BMW Tourboxers 2010 rijindruk

Share Tekst en beelden: Louis Weenen
Ondanks de sportieve "zij-uitstappen" van het merk uit München, blijft de aandacht toegespitst op het toeristische segment. Dat mag niet verwonderen, want de grootste omzet blijft BMW puren uit dit soort motorfietsen. Waarom die zo populair zijn, mochten we ondervinden tijdens een tweedaagse tocht in Frans-Vlaanderen.
Het is echt hondenweer wanneer we na dag 1 overnachten in het groene dorpje Wierre-Effroy. We logeren er in de "Rue Vert" en hebben er dan zowat 250 kilometers opzitten aan het stuur van zowel de vernieuwde R 1200 RT als de R 1200 GS Adventure. Een dag later rijden we met de eveneens geüpdate R 1200 GS. Dit keer volgen we de kustlijn met als bekende plekjes Cap Blanc-Nez en Cap Gris-Nez. Gelukkig geen regen deze keer maar wel behoorlijk wat wind. Ideale testomstandigheden die ons voeren naar een met antiek volgestouwde "'t hof van Commerce" in het West-Vlaamse Stavele, waar we rond een Breugeliaans buffet onze testindrukken met de collega's uitwisselen.
R 1200 RT
Het is met deze pur sang-toermotor dat we voornamelijk op de autosnelweg rijden. En dat blijft voor alles zijn biotoop. Op de kleinere en kronkelende wegen presteert hij lang niet slecht, maar moet hij zijn meerdere erkennen in de GS-jongens. Wel scoort hij natuurlijk beter qua bescherming en wanneer het pijpenstelen regent, ben je wat gelukkig dat het riante windscherm en dito kuip je voor een groot gedeelte droog houdt. Een belangrijke wijziging tegenover het 2009-model is de vernieuwde "boxer" of horizontaal geplaatste tweecilinder van 1170 cc. Die werd afgeleid van de HP2 Sport en heeft nu radiaal geplaatste kleppen en een centraal geplaatste balansas. Concreet rijd je nu met een sportievere motor en dat laat zich vooral voelen in de lage en middentoeren. Het vermogen werd opgetrokken naar 81 kW of 110 pk en dat is vijf paardjes meer dan het vorige model. Het koppel bedraagt 120 Nm en hij haalt zijn topkoppel al bij 6.000 omwentelingen per minuut.
Het sportieve toeren met deze RT gaat gelukkig niet ten koste van het comfort dat hier met een grote C geschreven wordt. Zowel rijder als passagier zijn bijzonder gelukkig met hun geboden rijzit. Wie een langere reis wil maken, kiest zeker voor de zijkoffers en de top case. Je kunt er heel wat spullen in kwijt. Dankzij een benzinetank van 25 l en een verbruik van om en bij de 6 l moet je pas rond de 400 km gaan tanken. De wegligging is voortreffelijk, maar op de kleine wegen, die er door vorst en sneeuwschade soms zeer slecht bij lagen, was het toch uitkijken om de zowat 259 kg (rijklaar) wegende motor veilig naar zijn eindbestemming te loodsen. Natuurlijk hebben we vooral genoten van het best uitgeruste model, met inbegrip van verwarmde handvaten en eveneens verwarmd zadel, radio en cruise control. Wanneer je naast de basisprijs van 16.750 euro flink wat wil investeren in deze opties, beschik je over een ultieme toermotor. We raden zeker het veiligheidspakket aan met inbegrip van een bandendrukcontrole en een ASC (Automatic Stability Control) track control. Dit zorgt dus voor bijkomende stabiliteit. Ook interessant blijft de ESA (Electronic Suspension Adjustment), waarbij je door een simpele druk op een knop de vering kunt aanpassen aan je rijwensen. Om deze ultieme en nu ook erg sportieve toermotor te beschermen tegen diefstal, investeer je misschien ook nog best in een alarmsysteem dat 225 € kost. Deze R 1200 RT is hoe dan ook een gedroomde reismotor die je minstens een decennium lang ongebreideld genot zal verschaffen.
