Kawasaki Z1000 2010 testverslag

Share Sinds 2008 heeft Kawasaki terug een motor in zijn aanbod die de naam Z1000 draagt. Een naam met faam en aanzien, want de eerste opvolger van de legendarische Z900 werd eveneens met die roepnaam het leven in gestuurd. Maar dat terzijde; de 2010 editie van de Z1000 is dan wel de vierde Z1000 die Kawasaki uitbrengt, het is een zo goed als compleet nieuwe motorfiets geworden.

Wat betreft zijn uiterlijk is de Z1000 er duidelijk agressiever op geworden. De stroomlijnvorm, het kopzware design, de ranke achterbouw; 't zijn allemaal zaken die een motor een krachtige, eigentijdse look verschaffen. Een knappe vondst zijn ook de covers die de upside down-voorvork bedekken. Die zorgen zowel voor een degelijke bescherming van de vorkbenen als voor een markant design dat perfect in het plaatje past. De kleurenkeuze draagt aan het esthetische voorkomen natuurlijk ook zijn steentje bij; tenminste als je de zwart/wit/oranje versie ziet, want met de chocoladekleurige uitvoering met imitatie-slangenvel zadeldek tapt Kawasaki duidelijk uit een ander vaatje. Traditioneler en dan ook een waardig alternatief voor al dat blitse gedoe is de zwart/zilveren uitvoering.
Punt van discussie was in het verleden de vormgeving van de uitlaatdempers van de Z1000. En blijkbaar zal dat ook bij deze versie zo zijn. De esthetiek van de dempers wordt ook nu veelal als onconformistisch en voor verbetering vatbaar afgedaan. Wie er echt niet kan op kijken, heeft de mogelijkheid om ze te vervangen door Akrapovic-exemplaren die Kawasaki in accessoire aanbiedt. Deze zijn volledig legaal voor straatgebruik en voorzien van 2 jaar garantie. Maar ook andere uitlaatfabrikanten laten zich op dat vlak niet onbetuigd. Onder andere Laser heeft er schitterende exemplaren voor in huis.

Alhoewel niet echt alles overheersend in beeld heeft deze Z1000 niettemin een geheel nieuw ontwikkelde krachtbron gekregen. De opbouw is klassiek met een viercilinder die dwars op de rijrichting is geplaatst, dubbele bovenliggende nokkenassen, een vierklepskop en vloeistofkoeling. Via een boring en slagverhouding van 77 x 56 millimeter komt de motor aan een totale cilinderinhoud van 1.043cc. Daarmee kan je 138 pk mobiliseren bij 9.600 toeren per minuut en 110 Newtonmeter koppel bij 7.800 krukasomwentelingen. Ter vergelijking: de Z1000 van 2009 had een topvermogen van 125 pk en een maximum koppel van 98,7 Newtonmeter. De motor is dus krachtiger geworden maar niet spectaculair veel. Elk logisch denkende mens weet dat dit ook niet hoeft; een motor die - inclusief ABS - rijklaar 221 kilogram weegt, heeft met 138 pk meer dan genoeg in huis om zelfs de meest veeleisende motorrijder te kunnen gerieven, zeker als het om een naked bike gaat. Bovendien heb je op de Z1000 een zesbak ter beschikking die zich zowel heel accuraat als licht laat bedienen. En dan hebben we het nog niet over het kamerbrede toerentalbereik gehad waarin de krachtbron kan opereren.
Maar daarover meer later. De nieuwe motor zit in een al even nieuw aluminium balkenframe gevat. Dat frame heeft constructief veel weg van dat welke voor de Ninja ZX-10R is bedacht. De achtervering is echter heel apart. De schokdemper is zo goed als horizontaal gepositioneerd boven de achtervorklagering aangebracht en wordt bediend door een linksysteem. Kawasaki claimt dat deze constructie een betere centralisatie van de massa met zich meebrengt en dat de schokdemper koeler blijft dan voorheen het geval was. Wij onthouden vooral dat de stelmogelijkheden beter bereikbaar zijn en dat de constructie de minimalistische look van de achterkant van de Z1000 ten goede komt. Vooraan is een compleet instelbare upside down-vork met 41 millimeter benen toegepast. Opmerkelijk, want de achtervering is enkel instelbaar op veervoorspanning en uitgaande demping. Levensgrote remschijven voor en achter en al even imposante radiale remklauwen voor maken de vogelvlucht over het rijwielgedeelte compleet.
