Suzuki M1800Z Intruder 2011 testverslag

Share Is een zware je ware en hou je van indrukwekkende cruisers, dan is de M1800Z Intruder van Suzuki misschien wel iets voor jou. Met zijn longinhoud van bijna 1800cc, zijn lengte van net geen tweeënhalve meter en een uiterlijk dat macht en prestige uitstraalt, kan je maar moeilijk aan hem voorbij zonder het hoofd te wenden.
Lang, laag, massief… Zelfs stilstaand heeft de M1800Z een ronduit luisterrijk voorkomen. Met zijn koplampunit als een hoofd tussen brede schouders getrokken, heeft dat vanaf de voorkant gezien iets weg van een stier die op het punt staat te chargeren. Zie je de motor voor het eerst van achteren dan geven zijn gespierde vormen en zijn 240 millimeter brede achterband duidelijk aan dat er krachten aan boord zijn waar men maar beter rekening mee houdt.
De krachtbron is dan ook beslist geen doetje. Achter het voorkomen van een clean en blinkend motorblok gaat een vloeistofgekoelde V-twin schuil met een cilinderinhoud van zo maar eventjes 1.783cc. De zuigers, die een diameter hebben van 112 millimeter, zijn dan ook als emmertjes die over een afstand van 90,5 millimeter in de cilinders over en weer reizen. De cilinders staan onder een hoek van 54 graden, het smeersysteem is een semi dry sump en de cilinderkoppen tellen twee bovenliggende nokkenassen die vier kleppen bedienen. Een elektronische brandstofinspuiting zorgt voor de benodigde voeding. De transmissie bestaat uit een natte, meerplaatse koppeling, een vijf verhoudingen tellende versnellingsbak en een cardan eindoverbrenging. Deze laatste zorgt niet alleen voor een onderhoudsvriendelijke overbrenging, maar ook voor de cleane, gave look van de achterzijde van de motor. Tandriemen, kettingen; in vergelijking met een strak gelijnde cardan komen ze maar rommelig over…
En rommelig past niet op de M1800Z, want die is niet alleen heel strak vormgegeven maar ook heel netjes afgewerkt. Nergens een stukje kabelboom te zien waar dat niet hoort; elk boutje en schroefje is niet alleen technisch maar ook esthetisch verantwoord… Ook de look van de armdikke upside-downvoorvork, de radiale remklauwen vooraan, de levensgrote, geperforeerde remschijven en de strak gelijnde gietwielen passen perfect in dat plaatje. De radiator zit aan het oog onttrokken achter goed gevormde covers, die wat betreft hun uiterlijk mooi aansluiten bij de weelderige lijnen van de zadel- en tankpartij. We kregen de M1800Z trouwens ter beschikking met een eenpersoonszadel, iets wat deze motor een nog meer gestroomlijnde vorm bezorgt. Ziet de M1800Z er massief uit, zijn gewicht is dat in werkelijkheid ook. Rijklaar weegt dit beestje namelijk 347 kilogram, dus 't is maar goed dat men heel wat aandacht heeft besteed aan de plaatsing van het zwaartepunt. Dat moet echt wel laag liggen, want de M1800Z ter hand nemen gaat bepaald niet gepaard met tandengeknars, gezucht en rode kaken. De motor voelt natuurlijk wel heel volwassen aan, maar de hanteerbaarheid is verrassend goed.
