Kawasaki KLX125 2010 testverslag

Share Vanaf 2010 is ook Kawasaki terug vertegenwoordigd in de markt van de 125cc straatmotoren. 't Heeft een tijd geduurd vooraleer het merk op de 125cc kar is gesprongen, maar dat kan alleen maar goed zijn voor de eindgebruiker. 't Zou namelijk niet de eerste keer zijn dat een laatbloeier meteen ook de hoogste eer voor zich komt opeisen. Het kunnen evalueren van wat er op de markt is en de minpunten ervan proberen vermijden; dat hebben de Japanners in het verleden nog gedaan!
Kawasaki vernoemt in zijn persgegevens het feit dat ze bij het ontwikkelen van de 125cc modellen zijn uitgegaan van componenten die exclusief voor een 125cc motor zijn ontworpen. In mensentaal betekent dat dat er geen compromissen zijn gesloten op gebied van constructie door leentje-buur te gaan spelen bij andere (grotere) modellen. En dat is de KLX125 meteen aan te zien op het ogenblik dat je er oog in oog mee staat. De motor heeft een kleine gestalte, alles is in proportie, van een kwartliter motorfiets met een 125cc motorblok erin is hier helemaal geen sprake.
De motor is dan ook in totaal nog geen twee meter lang. De KLX is 198 centimeter lang, 77 centimeter breed en 109 centimeter hoog. 't Is jaren geleden dat we nog zo'n compacte 125cc straatmotor gezien hebben! De zadelhoogte is echter met 830 millimeter heel volwassen. Paniek is voor de kleineren onder ons echter niet nodig; de veerwegen zijn lang - 175 mm voor en 180 mm achter - waardoor de zadelhoogte in de praktijk veel lager uitvalt dan initieel verwacht kan worden. Met een rijklaar gewicht van 113 kilogram scoort de KLX125 ook meteen heel goed bij die mensen die van lichte, gemakkelijk te hanteren motorfietsen houden.
De krachtbron die de KLX125 aandrijft, lijkt dan wel uiterlijk wat op die van de crossers van het merk, in de praktijk is het een geheel nieuwe creatie. Kawasaki heeft voor een luchtgekoelde viertakt ééncilinder gekozen met een boring en slagverhouding van 54 x 54,4 millimeter. De motor komt daarmee aan een cilinderinhoud van 125cc en is voorzien van een cilinderkop met één bovenliggende nokkenas die twee kleppen aandrijven. De ontsteking is van het DC-CDI type, de motor wordt elektrisch gestart én hij wordt gevoed door een elektronische brandstofinspuiting. Vooral dat laatste is zeer belangrijk en dat niet alleen wat betreft emissienormen maar ook wat betreft prestaties. Maar we lopen op de zaken vooruit, hier dienen we te vermelden dat de versnellingsbak 5 verhoudingen telt, de koppeling van het natte, meerplaatse type is en de eindoverbrenging door een ketting wordt verzekerd.
De KLX roept vooral door zijn chassisopbouw beelden op van offroad-competitie. Het frame opgetrokken uit stalen buizen, de achterbrug uitgevoerd uit rechthoekige profielen, de typische monoshock-achtervering (regelbaar op veervoorspanning!) en de gespaakte wielen evoceren samen met het sportief gevormd plastiekwerk de ruige enduro en crossmotoren van het merk. De wave remschijven - 240 millimeter voor en 190 millimeter achter - vallen daarbij zeker niet uit de toon, en de tapbanden al evenmin.
In de praktijk is de KLX125 echter geen pure racer maar een vergevingsgezinde kompaan voor Jan en alleman. Je moet echt geen bergen ervaring hebben om deze groene jongen de baas te kunnen. Door zijn lage gewicht, zijn beperkte afmetingen en een goed zitcomfort voelt iedereen zich meteen thuis in zijn zadel. Bovendien zit je relatief dicht op het voorwiel waardoor de indruk wordt versterkt dat je de zaak meteen en compleet onder controle hebt. Het enige wat jammer is, is dat de armen van de achteruitkijkspiegels te kort zijn. Je moet echt niet de breedte van een driedeurs-kleerkast hebben om constant tegen je eigen schouders aan te zitten kijken als je achterom kijkt. Is op te lossen met een setje spiegelverbreders maar het kon vanuit de fabriek vermeden worden. Als je het contact aanzet, komt meteen het mooie dashboardje tot leven. 't Is een mooi informatiepaneel dat alles weergeeft wat je nodig denkt te hebben om de baan op te gaan en daarenboven is het gemakkelijk afleesbaar. Het ziet er misschien wat eenvoudig uit en is zeker niet behangen met tierlantijntjes, maar dat hoort ook zo op een KLX die - zelfs met een beperkt vermogen - zeker niet gespeend is van een stevig vleugje sport, jeugd en avontuur.