In het zadel gezeten voel je pas hoeveel tijd en energie de dag van vandaag wordt besteed aan het zo ergonomisch mogelijk maken van de zithouding. Het lijkt wel of de motor zich naar jouw anatomie schikt in plaats van andersom. De slanke "lenden" van de Z1000 zitten als gegoten tussen de billen en de vorm van de brandstoftank is zo gekozen dat je er geen hinder van ondervindt. Het stuur valt ook al meteen als bij toverslag in de hand en de voetsteunen vinden gebeurt gewoon automatisch. Mooi is dat, ware het niet dat het anders echt wel fraaie dashboard door een amber gekleurde ruit moet bekeken worden. 't Kleur van die ruit doet verschrikkelijk belegen aan en staat in schril contrast met de anderzijds frisse verschijning van de Z1000. Mocht het aan ons liggen, had dat amberkleurig ruitje het nooit tot in de definitieve productie geschopt, zoveel is zeker. Een helder ruitje en een wit gekleurd backlight was veel mooier geweest. Vooral in het donker. Mooi is dan weer dat het dashboard in die verschillende hoeken kan geplaatst worden. Daardoor wordt meteen vermeden dat Kawasaki nog maar eens kritiek krijgt over minder goed afleesbare meters.
Het stuur van de Z1000 is niet overdreven breed en je zit ook lekker dicht tegen het voorwiel. Daardoor krijg je meteen het gevoel dat je thuis bent op deze naked bike. Eenmaal de baan op wordt die indruk nog vergroot, want de hanteerbaarheid van de Z1000 staat boven elke twijfel. Het is werkelijk opmerkelijk hoe gemakkelijk de hedendaagse motoren - en zeker de naked bikes - zich laten besturen. Zelfs de krachtpatsers uit deze categorie, zoals de Z1000 duidelijk is, vormen daar geen uitzondering op. Het maakt de motor dan ook geschikt voor een heel breed gebruiksgebied. Door de stad scharrelen, tussen de files door laveren op de snelweg; zelfs onder deze minder fraaie rijomstandigheden presteert de Z1000 dus voorbeeldig. Iets wat in de hand wordt gewerkt door de werkelijk fluwelen vermogensafgifte bij lage toeren. Je kan de Z1000 in lage toeren nooit pijn doen, laat staan dat hij zich ooit zal verslikken, zelfs al staat de bak een tandje te hoog voor stapvoets rijden. En dat voor een geweldenaar die 138 pk sterke spierballen heeft. Kan je nagaan waarmee de motorrijders anno 2020 zullen mogen rijden?!
Eens het keurslijf van de stad en de files kwijt, voel je dat de Z1000 pas goed tot leven komt. De 221 kilo die hij weegt, schudt hij als het ware samen met het stof van de stad van zich af als je hem vlotjes over de secundaire banen gaat sturen. Spelenderwijs kan je hem van richting doen veranderen, terwijl het enorm vergevingsgezinde motorblok altijd en overal voor een optimale aandrijving zorgt. Overal in het toerenbereik heb je meer dan genoeg power onder de hand en het komt er nog voorspelbaar uit ook. Hoe meer toeren, hoe meer power, zo simpel is dat en nergens geen onverwachte hoogtes of laagtes te bespeuren. Moet er nog zand zijn?
Als de banen echt een bochtig karakter krijgen, toont de Z1000 meteen waartoe hij in staat is. Voor een meer dan 1.000cc metende motor laat hij zich erg gemakkelijk op één oor leggen en ook snel opeenvolgende richtingsveranderingen blijken zijn ding te zijn. De feedback die je als rijder van hem krijgt, is haarscherp en de lijnen die je ermee kan rijden zijn al even strak. Je moet echt al diep gaan en hard op het gas vanaf de apex accelereren, wil de motor een tikje onderstuur laten noteren. Iets wat meteen uit de wereld kan worden geholpen door voor een iets zwaardere uitgaande demping te kiezen op de voorvork.
De veersystemen zorgen voor een niet onaardig comfort. Wie veel en lang over betonbanen moet rijden, zou misschien baat kunnen hebben bij een iets minder stug afgestelde ingaande demping, maar jammer genoeg kan je dat alleen vooraan zonder ingrijpende veranderingen tot stand brengen. Op de schokdemper van de achtervering zit namelijk geen stelknop voor de ingaande demping en dat is jammer. De keerzijde van de medaille is dat de veersystemen van de Z1000 van de fabriek uit al heel goed staan afgesteld voor het solo rijden op Europese wegen. Met één blik op het duozadeltje weet je meteen dat dit ook de core business van de Z1000 moet zijn. Waar de duo zijn kont dient neer te vlijen, zit enkel een minuscuul kussentje dat even dik en gerieflijk is als de portefeuille van een dakloze motorjournalist. Wie daarop zijn partner plant voor langer dan pakweg 50 kilometer riskeert een proces aan de broek te krijgen voor zowel psychologische als fysieke wreedheid, dat is zeker.