Zolang de ondergrond vlak is, laat hij zich zelfs vanuit het zadel gemakkelijk voor- en achteruit duwen. Eenmaal er een klein drempeltje genomen dient te worden, is dat natuurlijk andere koek. Dan maak je beter gebruik van de motor om de zaak in de juiste richting te stuwen. Bij het opstarten van de M1800Z wacht je een aangename verrassing. De twin komt op een heel beschaafde manier tot leven en draait meteen mooi op vrijloop. Schudden en beven is er in dat proces niet bij, zelfs niet als je met het gas speelt om zijn stem te horen. Die stem is trouwens warm, vol en vertrouwenswekkend terwijl mechanische geluiden het feest niet komen bederven. De koppeling vergt voor zo'n grote motor verrassend weinig bedieningskracht en als je de bak in zijn één zet, blijft die genante klap waarmee dat bij veel andere motoren gepaard gaat geheel en al uit. Koud of warm, deze bak geeft geen krimp. Mooi zo! Met een wielbasis van 1.710 millimeter en een rijklaar gewicht van net geen 350 kilogram mag je van de wendbaarheid van deze Suzuki niet echt wonderen verwachten. Toch is de hanteerbaarheid, zelfs bij lage snelheden, bepaald niet slecht. Eens je aan de grote draaicirkel gewend bent, valt het leven met de M1800Z ook bij traag rijden - bijvoorbeeld door de files en in de stad - verrassend goed mee. Het feit dat de grote krachtbron op een wel heel beschaafde wijze zijn vermogen afgeeft, draagt daar beslist toe bij. Mits een beetje gevoel in de rechterpols laten de Newtonmeters zich bij lage toeren mooi temmen; zo mooi en soepel is de vermogensafgifte dat je zelfs in tweede versnelling probleemloos met de M1800Z kunt vertrekken.
Eens op weg schakel je als vanzelf op in de versnellingen. De toerenteller in de koplampunit geeft dan wel aan dat deze motor een regime van 7.500 toeren per minuut aankan, in de praktijk laat je slechts hoogst zelden de draaisnelheid zo hoog oplopen. Het immense koppel van de krachtbron en de soepelheid waarmee dat naar buiten wordt gebracht, maken dat trouwens geheel en al overbodig. Opschakelen om en bij de 5.000 toeren resulteert namelijk al in een echt wel snedige acceleratie. Niet verwonderlijk trouwens, het maximum koppel van maar liefst 160 Newtonmeter wordt reeds 1.800 toeren eerder geleverd. Het maximum vermogen van 127 pk komt bij 6.200 omwentelingen vrij. 't Maakt trouwens bijna niet uit in welke versnelling de bak staat, deze motor heeft altijd genoeg spierballen in aanslag om zelfs de meest verwende motorrijder met een overdosis power te verbazen. Daarbij dient gezegd te worden dat de bestuurder van de M1800Z nooit of te nimmer geconfronteerd wordt met hinderlijke trillingen, zelfs de achteruitkijkspiegels bieden een haarfijn zicht naar achteren.
De zit op de M1800R is die welke typisch geacht wordt bij een moderne, sportief gelijnde cruiser. Zowel de stuureinden als de voetsteunen staan dus op een echt wel respectabele afstand van het zadel. Ben je kleiner dan een meter vijfenzeventig dan bekruipt je in eerste instantie ongewild het gevoel op een overmaatse motor te zitten. Rijden met gestrekte armen en benen is dan namelijk je deel en dat is jammer. 't is algemeen geweten dat die rijhouding bepaald niet voor veel motorbeheersing zorgt. Toch valt er ook voor de minder grote piloten met de M1800Z te leven. Enkel als de snelheid boven de 160 kilometer per uur oploopt, is het opletten geblazen. Door de druk van de rijwind wordt het contact tussen de voeten en de voetsteunen dan niet meer zo vanzelfsprekend. En dat zou wel eens voor desastreuze gevolgen kunnen zorgen als men dat even uit het oog verliest. Komt daarbij dat de M1800Z zich ook kiplekker voelt bij hoge snelheden. De motor ligt als een blok op de weg en gedraagt zich zowel in de bochten als op het rechte eind heel voorspelbaar en stabiel. Enkel aan spoorvorming heeft hij een gloeiende hekel. Niet verwonderlijk met een achterband die maar liefst 24 centimeter breed is. Opmerkelijk is ook dat de bestuurder maar weinig geplaagd wordt door de rijwind. Zelfs bij absoluut asociale snelheden is de druk van de rijwind op het hoofd en de schouders zo goed als onbestaande. De vorm van de koplampbehuizing zorgt waarschijnlijk voor dit onverwacht genoegen en dat is mooi meegenomen, want zeg nu zelf, als je op zo'n motor zit af te zien heb je al snel genoeg van die nu al quasi nooit bruikbare stoeterij uit het vooronder.