De startprocedure van de KLX125 is identiek aan die welke voor zijn grotere broers gelden; contact aanzetten, overal afblijven en enkel op de startknop drukken. Dat resulteert steevast in een onmiddellijk aanslaan van de motor. Die draait in koude toestand eventjes met een verhoogd toerental om daarna vanzelf mooi op een aangename vrijloopsnelheid over te gaan. 't Is duidelijk dat het motormanagement hier de hand in heeft, van de inbreng van de piloot heeft de KLX125 niets nodig, integendeel zelfs. Motor starten, helm en handschoenen aandoen en kledij fatsoeneren en daarna de baan op. Zo simpel is dat met de KLX125! We hebben het bij andere 125cc motoren al anders geweten! De KLX125 stuurt heel vertrouwenwekkend. De soepele veerwegen, de uitgekiende geometrie, een correcte ergonomie en waarschijnlijk ook de juiste flexibiliteit in het frame zorgen ervoor dat je met deze motor niet alleen kunt lezen en schrijven; als dat nog niet het geval is, dan leert deze Kawa het je wel! Het gevoel dat het nergens beter is dan thuis is nadrukkelijk op deze Kawasaki aanwezig en niet in het minst omdat de krachtbron daar duchtig aan meewerkt.
De kleine motor heeft een heel apart karakter. Waar de meeste viertakt 125cc straatmotoren een erg piekerig karakter hebben, verrast de KLX125 krachtbron met een vermogen dat er al heel vroeg in komt. Vanaf +/- 4.500 toeren per minuut vertrekt de motor vlot als je hem daarom vraagt naar zijn maximum vermogen. Dat komt vrij bij 8.000 toeren per minuut maar de motor draait er zijn hand niet voor om om verder door te trekken. Bij 9.500 toeren wordt het hoog tijd om op te schakelen, want dat is het maximum regime dat de motor mag draaien. Met een powerband van 5.000 toeren breed zorgt deze Kawasaki ervoor dat je - in tegenstelling tot vele andere 125cc motoren - niet frequent op en af moet schakelen om vlot vooruit te komen. Het feit dat de motor een vijfbak heeft, past perfect in het plaatje. Met één verhouding minder en met een breed uitgesmeerd vermogen moet je nu eenmaal minder schakelen, zelfs al is het absolute topvermogen dat je ter beschikking hebt niet uitzonderlijk hoog.
Een rijwielgedeelte dat gemaakt is om voorbeeldig te luisteren en een motor die onwaarschijnlijk vergevingsgezind is; daarmee is het altijd wel aangenaam rijden. Voor een 125cc kom je op de KLX125 verbazingwekkend gemakkelijk en vlot vooruit zonder dat je daar echt moeite moet voor doen. Wat betreft wegligging krijgt de KLX125 van ons ook al een pluim op zijn hoed, want hoe de toestand van de baan ook is, hij stuurt als een scheermes en blijft dat doen, altijd en overal. Gezien de staat van ons wegennetwerk en de aanwezigheid van de onvolprezen kinderkopjes in de stadscentra zeker geen onbelangrijk gegeven. Op de secundaire wegen en in de stad is de KLX125 dan ook perfect in zijn element en zelfs een uitstapje in het onverhard zal hij je niet kwalijk nemen. Met een vrije hoogte van 255 millimeter mogen de putten en bulten al respectabele afmetingen hebben vooraleer ze je kunnen stoppen en de gemonteerde banden bieden genoeg grip om zelfs in rul zand nog een redelijke grip te bieden.