R 1200 GS
Vermits onze persoonlijke motor al enkele maanden een R 1200 GS is, waren we natuurlijk benieuwd om hem te vergelijken met het 2010-model. We kunnen alvast de eigenaars van het oude model geruststellen, zij moeten niet meteen hun GS inwisselen voor de nieuwe. Maar wie van plan is om zich nu een GS aan te schaffen, zal natuurlijk gelukkig zijn met de vernieuwde motorconfiguratie. Die is dezelfde als bij de R 1200 RT. Maar omdat de GS rijklaar 229 kg weegt, zijn de prestaties nog scherper gesteld dan ze op papier ogen. De 5 pk extra laten zich samen met een "surplus" van vijf Newtonmeter zeer goed gevoelen op een bochtig parcours. Vooral bij het uitkomen van die bochten ben je weer heel vlug op de juiste snelheid. Bovendien gebeurt het schakelen zeer soepel, een eigenschap die hij gemeen heeft met het vorige model. Gelukkig neemt hij zowat alle positieve punten van zijn voorganger over. We denken daarbij aan de uitstekende vering, het optimale zwaartepunt en de voor een breed publiek toegankelijke rijzit. Ook de remkracht blijft behouden. Met dank aan een perfect uitgebalanceerd ABS-systeem dat we ook terugvinden op de RT. Een gemiste kans vinden we het niet vervangen van het windscherm, dat vooral tijdens regenweer onvoldoende bescherming biedt.
Het instrumentenbord werd lichtjes veranderd, zo bevindt de benzinemeter zich nu rechts en de thermometer links. De GS kun je net als de RT in optie zeer degelijk uitrusten. Alleen een cruise control, een verwarmd zadel en een radio ontbreken. Dit zijn echter opties die helemaal niet nodig zijn voor deze reistrail. Wel heeft hij specifieke en zeer stevige koffers die tegen een duwtje kunnen. Onderaan het motorblok bevindt zich een beschermplaat, wat toch wijst op de enduro-aspiraties van het model. Op de vaak slechte wegen bewijst deze GS van alle markten thuis te zijn. Niets kan deze wereldreiziger stoppen, vandaar ook zijn populariteit. Niet alleen in ons land blijft hij de best verkochte motorfiets en daar kan zelfs een gespierde basisprijs van 13.850 euro niets aan verhelpen.
BMW R 1200 GS Adventure
De ultieme reisenduro van het merk neemt de voordelen van de gewone GS over met inbegrip dus van een vernieuwde motor, maar hij onderscheidt zich door zijn robuuste afwerking. Vrij vertaald komt dit neer op een bijkomende bescherming die start vanaf de onderkant van het motorblok en doorloopt via het voorste spatbord. Standaard gemonteerd zijn uiteraard de gekruiste wielspaken, die steviger zijn dan de gewone wielarmen die de GS uitrusten. Wel kun je ze voor de GS in optie aanschaffen.
Voorts is er uiteraard nog de benzinetank van 33 l en het gave windscherm dat we ook zo graag op de basis GS zouden willen terugvinden, omdat het toch zoveel beter beschermt. Ten zeerste geapprecieerd zijn de handbeschermers, die eveneens het basismodel uitrusten. De in optie verkrijgbare koffers en top case zijn voorzien op de meest ruwe avonturen. Door een grotere benzinetank en bijkomende bescherming loopt het rijklaar gewicht van de Adventure op tot 256 kg en dat voel je natuurlijk tijdens het rijden. Ondanks de compensatie van een hoger zadel (89 tot 91 cm) en bijgevolg een aangepast zwaartepunt, moet je toch aan wendbaarheid tegenover het basismodel inboeten. Maar daartegenover staat dat voor deze Adventure geen enkele hindernis te veel is. De basisprijs van deze stoere bink bedraagt 15.300 €.
Tenslotte nog even dit, je reist niet alleen om te leren, maar ook om nog interessante nieuwtjes te sprokkelen. Zo zou BMW eraan denken om binnen afzienbare tijd een super toermotor uit te brengen met de zescilinder die we tijdens het salon zagen in het conceptmodel. Het merk blijft echter voorzichtig met zijn uitspraken. Of deze toerbuffel er komt, hangt grotendeels af van de evolutie van onze economische conjunctuur.