Honda XL700V Transalp 2010 testverslag

Share Tekst en beelden: Louis Weenen
Klassieke motorfietsen worden meestal echt gekoesterd door de constructeurs die ze gemaakt hebben. Op het gevaar af natuurlijk dat hun levensduur te lang wordt en dat er voorbijgegaan wordt aan belangrijke technologische evoluties. Een goed voorbeeld is de Transalp van Honda, die 21 jaar geleden het levenslicht zag en die zijn laatste aanpassing in 2000 kreeg.
Hoog tijd dus om deze notoire vertegenwoordiger van het "rally-toerisme" volledig te vernieuwen. Een herbronning die zich niet beperkt heeft door een aangepaste vormgeving, maar met heel wat technische vernieuwingen een stuk verder gaat. Laat je dus vooral niet misleiden door een ietwat retro look, want de Transalp anno 2008 is wel degelijk het resultaat van modern denkwerk. Wat gelukkig overeind blijft, is het concept dat er in 1987 al voor zorgde dat deze Honda een ware hit werd in motorland. De Japanners pakten toen al uit met een veelzijdige motorfiets, die je zodoende zowat overal kunt inzetten. Bestemd voor de gewone, dagdagelijkse verplaatsingen, maar evenzeer voor avontuurlijke tochten op wegen die er allesbehalve goed berijdbaar bijliggen. Reizen zit hem in het bloed en daarvoor zorgt het geboden comfort, een eigenschap die op het nieuwe model ook behouden blijft. Honda komt er meteen voor uit dat het model nog even gek is op rijden in de Alpen en andere bergketens. Op de benzinetank vind je de coördinaten van de hoogste Franse Alpenberg, "col de la Bonette". Gelegen op het snijpunt van 44° 19' 24.53 Noorderlengte en 6° 48' 22.33" Oosterbreedte is deze col, die op een hoogte van 2802 meter ligt (gemeten op de cime de la Bonette), een knappe speeltuin voor deze "Alp". Liefhebbers kunnen het altijd eens uitproberen.
Motor gaat erop vooruit
Een andere klassieke motorfiets van het merk, de Deauville, mag in zijn aangepaste versie model staan voor de motorisatie van de XL 700 V. Voortaan huist in het kader van de Transalp een vloeistofgekoelde 680 cc V-twin met brandstofinjectie. Duidelijk een hele sprong voorwaarts in vergelijking met het vorige model. Een progressie die zich eveneens vertaalt in de prestatiecijfers. Een vermogen van 60 pk of 44,1 kW bij 7.750 toeren. Nog leuker is dat het maximumkoppel van 60 Newtonmeter al vrijkomt bij 5.500 rondjes per minuut. De versnellingsbak met 5 verhoudingen doet het lang niet slecht, alleen is het soms moeilijk om de neutraalstand te vinden. Het stevige kader is gemaakt in de vorm van een dubbel wiegframe en de velgmaat van het voorwiel is verkleind van 21 duim naar 19 duim. De banden zelf zijn nu een beetje breder dan voorheen.
Bekende eigenschappen
Doordat de Transalp al zo lang bestaat, is het voor sommigen wellicht even wennen aan zijn nieuwe look. Vooral de klassieke koplamp is een bepalend element in deze doorgedreven facelift. Die lamp ter wille is het windscherm een stuk kleiner geworden en dat scheelt natuurlijk meer dan een beetje wanneer het slecht weer is. Op de oude Transalp voelde je toch een betere bescherming tegen ons wispelturig klimaat. Het rijden zelf met deze XL 700 V is doorgaans een feest. De uitstekende rijeigenschappen van de voorganger werden overgenomen en hier en daar nog verbeterd. Vooral het feit dat je beschikking hebt over een krachtig koppel, is een echte meevaller. In de lage snelheidszones val je immers nooit stil en je kunt hem al bij beperkte snelheden in zijn 5 gooien. Het gewicht van amper 219 kg zorgt ervoor dat de aanwezige cavalerie voor leuke optreksensaties zorgt. Hierdoor presteert hij ook lang niet slecht op het terrein. Maar omdat deze Transalp zo mooi oogt, is precies dat terrein niet het meest aanbevolen gebied. Hij mag dan ook uitgerust zijn met een brede steenweerder, toch raden wij aan om vooral de snelrijdende pistes op te zoeken.
Goed tot zijn recht komt deze Honda op kronkelende wegen. Dan geniet je optimaal van een zeer correcte wegligging (de wielbasis werd met 1 cm verlengd) en dito vering. De schijfremmen, 3 in totaal, leveren knap werk en het feit dat je de motor van een gecombineerd ABS-remsysteem kunt voorzien, is een echte opsteker. Alleen jammer dat het hier om een optie gaat. Wie hem op een middenbok wil plaatsen, wordt alweer verwezen naar de optieafdeling. Goed nieuws is er voor de passagier die op een even comfortabele manier kan genieten van de sensaties die deze motor aflevert. Hij of zij beschikt bovendien over een uitermate stevige steun. In de stad en in de files is het genieten. Daar zorgen zijn gewicht en slanke lijn voor. Op autosnelweg haal je de wettelijke 120 km per uur tegen een laag toerental. Het is inderdaad echt moeilijk om deze tweecilinder te verslijten. De Transalp is makkelijk te onderhouden, met dank aan de goed bereikbare motor. Veel poetswerk heb je natuurlijk wel, want zijn retro look houdt ook wielen met echte klassieke spaken in. Motorrijders die over dergelijke motorwielen beschikken, weten meteen waarover ik het dan heb. Bagage meenemen is ook al geen punt, het belastbaar gewicht van de XL 700 V bedraagt 200 kg.
Modern instrumentenbord
Het instrumentenbord van de vorige Transalp is klassiek, die van de nieuwe hypermodern. Op de analoge toerenteller na is alles digitaal. Het instellen van het klokje en de dagtellers en het schakelen tussen de verschillende functies gebeurt jammer genoeg niet intuïtief genoeg. Met het verbruik zit alles snor. Dankzij de brandstofinjectie komen we uit op een gemiddelde van 5,5 liter per 100 km, een puik resultaat voor een bijna 700 cc-er. Jammer genoeg werd de benzinetank verkleind van 19 liter naar 17,5 liter. Je beschikt over een bereik van iets meer dan 300 km, een beetje te weinig voor een motorfiets met zijn reisambities. Het goede nieuws bewaren we als toetje. De nieuwe Transalp kost 7.190 euro en daardoor ligt hij wel zeer goed in de markt. Voor de reisgrage motorrijder nog even dit: in optie kun je hem uitrusten met verwarmde handvaten of met een GPS die via Bluetooth werkt. Hij is verkrijgbaar in het geel, grijs, rood en blauw.
Pluspunten: Motor, concept, comfort, wegligging, vering, remmen, verbruik, passagiersruimte, prijs. Minpunten: Bescherming in slecht weer, neutraal moeilijk te vinden, ABS en middenbok enkel in optie. instellen instrumentenbordfuncties weinig intuïtief, inhoud benzinetank Technische fiche: Motor: vloeistofgekoelde in V van 52° geplaatste twin Cilinderinhoud: 680 cc Vermogen: 60 pk (44,1 kW) bij 7750 tpm Koppel: 160 nM bij 5500 tpm Zithoogte: 84,1 cm (81,3 cm in optie verkrijgbaar) Aantal versnellingen: 5/ketting Leeggewicht: 219 kg Tankinhoud: 17,5 l Prijs: 7190 euro Invoerder: www.honda.be