Suzuki Intruder 800 2011 testverslag
Suzuki heeft al geruime tijd een Intruder 800 in zijn aanbod. Toen de cruisers met middelgrote cilinderinhoud nog populair waren, pikte dit model van die aandacht zelfs een niet onbelangrijk graantje mee. Sindsdien is de interesse in die klasse bij de Belgische motorrijders echter wat geluwd. Terecht of onterecht, om daar achter te komen besloten we de C800 in zijn 2011-editie uit te proberen.Verrassingen horen bij het leven; toen we de motor bij de importeur gingen ophalen, stond daar zowaar een met officiële accessoires aangekleed exemplaar op ons te wachten. De motor was uitgerust met een optioneel windscherm, valbaren, een sissy bar en een voorspatbord beugel en… leek ermee op afstand sterk op een klassieke motor van een niet nader genoemd Amerikaans motormerk uit de jaren '70. De mooie, ietwat retro aandoende kleurenstelling van de motor, de hoge banden met witte flanken, het fonkelende chroom rondom, de vorm van het voorspatbord; 't leek ineens allemaal zo vertrouwd…
Toen we de Suzuki ter hand namen bleek de tijd echter niet stil te hebben gestaan. In tegenstelling tot het niet onbelangrijke gewicht die de motoren uit de jaren '70 lieten noteren, laat deze C800 zich, ondanks zijn luxe kleedje, maar wat gemakkelijk hanteren. Dat de motor zonder extra's maar wel geheel rijklaar volgens zijn fabrikant 277 kilo zou wegen, is nauwelijks te geloven, zo gemakkelijk ga je met deze twin om. De zithoogte is met 700 millimeter echt wel laag te noemen en het zadel voor de bestuurder is zowel goed gepolsterd als ruim qua afmetingen. De zitbank voor de duo is wat betreft afmetingen iets minder royaal, maar toch zal wie achterop meerijdt niet over een gebrek aan comfort klagen. De voetsteunen staan ook al op een verantwoorde plaats; we hebben het allemaal al anders geweten…
Het brede stuur valt gemakkelijk in de hand en je voeten vinden quasi automatisch de ruime treeplanken. De gehele zithouding doet relaxed aan en bezorgt de bestuurder een goede controle over de motor. 't Is maar bij lange ritten dat gaat opvallen dat het zadel iets te veel achterover helt, waardoor de bestuurder ongewild met een kromme rug gaat rijden. Misschien op het oog heel stoer, maar echt enkel en alleen maar goed om op de duur rugpijn van te krijgen.
De wendbaarheid van de C800 is ook onder het rijden opvallend. De draaicirkel is in tegenstelling tot verwacht kon worden veeleer beperkt en door een laag en centraal geplaatst zwaartepunt laat de motor zich heel gemakkelijk leiden. Ondanks de gangbare vooroordelen inzake de hanteerbaarheid van cruisers laat deze motor zich dus zelfs gemakkelijk door het drukke verkeer bewegen. Tenminste zolang de breedte van het stuur geen roet in het eten gooit; je moet minstens een opening van een meter hebben wil je niet ergens aan blijven hangen. De 805cc grote krachtbron is de voorkomendheid zelve. De vloeistofgekoelde V-twin is met zijn cilinderhoek van 45 graden dan wel veeleer kort van bouw, maar is nooit kortaf tegen zijn gebruiker. Heel vergevingsgezind en erg soepel voor zijn cilinderinhoud laat de krachtbron zich gebruiken, daarbij geholpen door een boterzachte koppeling en een gemakkelijk en trefzeker te bedienen versnellingsbak. Op en afschakelen kan je trouwens doen via die typische hak/teen versnellingspook die de bovenkant van de laarzen spaart. Juist, net als vroeger bij die klassieke, Amerikaanse schoonheid…
Op de vraag of je aan een 800cc twin genoeg hebt om in het moderne verkeer geen mal figuur te slaan, kunnen we volmondig antwoorden dat die meer dan genoeg punch in huis heeft om aangenaam en vlot overal te komen. Zelfs met een duo achterop krijg je nooit het gevoel dat je de motor pijn doet, neen, ook niet bij lange ritten en ook niet als het heuvel op en heuvel af moet. Op de keper beschouwd heb je om echt van motorrijden te genieten niet meer nodig, ook al laat men je dat maar al te graag anders geloven… Volgens onbevestigde bronnen - Suzuki is niet echt mededeelzaam over die gegevens - zou de C800 trouwens reeds bij 3.500 toeren 69 Newtonmeter koppel in huis hebben, terwijl het maximum vermogen dik 50 pk zou bedragen bij 6.000 toeren. Akkoord, dit zijn geen spectaculair hoge waarden, maar wat in theorie niet meteen opwindend lijkt, zal in de praktijk wel voor veel genoegen zorgen.
