig
Het instrumentenbord is zeer overzichtelijk en op het gebied van vormgeving een schot in de roos. Alles is digitaal en de meest belangrijke functies zoals tijd, dagtellers, kilometerteller, benzinemeter melden present. Alweer een voorbeeld van de zorg waarmee deze 600 werd afgewerkt. Het verbruik valt goed mee, zeker wanneer je niet doorlopend flirt met de hoge toeren. Een gemiddelde van 5,5 liter per 100 km is vlot haalbaar, wanneer je de gashendel wijd opentrekt, stijgt dit met amper een litertje. Met een tank van 19 liter haal je vlot de 350 km per tankbeurt. Deze motor is tenslotte ook nog betaalbaar. Zonder ABS kost hij 7.990 euro, met 8.590 euro.
Pluspunten: Vormgeving, vering, afwerking, wegligging, wendbaarheid, schakelen, prijs, verbruik. Minpunten: Vermogenscurve, comfort passagier lange ritten, ontbreken middenbok en gevaarlichten. Technische fiche: Motor: vloeistofgekoelde viertakt viercilinder Cilinderinhoud: 599 cc Max. vermogen: 75 kW/102 pk bij 12.000 tpm Koppel: 63,5 nM bij 10.500 tpm Versnellingen: 6 Secundaire overbrenging: ketting Rijklaar gewicht: 203 kg ABS/ 198 kg Zadelhoogte: 80 cm Inhoud benzinetank: 19 l Prijs: 7.990 €/8.590 € met ABS Invoerder: www.honda.be