Rijindruk Triumph Street Twin


Het gerucht gonsde al jaren in de wandelgangen van de motorwereld; Triumph zou met een nieuwe versie van de Bonneville op de markt komen. De "specialisten" spraken over een grotere longinhoud, vloeistofkoeling, een aangepast rijwielgedeelte en een pak meer vermogen. Nu weten we dat Triumph de Bonneville verving door niet één maar twee modellen. De 900 versie is eerst in de showroom aangekomen. Met wat geluk tikten we een exemplaar op de kop voor een testrit. De motor was uitgerust met een optionele set sportdempers, LED knipperlichten, een aluminium plaat onder het blok, een kort achterspatbord en anders gevormde handvatten. Kortom, de Street Twin die wij onder de billen geschoven kregen was verwend met de Brad Tracker kit van Triumph, zij het dat het originele zadel gehandhaafd bleef.
Compact De Street Twin oogt heel compact. Als je op de motor plaats neemt wordt die eerste indruk bevestigd. Met een zadelhoogte van 750 millimeter kan iedereen moeiteloos met beide voeten aan de grond. De achteraan smal toelopende brandstoftank draagt daar zijn steentje toe bij evenals de vorm van het zadel dat opvallend modern en ergonomisch is vormgegeven. Het stuur valt automatisch in de hand en zoeken naar de voetsteunen is ook niet nodig; die staan semi sportief opgesteld en zorgen voor een sportieve maar tevens ontspannen beenhoek. Opvallend is dat je vanuit het zadel door de Street Twin meteen overspoeld wordt door een golf van voorname soberheid. Het simpel ogende dashboard, de weinige bedieningen op de stuurhelften, de eenvoudige ronde achteruitkijkspiegels en de retro vorm van de brandstoftank getuigen van de filosofie "less is more", en dat geeft meteen het imago weer waarmee de Street Twin door Triumph op de baan is gestuurd. Slim, want niemand zal geïmponeerd zijn door de Street Twin hetgeen ervoor zorgt dat je je meteen thuis voelt op de Twin.
De motor start van bij de eerste streling over de startknop. De twin loopt netjes, produceert zo goed als geen mechanische geluiden en laat een warme, diepe stem horen uit zijn roestvrijstalen dempers. De motor hangt goed aan het gas en daarvoor hoef je zelf niets te doen; de starthulp die er bij de vorige Bonneville opzat is vervangen door een geoptimaliseerd motormanagement. Meteen het eerste detail dat aangeeft dat de eenvoud die de Street Twin uitstraalt slechts schijn is; op technisch vlak is deze motor op en top modern, ja, zelfs vooruitstrevend te noemen. De koppeling is nog zo'n voorbeeld van de technische bekwaamheid van de Triumph ingenieurs; de bediening vraagt slechts de kracht van een kinderhand maar toch heb je heel veel voeling met de koppeling en is die perfect te doseren. Voeg daarbij een versnellingsbak die kort en strak schakelt en je weet meteen dat het wisselen van de versnellingen een fluitje van een cent is op de Street Twin.
Soepele, krachtige motor Als je wegrijdt met de nieuwste telg van de Bonneville familie proef je al van bij de eerste meters van de bereidwillige souplesse van de twin. Triumph geeft aan dat het koppel en de berijdbaarheid voorop hebben gestaan bij de ontwikkeling van de nieuwe motor en daar zijn ze dan ook met vlag en wimpel in geslaagd. Produceert de tweecilinder slechts een nederige 55 pk bij 5900 toeren per minuut, in de praktijk zorgt het krachtige koppel van de motor ervoor dat je nooit om power verlegen zit. Van zodra de wielen rollen is er al heel wat koppel voorradig en die kracht blijft beschikbaar zelfs tot in de hoge toeren. Triumph geeft aan dat de twin maximum 80 Newtonmeter koppel afgeeft bij 3.230 toeren per minuut maar we zijn er zeker van dat de koppelkromme vanaf de laagste toeren een pracht van een vloeiende curve vertoont.
Het gevolg is dat de Street Twin zich zeer gemakkelijk laat rijden en steeds potent uit de hoek komt. Een versnelling te hoog of te laag rijden maakt voor deze motor niets uit en is zo goed als onmogelijk. Met het gas slechts tot de helft open bereik je in een mum van tijd de kaap van de 120 kilometer per uur. Schakellui rijden kan maar moet niet, je kan de Street Twin ver laten doortrekken in de versnellingen waardoor de motor een opvallend knappe acceleratie neerzet. Een voorbeeld? Trek het gas in tweede versnelling vol open en je rijdt voor je het beseft 110 kilometer per uur waarna de toerentalbegrenzer je aanmaant een andere versnelling te kiezen. De versnellingsbak telt "slechts" 5 verhoudingen maar in de praktijk is dat meer dan genoeg. Op de secundaire wegen rij je bijna altijd in 3de of 4de versnelling, vanaf 70 kilometer per uur kan je reeds de hoogste versnelling aanspreken zonder het blok pijn te doen. Het resultaat: je toert zorgeloos en begeleid door een aangenaam brommend motorgeluid over de wegen; puur genieten en ontspannen!