Na dit punt van kritiek terug naar prettiger zaken. De remmen waarmee de Z1000 is uitgerust, zijn bijvoorbeeld echt op het gebruik door gewone mensen berekend. Beide remmen zijn mooi en gemakkelijk te doseren en vertonen een lineair prestatiegedrag. Als je de zaak echt onder druk zet, remt de Z1000 als gaat het om zijn leven en dat zonder dat je daarbij de kans loopt dat de wielen gaan blokkeren. Elke Z1000 die in Belgenland verkocht wordt, is vanaf dit jaar namelijk standaard uitgerust met een ABS-systeem. Een beslissing - genomen door de importeur - die we alleen maar kunnen toejuichen. Voor hetgeen dat meer kost aan de consument - in verhouding tot de kost van de motor - zou je wel gek zijn mocht je daar bezwaar tegen hebben.
Is de Z1000 dan echt boven elke kritiek verheven? Neen, beslist niet, want de windbescherming die de motor je biedt, is zelfs voor een pure naked bike echt wel schraal te noemen. Van zodra je boven de 140 kilometer per uur komt, voel je echt nadrukkelijk de druk van de rijwind toenemen, hetgeen het plezier om eens lekker door te rijden meteen grondig vergalt. Goed om weten is dat Kawasaki in zijn accessoireaanbod een vervangruitje aanbiedt dat voorzien is van een spoiler. Vier schroefjes losmaken, het ruitje vervangen en terug vier schroefjes vastdraaien en de zaak zit op zijn plaats. We hebben het ruitje echter jammer genoeg niet kunnen uittesten, maar hopen dat de montage ervan aarde aan de dijk brengt. Wat ben je tenslotte met een berg vermogen en een rijwielgedeelte om U tegen te zeggen als je net als het "grote" werk begint, moet afhaken? 't Is gelijk voor het zingen begint de kerk uitgaan, dat zorgt op de duur ook voor frustraties. En als het iets is waar de moderne mens niet te kort aan heeft, dan zijn het wel frustraties toch?!
Een tip voor Mister Kawasaki: 't zou mooi zijn mocht het ruitje iets langer zijn en onder het rijden meer rechtop gezet kunnen worden. Behoud je de knappe gestroomlijnde look, maar geef je de piloot toch wat meer windbescherming als hij dat wenst. Ja, daarvoor ruilen we zelfs graag een pk of tien aan topvermogen in! Tweede minpunt is dat het overigens fraai gevormde achterspatbord te weinig bescherming biedt. Een kort ritje over een natte baan volstaat om de gehele achterkant onder de smurrie te zetten. Inclusief dat witte duozadeltje dat in ons geval daarmee zowel haar maagdelijk blanke kleur als aantrekkingskracht verloor. En dat had zo zijn gevolgen. Blijkbaar zit niemand te wachten op een modderbad, laat staan dat iemand het leuk vindt om na afgestapt te zijn met een natte kont te moeten rondlopen.
Op deze kanttekeningen na, en het feit dat de achteruitkijkspiegels een beetje aan de smalle kant zijn, is de Z1000 echt wel een heel fijne motor gebleken. Zowel wat betreft prestaties als voorkomen is hij meer dan eigentijds, hetgeen ervoor zal zorgen dat deze motor heel lang heel veel rijplezier biedt. Met een prijs van 11.590 euro - exclusief de vooropgestelde afleveringskosten ten belope van 115 euro maar wel ABS inbegrepen - ligt deze motorfiets ook op dat vlak goed in de markt. 't Is feitelijk raar dat we hem niet méér in het straatbeeld tegenkomen. Maar als de zon gaat schijnen, zal dat wel meer het geval zijn.

Technische gegevens: Motor: Type: Viercilinder, dubbele bovenliggende nokkenas, vierklepskop Koeling: Vloeistof Cilinderinhoud: 1.043cc Boring x slag: 77 x 56 Compressieverhouding: 11,8:1 Max.vermogen: 138 pk @ 9.600 o.p.m. Max.koppel:110 Nm @ 7.800 o.p.m. Koppeling: Natte meerplaatse koppeling Versnellingsbak: 6 bak Eindoverbrenging: Ketting en tandwielen Rijwielgedeelte: Frame: Aluminium balkenframe Voorvering: 41mm upside down, volledig regelbaar. Achtervering: monoshock instelbaar op veervoorspanning en uitgaande demping. Remmen: voor dubbele schijfrem 300mm met radiale vierzuiger remklauw, achter 250 mm remschijf met enkelzuiger remklauw. ABS standaard. Banden: voor 120/70 ZR 17, achter 190/55 ZR 17 Maten en gewichten: Lengte: 2.095 mm Breedte: 805 mm Hoogte: 1.085 mm Zithoogte: 815 mm Wielbasis: 1.440 mm Rijklaar gewicht: 221 kg Tankinhoud: 15 liter Prijs: 11.5590 euro Importeur: www.kawasaki.be