Kawasaki Versys Traveller duurtest (deel 5)

Share Laten we wel wezen; een fabrikant die een motor met een cilinderinhoud van 650 cc de naam Traveller (reiziger) geeft moet durven. Kawasaki was zo vermetel dit wel te doen terwijl het gros van de motorrijders van mening is dat een reismotor beslist een grote longinhoud moet hebben. Wie gelijk heeft kunnen we in het kader van deze duurtest niet in het midden laten dus namen we de proef op de som.
Midden mei monteerden we onze GPS, raapten we wat bagage bij mekaar en verscheepten de Traveller naar een plaats waar hij nog nooit was geweest: een streek ten noorden van Edinburgh (Schotland). Omdat we zijn mogelijkheden met bagage op snelwegen al hadden uitgeprobeerd in de "commutertest" gooiden we het daar over een andere boeg. De twin mocht zich gaan bewijzen op secundaire banen en kleine wegen die zelden langer dan enkele tientallen meters rechtdoor liepen. Bovendien zorgden we ervoor dat we over beslist wel zwaar heuvelachtig terrein zouden rijden waardoor de lat opmerkelijk hoger kwam te liggen dan in ons vlakke Vlaanderenland mogelijk was. Om het allemaal nog wat gecompliceerder te maken leidden deze wegen niet zelden door heel dun bevolkte streken waar benzinepompen echt wel een zeldzaamheid zijn.
De bedoeling van dat alles was om de invloed van de rijcapaciteiten van de Versys na te gaan op de fysiek van zijn piloot. Een minder goed hanteerbare motor zorgt in moeilijke omstandigheden namelijk zowel voor mentale als fysieke vermoeidheid bij zijn bestuurder. Bovendien zouden we ook meer te weten komen over de remwerking van de motor onder intensieve druk terwijl we het benzineverbruik in heuvelachtige streken zouden kunnen meten. Een prachtige streek, een heel gevarieerd parcours, wegen waar je amper verkeer op tegenkomt… ja, dit beroep heeft ook zijn mooie kantjes. Met de koffers vol bagage vatten we meteen maar een tocht aan van meer dan 260 kilometer. De GPS route die we daarvoor hadden uitgestippeld beloofde zowel een zeer gevarieerd parcours als een stevige inspanning van zowel de Versys als zijn berijder. Met een tot de nok gevulde brandstoftank gingen we op pad en registreerden zorgvuldig de gedragingen van de Traveller.
Bochtjes pikken met een motor die voorzien is van een uit de kluiten gewassen kofferset die tot barstens toe gevuld is met bagage; er zijn niet weinig motoren die dan hun kleine kantjes tonen. Zeker als hun veersystemen standaard staan afgesteld en dus niet meteen voorzien zijn op het rijden met bagage. De reden waarom we zo slecht voorbereid met de Traveller de baan opgingen ligt misschien niet meteen voor de hand maar de praktijk heeft ons geleerd dat heel wat motorrijders geen kaas gegeten hebben van het afstellen van veersystemen of het zich op de moeite steken om telkens de zaak terug af te stellen. Wel, voor die lieden hebben we goed nieuws: de Versys stuurde net hetzelfde als zonder koffers en bagage en dat niet voor enkele kilometers maar gedurende al de trajecten die we aflegden. En die waren niet van de poes; uiterst bochtig, voorzien van een wel heel gevarieerd wegdek en met heel veel niveauverschillen. Rijden op hellingen, het vraagt niet alleen veel van de motor bij het klimmen maar ook van de remmen. Wat betreft kracht en souplesse presteerde de Versys Traveller beslist niet ondermaats. Schakellui rijden kon zonder meer en nooit voelden we de twin naar adem happen, ook niet toen we opzettelijk met de bak één versnelling hoger dan normaal verschillende beklimmingen afwerkten. Bij het afdalen voldeed de vering aan onze verwachtingen en bleef de motor mooi stabiel terwijl de remwerking van de motor ruim voldoende was. De remmen bleven vrij van fading en werkten dus betrouwbaar.
Wat wel aan het licht kwam is dat het gebrek aan een echt drukpunt in de voorrem op slechte wegdekken kan leiden tot minder aangename situaties. Daarmee bedoelen we dat, door de niet uitstekende feedback die de voorrem geeft over de kracht waarmee hij aan het werk is, hij ervoor zorgt dat het ABS systeem af en toe ingrijpt indien de weg er niet al te netjes bij ligt. Vooral bij sportief gereden afdalingen kwam deze minder goede eigenschap af en toe de kop opsteken. Kritisch werden deze situaties nooit want het ABS systeem werkt goed terwijl de achterrem als vangnet achter de hand kon worden gehouden. Binnenkort gaan we voor een oplossing van dit probleem proberen zorgen door de montage van stalen remleidingen op de voorrem. We houden jullie op de hoogte wat de resultaten zijn die we daarmee bereiken. Meer dan 260 kilometers in het zadel op bochtige, veelal smalle wegen met een beladen motor. De motorrijders die dat al gedaan hebben weten dat dit voor lage gemiddelde snelheden zorgt en fysisch voor de piloot een grotere uitdaging vormt dan dezelfde afstand afleggen over de snelweg. Zonder overdrijven kunnen we echter stellen dat de Versys Traveller ook deze klus heeft geklaard naar ieders tevredenheid. Fris als een hoentje voelden we ons natuurlijk niet toen we uit het zadel stapten na de rit maar de gevreesde zadelpijn was uitgebleven en krampen of andere fysieke ongemakken hadden we niet moeten doorstaan om op de bestemming aan te komen.
En dan het o zo belangrijke benzineverbruik. We noteerden een actieradius van 393 kilometer en een verbruik van 4,58 liter tijdens onze commutertest dus waren we echt wel benieuwd hoe ver het verbruik zou oplopen onder minder gunstige rijomstandigheden. Na afloop van het project kwamen we tot de conclusie dat de Versys niet eens zoveel meer dorst had gehad onderweg want na het vullen van de tank berekenden we dat de twin genoegen had genomen met gemiddeld 5,7 liter benzine en dat terwijl we hem beslist wel achter de vodden hadden gezeten onderweg. De theoretische actieradius lag dus op ruim boven de 300 kilometer hetgeen gezien de aard van het tracé een uitstekende waarde is. Men zegt wel eens dat samen met je partner een reis maken de ultieme manier is om te weten te komen hoe sterk je relatie is. Wel, dat geldt evenzeer voor een motor. Het goede nieuws is dat onze goede verstandhouding met de Versys Traveller onder dit project niet heeft geleden; integendeel zelfs, we hebben bewondering voor wat deze middenklasser allemaal liet zien. Enkel de feedback van de voorrem is een minpuntje dat we graag opgelost zouden zien; maar daar gaan we, nu we terug thuis zijn, meteen aan werken… Lees ook de andere afleveringen van deze artikelreeks:
Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4
Deel 5
Deel 6