Hyosung RT125 2012 voorstelling

Share De 125cc-klasse floreert. En dat niet in het minst omdat er nu meer dan ooit tevoren aantrekkelijke voertuigen worden aangeboden. De Hyosung RT125 is daar ongetwijfeld één van, zelfs in de chaos van de glitter van het Motorsalon van Brussel bleef zijn aaibaarheidsfactor niet te negeren. Ook zijn prijskaartje schrikt niemand af. De RT125 gaat de deur uit met een adviesprijs van 2.590 euro.

Geef toe, de RT125 heeft iets jongs maar tevens iets nostalgisch over zich. 't Lijkt wel een kruising tussen een strandmotor en een supermotard in pocketformaat. In werkelijkheid is de RT125 echter alles behalve klein uitgevallen; met een totale lengte van 2.085 millimeter en een breedte van 840 millimeter heeft hij een even grote gestalte als de gemiddelde lichte motorfiets op de markt. Wat betreft wielmaten komt een en ander ook al volwassen over. Om het 18 duims voorwiel zit een 120/80-band terwijl achteraan het 180/80-rubber op een 14 duims velg is gelegd. Het gespaakte achterwiel wordt afgeremd door een mechanisch bediende trommelrem, terwijl het voorwiel wordt bedwongen door een hydraulisch geactiveerde schijfrem.
Voor het kader is gebruik gemaakt van ronde stalen buizen; voor de achterbrug ging men voor een rechthoekig profiel. Een monoshock schokdemper staat in voor de achtervering, terwijl vooraan een hydraulisch gedempte telescoop de dienst uitmaakt. De krachtbron van de Hyosung RT125 is een moderne eencilinder viertakt. De staande eencilinder is luchtgekoeld, heeft een bovenliggende nokkenas en een vierkleps cilinderkop en een totale cilinderinhoud van 124,5cc. De motor kan zowel elektrisch als met de kick worden gestart.
Verder heeft de motor een natte koppeling en een vijf verhoudingen tellende versnellingsbak aan boord. Het maximum vermogen bedraagt 13 pk bij 10.000 toeren en er is maximum 11 Newtonmeter koppel in huis. Ruim genoeg om de 125 kilogram wegende RT125 vlot vooruit te branden… Het ruime zadel en de 9,1 liter grote brandstoftank zorgen samen met een verzorgd dashboard en een breed stuur voor een ruime zithouding. Netjes is het dicht tegen het voorwiel geplaatste spatbord en de bagagedrager die zo gevormd is dat er gemakkelijk een topkoffer kan op vastgemaakt worden.
En het is dat laatste detail dat deze guitige Hyosung meteen geschikt maakt voor niet alleen recreatieve uitjes maar ook voor boodschappen, woon/werkverkeer en noem maar op. Het aangename aan het nuttige paren; dat is de kunst in dit leven!