Kawasaki Ninja 300R 2013 Voorstelling

Share Kawasaki heeft het nog maar eens gedaan; waar andere merken 250cc motoren uitbrengen heeft Team Green zijn versie van een lichte sportmotorfiets voor 2013 een cilinderinhoud van bijna 300 cc meegegeven.

Op gebied van cilinderinhoud van de platgetreden wegen afwijken; Kawasaki heeft dat in het verleden ettelijke keren gedaan. Toen iedereen een 500cc in zijn gamma had kwam het merk met een 550cc motor op de proppen, de Z900 waarmee men de 750cc klasse overvleugelde was een ander goed voorbeeld, om nog maar niet te spreken van de eerste Z650, die weliswaar een kleinere cilinderinhoud dan zijn concurrenten had maar die niettemin evenaarde zo niet overvleugelde. De Ninja 300 is op motorisch gebied uit de 250 gegroeid. Om de grotere cilinderinhoud te bekomen heeft men de slag van 41,2 millimeter tot 49 millimeter laten toenemen. Grotere inlaatpoorten zorgen voor een betere luchttoevoer en de 1 millimeter grotere inlaatkleppen (22,5 is nu 23,5) helpen ook om die verbeterde instroom mogelijk te maken.
De nieuwe zuigers en zuigerpennen zijn niet alleen korter maar ook lichter. Door de alzo bekomen lagere massatraagheid kan het maximum toerental 13.000 toeren per minuut bedragen. Ook de drijfstangen zijn korter en de krukas is geheel nieuw en draait in nieuw ontworpen carters, de smering is verbeterd evenals het rendement van het koelsysteem. De compressie is lager en de fysieke maten van het uitlaatsysteem zijn aan de gewonnen longinhoud aangepast. Het resultaat is een tweecilinder die 39 pk kan afleveren bij 11.000 toeren per minuut. Het maximum koppel van 27 Newtonmeter word 1.000 toeren eerder bereikt. De versnellingsbak en de koppeling zijn herzien om het grotere vermogen gemakkelijk aan te kunnen. Opvallend is de aanwezigheid van een slipper koppeling; rem je te hard op de motor af dan voorkomt die automatisch dat het achterwiel stuitert of blokkeert.
Het stalen buizenframe is nieuw ontwikkeld om naadloos bij de 300cc krachtbron aan te sluiten. De 37 millimeter voorvork is terug van de partij maar is voorzien van andere settings. Achteraan is een monoshock veersysteem met link gebruikt. De combinatie is zo geconcipieerd dat zowel sportief rijden als een zeker comfort gewaarborgd zijn.
Op gebied van remmen is ook al niet gespaard. De 290 millimeter schijfrem voor en een 220 millimeter exemplaar achter zijn voorzien van ABS. De Nissin ABS unit weegt 775 gram minder en is 40 procent compacter dan het voorgaande model. 10 spaaks 17 duim gietwielen, in dezelfde stijl als die van de ZX-14R, voeren een 140 millimeter achterband en een 110 millimeter voorband. Rijklaar weegt de zeer sportief gelijnde Ninja 174 kilogram in zijn ABS versie. Van zodra we er eentje te pakken krijgen voor een testrit horen jullie hoe de Ninja 350 rijdt….