Dat de veringspecialisten de laatste jaren sterke vorderingen hebben gemaakt, word je gewaar als je met de C800 gaat rijden. Deinde je vroeger van de ene bocht naar de andere met een middenklasse cruiser, dan is dat nu niet meer het geval. De vering zorgt nu namelijk niet alleen voor comfort maar ook voor een stabiele, veilige rit. Alleen bij sterk afremmen op de voorrem gaat de motor nog door de knieën, maar dichtklappen zoals vroeger nog wel eens voorkwam is er niet meer bij. Op gebied van wegligging is dus een lange weg afgelegd in het cruiser-segment, tenminste als men de motor gebruikt waarvoor hij ontworpen is: cruisen en dus aan een redelijke snelheid rijden. Begrijp ons niet verkeerd, je kan er heel vlot mee rijden, maar gaat het te snel dan begint de stabiliteit van het geheel er al langs om meer onder lijden. Zeker als je aan hoge snelheid - plus 150 kilometer per uur - over een snelweg met vrachtwagens gaat rijden, wordt het weggedrag een beetje wazig. Waarschijnlijk heeft het ruim bemeten optionele windscherm daar ook wel schuld aan, maar anderzijds zorgt dat onder normale omstandigheden wel voor heel wat extra rijcomfort.
Het windscherm verleent de Intruder namelijk niet alleen dat klassieke, politiemotorachtige uiterlijk, maar biedt de bestuurder een degelijke bescherming tegen de rijwind. Cruisen bij snelheden tot 140 kilometer per uur - vooropgesteld dat er niet te veel zijwind zit en er geen vrachtwagens zijn - is dan ook zonder meer mogelijk zonder dat je daarvoor een stierennek moet hebben. Hou je je aan de wettelijke snelheidsbeperkingen op de snelweg, dan is er nooit een vuiltje aan de lucht en kan je heerlijk van het rijden met deze motor genieten. En dat in alle veiligheid, want met de remkracht van de Intruder zit het echt wel snor. Het rempedaal staat heel goed opgesteld en is dus gemakkelijk te bedienen. De achterrem is bovendien de sterkste rem van de Intruder; de voorrem doet zijn best, maar kan op gebied van remkracht niet van de achterrem winnen. Jammer is wel dat de beide remmen sponsachtig aanvoelen. Je voelt dus nooit hoe sterk je aan het remmen bent en dat kan tot verrassingen leiden; zeker bij een noodstop behoort een blokkerend achterwiel op die manier tot de mogelijkheden.
Maar laten we het over de afwerking van de C800 Intruder hebben. Die is niet minder dan voorbeeldig te noemen. Toegegeven, die lelijke rubberen remleidingen had men beter vervangen door knap ogende staalomwonden exemplaren, maar verder is er aan de finishing en bouwkwaliteit van deze Suzuki niets aan te merken. In de tellerpartij, die zich naar cruiser-gewoonte op de brandstoftank bevindt, is zelfs een brandstofmeter opgenomen en een indicator in welke verhouding de versnellingsbak staat. Een tripmeter en een klokje maken het klokkenspel compleet. Concluderend kunnen we stellen dat deze C800 een gemakkelijk te berijden motorfiets is waar zelfs beginnende motorrijders veilig mee aan de slag kunnen. Goedkoop is deze Intruder jammer genoeg niet meteen te noemen, je koopt hem vanaf 9.370 euro en voor de tweekleurige uitvoering moet 100 euro meer op tafel komen. En dat is, ondanks al dat chroom dat eraan zit en die banden met witte flanken, echt niet mis.
Maar deze cruiser heeft meer in zijn mars dan hij op het eerste gezicht laat vermoeden. Omdat de motor optioneel met een kofferset kan uitgerust worden, zou hij zich gemakkelijk kunnen ontpoppen tot een comfortabele toer- en reismotor, terwijl hij zich als commuter- en vrijetijdsmotor natuurlijk al lang niet meer moet bewijzen. De enige voorwaarde voor een gelukkig samenzijn is hem te gebruiken waarvoor hij gemaakt is: op een verantwoord tempo over de wereld schrijden. Laat die anderen maar rijden, jij geniet van je rit, vlot en op je eigen tempo.
Technische gegevens: Motor: Type: V-twin 45 graden, enkele bovenliggende nokkenas Koeling: vloeistof Boring & slag: 83 x 74,4 mm Cilinderinhoud: 805 cc Voeding: elektronische brandstofinspuiting Max. koppel: 69Nm @ 3.500 o.p.m. Max. vermogen: 51 pk @ 6.000 o.p.m. Koppeling: natte, meerplaatse koppeling Versnellingsbak: vijf verhoudingen Eindoverbrenging: cardan Frame: stalen buizenframe Voorvork: hydraulische telescoop Achtervering: monoshock Remmen: schijfrem voor en achter Banden: voor 130/90-16, achter 170/80-15 Lengte: 2.500 mm Breedte: 955 mm Hoogte:1.100 mm (zonder windscherm) Wielbasis: 1.655 mm Zadelhoogte: 700 mm Rijklaar gewicht: 277 kg Inhoud brandstoftank: 15,5 liter Prijs: 9.370 euro Invoerder: www.suzuki2wheels.be