Zit je lekker uit de wind op deze grote cruiser dan heb je bij lage ritten na verloop van tijd wel wat anders aan je hoofd. Nou ja, aan je hoofd… Het zadel is dan wel ruim gevormd, de polstering kan met zekerheid beter. Met name aan de randen van het zadel mocht er beslist wat meer vulmiddel aanwezig zijn, want die voelen na verloop van tijd en ook bij stilstand aan de billen echt wel oncomfortabel aan. Ook mocht het zadel wat minder achterover gekanteld staan, want nu rij je al snel met de M1800Z met een ronde rug, hetgeen bepaald niet favorabel is voor je fysieke gesteldheid tijdens en na lange ritten. Zeer goed is dan weer de afstelling van de veerelementen. Die zorgen niet alleen voor een stabiele, maar ook voor een comfortabele rit. De voorvork is zelfs zo goed gedempt dat ze ook onder de druk van een noodstop niet dichtklapt. Niet evident op een motor die samen met zijn bestuurder toch gemakkelijk 425 kilogram op de weegschaal zet en afgeremd wordt met een modern en potent remsysteem. Bij dat remsysteem wel enkele kanttekeningen. De reminstallatie van de M1800Z biedt afdoende stopkracht ,maar laat op gebied van feedback naar de rijder toe toch duidelijk een steekje vallen. Zowel de voor- als de achterrem voelen wat sponzig aan, waardoor een echt drukpunt voelen tijdens het remmen zowat onmogelijk is. Je voelt met andere woorden niet hoe hard je aan het remmen bent en dat doet afbreuk aan het samenspel tussen piloot en machine en dus aan de efficiëntie waarmee er wordt geremd.
Na een verplichte noodstop gecombineerd met een uitwijkmanoeuvre met de M1800Z - madame had ons niet gezien en reed zomaar met haar spiksplinternieuwe voiture de straat over - kwam trouwens de vraag bij ons op waarom Suzuki op deze motor standaard geen ABS-systeem voorziet. Sturen met een geblokkeerd voorwiel is namelijk niet altijd en overal aan iedereen gegeven. Op een motor die gezegend is met een echt wel levensgroot gewicht en een al even indrukwekkend vermogen zou zo'n ABS-systeem op de keper beschouwd de dag van vandaag niet meer dan logisch zijn. Komt daarbij dat de M1800Z het absolute topmodel is van de cruiser-familie van Suzuki… misschien toch iets om over na te denken, want de prijs van die systemen kan de dag van vandaag amper nog een struikelblok zijn. En waarom zou je als fabrikant op dat vlak de eer aan je collega's laten? Triumph heeft het trouwens op zijn Thunderbird al voorzien...
Maar dat terzijde. Onze conclusie is dat deze beresterke Suzuki niet alleen met een indrukwekkend uiterlijk en echt wel dikke spierballen mag pronken. Voor een grote cruiser stuurt deze motor goudeerlijk en middels een beschaafd motorkarakter is hij ondanks de berg koppel die hij biedt gemakkelijk te rijden, ook als de omstandigheden niet meteen op zijn lijf geschreven zijn. Als het op cruisen aankomt, doet hij zijn ding als de beste en wat betreft afwerking moet hij van niemand lessen nemen. Met stalen remleidingen erop zal de feedback van de remmen beteren en de remwegen korter worden. Neen, deze M1800Z is helemaal zo gek nog niet als je van een meer dan levensgrote, beresterke cruisers houdt… Technische gegevens: Motor: Type: V-twin 54 graden, dubbele bovenliggende nokkenas Koeling: vloeistof Boring & slag: 112 x 90,5 mm Cilinderinhoud: 1.783 cc Voeding: elektronische brandstofinspuiting Max. koppel: 160 Nm @ 3.200 o.p.m. Koppeling: natte, meerplaatse koppeling Versnellingsbak: vijf verhoudingen Eindoverbrenging: cardan Frame: stalen buizenframe Voorvork: upside down, veerweg 130 mm Achtervering: monoshock, veerweg 118 mm Remmen: voor dubbele radiale vierzuiger remklauwen, achter dubbelzuiger remklauw. Geperforeerde remschijven rondom. Banden: voor 130/70R18, achter 240/40R18 Lengte: 2.450 mm Breedte: 875 mm Hoogte:1.185 mm Wielbasis: 1.710 mm Zadelhoogte: 705 mm Rijklaar gewicht: 347 kg Prijs: 14.870 euro Invoerder: www.suzuki2wheels.be