Suzuki Gladius SFV650 testverslag

Share Tekst & beelden: Louis Weenen
Het zijn vooral de Italiaanse motorfietsen die bij het grote publiek bekend staan omwille van hun knappe vormgeving. Maar de laatste jaren zijn de Japanse constructeurs erin geslaagd om op hun beurt modellen uit te brengen die opvallen door hun geslaagd design.
Het was al duidelijk sinds de productie van de GSR 600 dat Suzuki bijzondere inspanningen leverde om zijn motorfietsen te voorzien van knappe, vloeiende lijnen. Het moet dan ook niet verwonderen dat deze inspanning werd doorgetrokken naar de nieuwe GSF 650 Gladius. De benaming "Gladius" is uitstekend gekozen en onthult al enkele eigenschappen van deze motorfiets. De gladius is het zwaard dat de Romeinse legionairs gebruikten tijdens hun vele veldslagen. Het was tegelijk scherp en kort en er kon zowel mee gestoken als mee gekapt worden. Nu is het een inspiratiebron voor deze nieuwe Suzuki, die messcherp door de elementen klieft en bovendien heel prestatiegericht is. Foto's zeggen deze keer zoveel meer dan woorden. Het is alleszins een feit dat deze nieuwe Suzuki niemand onberoerd zal laten. We denken hierbij aan het prachtige buizenspel als onderkomen voor het motorgedeelte, de "twee eenheid" tank en zadel, aangevuld met de geslaagde uitlaatconstructie. Voeg daarbij de koplamp die zorgt voor zijn opmerkelijke identiteit, de houders voor de passagiers en het zowel mooie als doeltreffende achterlicht. Dankzij al deze elementen kom je uit bij een motorfiets die echt af is.
Heel aangenaam verrast werden we door de watergekoelde tweecilinder, waarvan zowat alle trillingen vakkundig werden weggewerkt. Tijdens het rijden heb je zelfs het gevoel dat je met een viercilinder onderweg bent. Er is heel wat werk geleverd om dit motorblok een eigen karakter te bezorgen. De inspirators van dienst waren de twee cilinders van de SV 650 en de V-Strom. De 650 cc van de Gladius is gewoon vinniger en krachtiger dan zijn voorbeelden. Het maximum vermogen bedraagt 72 pk en een koppel van 62 Newtonmeter dat zijn volle kracht bereikt bij 6400 tpm, wat ervoor zorgt dat je in alle omstandigheden kracht kunt tanken. Deze "beauty" reageert gezwind op iedere draai aan de gashendel, trekt flitsend op, beschikt over een voortreffelijke motorrem en bereikt de wettige 120 km per uur tegen amper 6000 tpm. In dat geval blijven er nog 4500 toeren te gaan om defensief te rijden, een luxe die veiligheid heet. Moet ook niet verwonderen dat deze Gladius met een benzine injectie en digitale ontsteking mee is met zijn tijd. Als bonus heb je nog recht op een versnellingsbak met zes versnellingen, die uitstekend werk verricht. Bovendien weet je dankzij een digitale aanduiding op het instrumentenbord in welke versnelling je rijdt.
Niet alle motorfietsen met een prachtige vormgeving zorgen voor leuke rijsensaties. De zoektocht naar de mooiste lijnen hypothekeren soms het rijgenot. Dit is gelukkig niet het geval met deze Suzuki, die borg staat voor puur rij amusement. Beginnen we toch met datgene waarvoor hij niet echt in de wieg gelegd is: het maken van lange reizen. Het geboden comfort leent zich vooral voor het woon-werkverkeer en het maken van kortere uitstappen in eigen land. Een stelling waarmee vooral de passagier zal akkoord gaan, want zijn of haar zitje is echt beperkt. Er wordt vooral gedacht aan de chauffeur, die zijn pret niet op kan. Bijvoorbeeld wanneer hij een bochtig parkoers gaat opzoeken om daar te ontdekken hoezeer de wegligging en de vering voldoen aan zijn wensen. Die vering is sportief hard, maar voor het overige zeer correct. De wendbaarheid, het rijklaar gewicht van amper 202 kg en zadelhoogte van amper 78,5 cm spelen in de kaart van veel gebruikers en niet in het minst van de dames. Je laveert met deze Suzuki ook moeiteloos door de files en in de stad voelt hij zich onmiddellijk thuis. Je blijft het overzicht behouden over het andere verkeer en het parkeren op zich gebeurt probleemloos. Alleen vinden we het jammer dat hier een centrale poot ontbreekt; in sommige omstandigheden komt die echt van pas.
Op de autosnelweg valt zijn stabiliteit op. Het aanhouden van een hoge gemiddelde snelheid is niet zozeer aan te raden, je bent immers op weg met een naakte motorfiets. Tijdens onze testritten bleef het droog, maar we gaan er vanuit dat je tijdens regenweer toch snakt naar ietwat meer bescherming. Onder het zadel bevinden zich bagagehaken en die kun je gebruiken voor het meenemen van de hoogst noodzakelijke spullen. Het remsysteem dat bestaat uit in totaal drie schijfremmen heeft weinig last om het lichtgewicht tijdig te doen stoppen, maar niettemin betreuren we het dat er zelfs in optie geen ABS verkrijgbaar is.
Over de afwerking van deze Gladius kunnen we kort zijn, die is gewoonweg voortreffelijk. Het instrumentenbord trekt de digitale kaart, alleen de toerenteller is analoog. Wel missen we hier een benzinemeter. Na een tweehonderdtal kilometer floept het reservelampje aan en dat zorgt voor onnodige paniek. Want in dat geval heb je nog 4,5 liter over in je tank. Het verbruik zelf met amper 5 l per 100 km is "outstanding". Met een benzinetank van 14,5 l kun je per tankbeurt gemakkelijk 280 km rijden. Kortom, dit is een heel mooie, nuttige motorfiets die echt waar voor zijn geld biedt. Met een kaartje van 6.930 € is deze Gladius zelfs een echte prijsklapper. Hij is tenslotte verkrijgbaar in drie kleurstellingen: blauw/wit, rood/wit en zwart.
Pluspunten: Design, motor, koppel, wegligging, vering, verbruik, afwerking, prijs Min Geen ABS optie, geen benzinemeter, geen centrale standaard, de beschikbare ruimte voor de passagier.
Technische gegevens: Motor: vloeistofgekoelde in V 90 graden geplaatste twin Cilinderinhoud: 645 cc Vermogen: 72 pk (52 kW) bij 8.400 tpm Koppel: 64 nM bij 6400 tpm Zithoogte: 78,5 cm Aantal versnellingen: 6/ketting Rijklaar gewicht: 202 kg Tankinhoud: 14,5 l Prijs: 6.930 euro Importeur: www.suzuki.be