Kawasaki Z750 2007 testverslag

Share Op het eerste gezicht zou je denken dat er in het gamma van Kawasaki een leemte bestaat. Het merk heeft namelijk geen enkele naked bike viercilinder in zijn aanbod met een cilinderinhoud van 600 cc. Het model dat er het dichtst bij aanleunt is de Z750 en dat is op zich niet zo heel vreemd. Wie met de geschiedenis van Kawasaki een beetje vertrouwd is weet namelijk dat het merk er op dat punt altijd een beetje een afwijkende modellenpolitiek heeft op na gehouden. Toen zowat iedereen een 500cc viercilinder had kwam Kawasaki met een 550cc op de proppen; toen zowat iedereen een driekwartliter motor gemaakt had presenteerde het merk een 650cc en ga zo maar door. Het meest recente voorbeeld was de 636 cc metende Ninja die iedereen wel kent...

De reden voor deze eigenzinnige creaties is waarschijnlijk dat Kawasaki niet altijd de betreden paden wenst te volgen maar aparte motorfietsen maakt die ontworpen zijn met het idee voor ogen dat de gebruiksvriendelijkheid en de prestaties primeren boven de geldende cilinderinhoudnormen van dat moment. Geen slecht idee blijkbaar want die denkpiste heeft Kawasaki door de jaren heen geen windeieren gelegd. De Z750 is daar een schoolvoorbeeld van; die gaat vanaf zijn lancering als zoete broodjes over de toonbank. 7.190 euro kost deze motor en wil je de versie met ABS dan dien je 7.690 euro mee te brengen. Beslist een aangename prijzenstelling anno 2007, zoveel is zeker. Wat je daarvoor krijgt wilden we aan den lijve ondervinden, dus trokken we er een weekje met de Z750 op uit.
Modern vormgegeven en sterk lijkend op de Kawasaki Z1000 ziet de motor er langs alle kanten blits en mooi uit. Meer zelfs, de Z750 heeft een kleiner uitgevallen enkele uitlaatdemper aan boord terwijl de Z1000 voorzien is van twee niet zo kleine einddempers en ziet er daardoor voor veel mensen minder bombastisch uit. Ja, smaken kunnen verschillen... Feit is dat ook deze Kawasaki heel netjes is afgewerkt en doordacht vormgegeven. Het ontwerp is uniek en de uitstraling van deze motor houdt het midden tussen dat van een naked bike en een onvervalste Streetfighter. Met andere woorden, je kan er overal mee aankomen, niemand zal in negatieve zin de wenkbrauwen fronsen bij het zien van je motor. De Z750 heeft ondanks zijn 150cc grotere longen fysiek de maten van de gangbare 600cc naked bikes. Wat betekent dat hij ergonomisch geschikt moet zijn voor een groot publiek en een breed gebied heeft waarin hij ingezet kan worden. De zithoogte van de bestuurder is dan wel 815 millimeter, door de relatief smalle bouw ter hoogte van de voorzijde van het zadel moet je al korte beentjes hebben om niet met je voeten aan de grond te kunnen. De zithouding is aangenaam en kan sportief genoemd worden zonder dat het comfort eronder lijdt. Als je de motor start valt het je meteen op dat deze viercilinder enorm gladjes -dus trillingsvrij- zijn werk doet. Het lijkt wel alsof er geen viercilinder gemonteerd is maar wel een turbine. Zo mogelijk nog vlotter laten de koppeling en de versnellingsbak zich bedienen. Je merkt echt wel dat deze motor niet aan zijn beginstuk toe is maar de vrucht is van heel wat ervaring...
De reden waarom Kawasaki voor een 750cc gekozen heeft in plaats van voor een klassieke 600cc krachtbron word je meteen duidelijk van zodra je met de Z750 gaat rijden. Een smeuïg koppel dient zich meteen aan; de motor moet helemaal niet hoog op toeren gejaagd te worden om prestaties af te leveren. In de praktijk schakelden we voor sportief toeristisch gebruik onbewust steeds om en bij de 7.000 toeren de bak een tandje hoger en bekwamen zo een vlotte, aangename acceleratie. Gezien het feit dat het maximum koppel van de Z750 door Kawasaki opgegeven wordt bij 9.300 toeren -met name 78 Newtonmeter- wijst dat erop dat de motor een mooie vlakke koppelcurve bezit. Een niet onbelangrijk gegeven voor een all round motorfiets zoals Kawasaki de Z750 profileert. Ga je met volle overtuiging aan het gas hangen dan twijfel je er geen moment aan dat deze viercilinder wel degelijk 106 pk weet naar buiten te brengen. De vermogensafgifte is zo goed als lineair, waardoor ook minder ervaren piloten niet voor verrrassingen komen te staan als ze eens in een sportieve bui zijn. Weet echter waaraan je begint als je het gas er vol openzet; deze knappe sportieveling gaat echt wel snel van zijn plaats als je dat wilt. Goed om weten is dat de Z750 ook met een duo erop nooit in ademnood komt, zelfs al pers je er vanuit lage toeren een acceleratie uit.