Het biotoop waar de KLX125 zich minder in zijn sas voelt, zijn de lange, rechte banen. Volgas bereikten we platliggend, met één hand aan het stuur en geholpen door een bereidwillige rugwind na lang aanhouden een topsnelheid van 104 kilometer per uur. Dezelfde baan onmiddellijk in tegenovergestelde richting afleggen op dezelfde manier resulteerde erin dat we strandden op een top van 86 kilometer per uur. Voor een motor met een topvermogen van 10,3 pk bij 8.000 toeren per minuut niet meer dan normaal. Toen we de 104 op de teller zagen staan, liep het toerental ook net de verboden zone van de teller in. Ondanks het feit dat de KLX125 uitgerust is om een duo te kunnen vervoeren, zal dat slechts in noodgevallen een echte optie zijn. Met twee volwassenen in het zadel moet het meer dan aangenaam knus zijn op deze compact vormgegeven Kawa. Ook wat betreft motorvermogen is het rijden met twee natuurlijk niet meteen een aanrader, maar de remmen kunnen het wel hebben. De voorrem is zeer goed doseerbaar en bijt als het moet krachtig toe. Over de werking van de achterrem zijn we veel minder te spreken. Je moet echt letterlijk op het pedaal gaan staan wil er een voelbare vertraging gaan optreden. Zo zie je maar dat afmetingen en voorkomen ook in die materie niet alles zijn in het leven?!
Op gebied van voorkomen en afwerking scoort de KLX125 erg hoog. De bedieningen op het stuur zijn bijvoorbeeld dezelfde als diegene die op de grote motoren van het merk worden toegepast. Voor de rest is alles goed afgewerkt en is er niets of weinig aan het toeval overgelaten. Het feit dat de remleidingen nog steeds van rubber zijn gemaakt zijn we intussen van de Japanners gewoon maar de plaatsing van de bobijn en enkele andere elektrische componenten is op de KLX125 echt wel een beetje ongelukkig gebeurd. Die zitten achter de "luchthappers" voor de tank gemonteerd en zijn vanop kop als het stuur gedraaid staat duidelijk zichtbaar. Geeft een rommelige indruk Mister Kawasaki en dat terwijl je KLX125 voor wat de rest betreft een dijk van een motorfiets is. Met de KLX125 komt Kawasaki op de 125cc markt meteen goed gewapend deelnemen. De prijs die je voor de KLX125 moet betalen, is ook al een meevallertje want je kunt deze groene rakker in België kopen voor 3.290 euro. Rijtaks dien je er niet voor te betalen en de verzekeringspremie kost je ook al niet meer dan de prijs van een goedkope fles wijn. Komt daarbij dat het overgrote deel van de bevolking er zonder meer de baan mee op kan wat betreft rijbewijs. Ja, je vraagt je echt wel af waarom nog zoveel mensen dagelijks in de file gaan staan met hun wagen terwijl er zo interessante motorfietsjes bestaan?!

Technische gegevens: Motor: Type: ééncilinder viertakt, enkele bovenliggende nokkenas, twee kleppen Koeling: lucht/olie Cilinderinhoud: 125cc Voeding: elektronische brandstofinspuiting Versnellingsbak: 5 verhoudingen Koppeling: natte meerplaatse koppeling Max. vermogen: 10,3 pk bij 8.000 o.p.m. Max. koppel: 10 Nm bij 6.400 o.p.m. Rijwielgedeelte: Frame; stalen buizenframe Achtervering: monoshock met instelbare veervoorspanning, veerweg 180 mm Voorvork: hydraulische telescoop 33 mm, 175 mm veerweg Remmen: voor 240 mm remschijf met dubbelzuiger remklauw, achter 190 mm remschijf met enkelzuiger remklauw Banden: voor 70/100-19, achter 90/100-16 Maten en gewichten: Lengte: 1.980 mm Breedte: 770 mm Hoogte: 1.090 mm Wielbasis: 1.285 mm Grondspeling: 255 mm Zithoogte: 830 mm Inhoud brandstoftank: 7 l Rijklaar gewicht: 113 kg Prijs: 3.290 euro Invoerder: www.kawasaki.be