Honda CBF600 2008 rijindruk

Share Tekst: Louis Weenen
Montbrio Del Camp. De Spaanse eindejaarszon doet graag een ultieme inspanning om het prachtige landschap, zowat 100 km ten Zuiden van Barcelona, tot een onvergetelijke herinnering te maken. De wegen er netjes bij, de talrijke scherpe bochten vragen niets liever dan aangesneden te worden, kortom alle ingrediënten zijn aanwezig om de nieuwe CBF 600 correct te kunnen beoordelen.
Beginnersgeluk
De CBF 600 bestaat al langer en is samen met de 1000 een fiere vertegenwoordiger van het Honda viercilinder segment. Nochtans werd vooral de 600 voor het modeljaar 2008 grondig aangepast. Honda doet dit niet zomaar. Het merk lonkt naar de beginnende motorrijder voor wie het gebruik van een motorfiets vooral gemakkelijk moet zijn. Opstappers hebben ook recht op een mooie motorfiets, of op eens wat anders dan een zoveelste grijze duif. Vooral de CBF 600 SA, het model met kuipje is daarin goed geslaagd. Zijn naakte en niet eens zoveel goedkopere tegenhanger, de NA, straalt een beetje minder charme uit. Om de CBF tegemoet te laten komen aan de noden van de beginner of van de heropstapper, werd vooral het motorgedeelte grondig onder handen genomen.
De motor van Hornet en CBR 600 RR staan dan wel model voor deze krachtbron, één en ander is aangepast aan duidelijke behoeften, zoals het onder controle krijgen van de kracht. Nu is 57 kW of 77,5 pk meer dan voldoende voor het gebruik op de openbare weg, maar er werd vooral gedokterd om de beschikbare paardjes getemd op de motorrijder los te laten. Sportief rijden is geen prioriteit. Wie in een later stadium dat toch zal willen doen, wordt verplicht om de hoge toeren op te zoeken. Het koppel van 59 Newtonmeter mag dan veeleer bescheiden zijn, toch zorgt het voor een meer dan behoorlijke verdeling van de aanwezige kracht. En zoals het een moderne Honda betaamt, heb je recht op het PGM-FI elektronisch injectie systeem en haalt de viercilinder eveneens de Euro 3 uitlaatnorm. De versnellingsverhoudingen van de derde, vierde en vijfde versnelling werden verkort. Er zijn nog andere veranderingen aan deze CBF aangebracht, vooral met het doel om te beantwoorden aan de "easy to use" en "just fit" filosofie. Wie zich de CBF aanschaft, kan zijn zadel in drie standen plaatsen. In de laagste stand is de zithoogte 78,5 cm, in de hoogste wordt dit zowat 80 centimeter. Bijna alle formaten motorrijders en motorrijdsters kunnen zo hun motor aanpassen aan hun lichaamsbouw. Het zadel kreeg een andere vulling en is vooraan smaller. Het windschermpje is in twee standen regelbaar. We vinden hier ook een ruggengraatframe terug, hetzelfde als dat van de Hornet. In totaal weegt deze 600 ook 8 kg minder dan zijn voorganger. Volgetankt wijst de weegschaalnaald 222 kg aan. Het zwaartepunt is gunstiger dan voorheen, de achterbrug is 4,5 cm en de wielbasis 4 mm langer. Voortaan kan de veerspanning van de voorvork worden ingesteld en is dus aanpasbaar aan de belading. De middenbok is standaard aanwezig. De CBF laat zich makkelijk op die bok plaatsen, zoals we proefondervindelijk hebben vastgesteld. De benzinetank is goed voor een inhoud van 20 liter (+ 1 liter) en na 200 km rijden was de tank nog voor geen drie vierden leeg. Dat konden we merken dankzij de benzinemeter, die knap is ingewerkt in het klassiek/digitale instrumentenbord. En dan zijn er de remmen, de drie schijven in totaal. Zij maken gebruik van het ABS/CBS remsysteem.
Rijden
Wat meteen opvalt is het discrete motorgeluid, dat we van bij de start te horen krijgen. Zoiets hoort bij een krachtbron, die op alle ogenblikken alert is, maar zijn chauffeur nooit bruusk uit zijn motordroom haalt. De CBF wil niet een zoveelste sporter zijn, maar doet wat van hem verwacht wordt, betrouwbaar rijden. Diezelfde betrouwbaarheid ondervinden we tijdens het nemen van de scherpe bochten; de wegligging laat je niet in de steek. Ook de voorvering niet, al heeft die het soms moeilijk wanneer er grote gaten het wegdek ontsieren. Toch brengt de vering je nooit in een gevaarlijke situatie. De CBF is zeer wendbaar, met dank aan zijn redelijk laag gewicht. Het kuipje is efficiënt, alleen is de bescherming van het windscherm zelfs in de hoogste stand een beetje minnetjes. Over de remkracht, de dosering en verdeling kunnen we alleen maar positief zijn. Dit is ronduit klasse en we zijn blij dat Honda op deze manier investeert in veiligheid. In ons land worden trouwens alleen de ABS modellen ingevoerd. Deze motor zal blijvend plezier verschaffen aan zijn eigenaar. Hij is goed in te zetten voor het woon/werkverkeer en zelfs als reisduif doet hij het niet slecht. In optie kun je hem uitrusten met een topcase en zijkoffers. We vinden het anderzijds wel spijtig dat er niet meer plaats voorzien wordt voor de passagier. Die kan niet onverdeeld gelukkig zijn met het geboden comfort. Meer reden tot blijdschap biedt ons de prijs. Die bedraagt 7.190 euro voor het naakte NA model; de SA kost amper 300 euro meer, namelijk 7.490 euro. En dat maakt kiezen zoveel makkelijker. Tot slot nog even dit. De nieuwe CBF is verkrijgbaar in het zilver, zwart, grijs en rood voor de SA en in het zilver, zwart en rood voor de naakte versie.