203 kilogram zonder en 207 kilogram met ABS, dat zijn de waarden die Kawasaki opgeeft als drooggewicht voor de Z750. Akkoord, heden ten dage zijn dat niet meteen spectaculaire waarden maar in de praktijk voel je die kilo's niet. De hanteerbaarheid van de Z750 staat namelijk -voor een viercilinder- op een mooi hoog peil. Een uitgebalanceerde gewichtsverdeling ligt daaraan aan de grondslag en dat wordt versterkt door de goed uitgekiende ergonomie. Bij lage snelheden laat de Z750 zich dan ook heel gemakkelijk rijden, iets wat perfect past bij de vergevingsgezinde vermogenskarakteristiek van het motorblok. Gaat het sneller dan spreidt de Z750 een neutraal stuurkarakter ten toon. De afstelling van de veersystemen is duidelijk goed gekozen want ook bij het uitaccelereren van bochten wijkt de motor geen haarbreed af van de door de piloot uitgestippelde rijlijn. Wil je desondanks toch iets aan de veerkarakteristiek veranderen dan weet je dat de 41 millimeter dikke upside down instelbaar is op veerspanning en uitgaande demping. Het monoshock veerelement laat zich enkel op gebied van veerspanning regelen; je het daartoe zeven verschillende standen ter je beschikking.
Wat ons betreft moet er voor sologebruik niets veranderd worden aan de afstelling van de veersystemen. De Z750 liet zich namelijk ook wat wegligging betreft van zijn beste kant zien tijdens de testritten. Heel stabiel en toch ook mooi wendbaar deed de vierpitter zijn ding zowel op het rechte eind als in de bochten. De staat van het wegdek had daar niet meteen een invloed op, de sportieve maar niettemin ook comfortabele veerafstelling deed op dat vlak vlekkeloos zijn werk. Veranderingen in de gasstand in de bochten resulteerde bovendien niet meteen in afwijkende rijlijnen en zelfs even de voorrem beroeren bracht niet meteen onstabiliteit of koerswijzigingen teweeg. Om maar te zeggen dat je je met de Z750 heel wat kunt permitteren onder het rijden; stuurfoutjes worden niet meteen zwaar afgestraft en zo hoort het ook op een motor die bedacht is met het gebruik van een breed publiek in het achterhoofd.
Ook de remmen van de Z750 passen perfect in dat plaatje. Vooraan grijpen de twee dubbelzuiger remklauwen voorspelbaar in op de 300 millimeter semi zwevende wave remschijven. Progressief maar desgewenst ook echt wel krachtig bijt de voorrem toe en wordt indien nodig daarbij perfect geassisteerd door de achterrem. Die bestaat uit een enkele 250 millimeter remschijf die samenwerkt met een enkelzuiger remklauw. Geheel naar onze wens was de achterrem perfect in staat om een respectabele remwerking ten tonele te voeren. En dat hoort naar ons inziens ook zo te zijn op dit type motorfiets. Bepakt en bezakt, al dan niet met een duo aan boord heb je meermaals nut aan een goed werkende achterrem. Ga je in bergachtig terrein rijden dan komt het voordeel van een potente achterrem pas echt naar voor; je remt bij het afdalen dan maar wat graag achteraan bij om zo te verhinderen dat de motor op de duur op zijn neus de helling afrijdt. Of je al dan niet voor het optionele ABS systeem kiest zal enkel mogen afhangen van je budget want de remwerking van de ABS versie vonden we boven elke twijfel verheven. Het systeem grijpt pas in als het écht nodig is en geeft zelfs bij supersportief gebruik geen krimp. Wat ons betreft mag Kawasaki dan ook volstaan met enkel de ABS versie aan te bieden; iets wat waarschijnlijk binnen onafzienbare tijd toch in motorland gebruikelijk zal zijn.
Knap gelijnd, van alle markten thuis wat betreft wegligging en remwerking en voorzien van een koppelrijk, krachtig motorblok is het een klein wonder dat Kawasaki deze motor voor een heel scherpe prijs op de markt gooit. Toegevingen in het ontwerp zijn er blijkbaar niet gedaan om aan deze scherpe prijs te komen en dat maakt dat de Z750 geheid een kaskraker wordt. Voeg daarbij dat het beslist niet onaangenaam toeven is op de duozit van deze motor en dat er een heleboel accessoires voor ontwikkeld zijn en je geeft elke koper van een Z750 overschot van gelijk bij zijn beslissing om net die motorfiets uit het aanbod te kiezen. 7.190 euro zonder en 7.690 met ABS... Verdomd weinig geld voor zoveel motor!
Technische gegevens: Motor: Type Viercilinder, vierklepskop, dubbele bovenliggende nokkenas Koeling: Vloeistof Cilinderinhoud: 748 cc Boring x slag: 48,4 x 50,9 mm Compressieverhouding: 11,3 :01 Max.vermogen: 116 pk @ 10.500 o.p.m. Max.koppel: 78 Nm @ 9.300 o.p.m. Koppeling: natte meerplaats koppeling Versnellingsbak: 6 bak Eindoverbrenging: ketting en tandwielen Rijwielgedeelte: Frame: Stalen buizenframe Voorvering: Upside down, uitgaande demping en veervoorspanning instelbaar, veerweg 120 mm Achtervering: monoshock instelbaar op veervoorspanning. 124 mm veerweg Remmen: voor schijfrem 300mm met dubbelzuiger remklauwen, achter 250 mm remschijf met enkelzuiger remklauw. Banden: voor 120/70 ZR 17, achter 180/55 ZR 17 Maten en gewichten: Lengte: n.b. Breedte: n.b. Hoogte: n.b. Zithoogte: 815 mm Wielbasis: 1.440mm Drooggewicht: 203 kg; 207 kg met ABS Tankinhoud: 18,5 liter Prijs: 7.190 €, 7.690 € met ABS Importeur: www.kawasaki.be