Wat betreft brandstofverbruik toont de Street Twin zich van zijn voordeligste kant. Onder laboratoriumomstandigheden heeft de Twin volgens Triumph een verbruik van 3.7 liter. Op de boordcomputer van onze testmotor lazen we een gemiddeld verbruik af van 4.6 liter maar dat is gezien het gebruik van deze motor helemaal niet mis; een testmotor wordt door de testrijders hard aan de tand gevoeld en het brandstofgebruik komt daarbij echt wel op de laatste plaats te staan. Een gemiddeld verbruik van om en bij de 4 liter moet in normale omstandigheden beslist tot de mogelijkheden behoren; tenminste, als je niet net als wij verslaafd bent geraakt aan de machtige grol die de Street Twin laat horen als je zijn gas vol opendraait ;-D Lichtvoetigheid Wat daar zeker toe bijdraagt is het rijwielgedeelte van de Street Twin. De wielbasis van 1.415 millimeter is relatief kort voor een motor uit zijn klasse en de balhoofdhoek van 25.1 graden is echt wel een sportief gegeven. Voor de technisch geïnteresseerden: beide waarden zijn kleiner dat bij het voorgaande model. Het resultaat is dat deze motor enorm wendbaar is en zich moeiteloos laat sturen bij elke snelheid. In combinatie met een zeer laag en centraal geplaatst zwaartepunt zorgt dat voor een enorme hanteerbaarheid; je zou bijna denken dat deze motor in staat is je gedachten te lezen, zo snel en gemakkelijk voert hij je stuurbewegingen uit. Het naar schatting 215 kilogram rijklare gewicht zou je deze motor nooit toeschrijven! In vergelijking met de vorige Bonneville -die al perfect scoorde op dat vlak- stelt de Street Twin ronduit nieuwe maatstaven. Lichtvoetigheid is echter slechts één van de rijeigenschappen van de Street Twin.
De motor volgt perfect de door jou uitgezette rijlijnen en blijft dat doen ook als het wegdek te wensen overlaat. Zelfs in lange bochten op barslechts betonbanen houdt de Street Twin onverstoorbaar zijn lijn. Dat met dank aan de Kayaba voorvork en achtervering die -ondanks hun schijnbare eenvoud- perfect presteren. De achtervering is terecht enkel op vlak van veervoorspanning regelbaar, op gebied van demping van de in- en uitgaande beweging laat het systeem niets te wensen over. Remmen En zo komen we naadloos bij het remsysteem van de Street Twin terecht. De motor is vooraan uitgerust met een 310 mm remschijf en achteraan maakt een 255 mm schijfrem de dienst uit. Beiden worden gegrepen door zwevende tweezuiger remklauwen. Een configuratie die niet meteen hoge verwachtingen schept betreft remvermogen maar niettemin zich met verve van zijn taak kwijt. De remmen van de Street Twin zijn volledig opgewassen tegen hun taak én ze zijn bovendien heel goed doseerbaar en dus gemakkelijk te bedienen. Voor wie te enthousiast in de remmen gaat is er een vangnet voorzien: een modern ABS systeem voorkomt dat de wielen blokkeren. Aan hetzelfde ABS systeem is ook een tractie controle gekoppeld waardoor het achterwiel niet kan doordraaien als het -ten gevolge van de staat van de weg - zijn grip op de baan verliest.
Lofzang? Na een doorgedreven testrit zijn we ervan overtuigd dat deze motor heel wat in zijn mars heeft. We konden hem slechts op één klein foutje betrappen: als je de motor start geeft de boordcomputer steeds het totaal aantal gereden kilometers aan in het LCD display van de teller, ook al heb je bij je laatste rit een andere instelling gekozen. Even de info knop op de linker stuurhelft bedienen is genoeg om de door jou gekozen instelling terug op te roepen maar dat is niet nodig bij andere Triumph modellen.
Voor de rest is deze motor -trouw aan het Triumph gedachtengoed- heel netjes vormgegeven en afgewerkt. Het veelvuldig gebruik van roestvrijstalen componenten garandeert een goede weerstand tegen corrosie en een enorm uitgebreid accessoire aanbod zorgt ervoor dat je deze Street Twin kunt aankleden tot de motor optische en technisch compleet aan je wensen voldoet. 't Is alleen jammer dat Triumph niet echt creatief is geweest bij het kiezen van de kleuren van de Street Twin; met drie soorten zwart, een zilvergrijze en een rode uitvoering is men op dat vlak wel heel sober gebleven. Wie creatief is kan meteen deze motor zien in een prachtig retrokleurtje dat perfect bij het geheel past.
Gebruiksgebied Dat deze motor zich als een vis in het water voelt zowel in de stad als op secundaire wegen is duidelijk. Ook met een duo komt de Street Twin goed weg op onze wegen. Wie wil scheuren op de snelweg zal echter een gevecht met de rijwind moeten leveren want eens boven de 130 kilometer per uur vang je onversneden de rijwind en bij tegenwind wordt het een hele klus om daaraan –letterlijk dan- het hoofd te bieden. De stand van de voetsteunen is zo dat je dan ongewild en onvermijdelijk aan het stuur gaat hangen en dat is bepaald niet bevorderlijk voor de stabiliteit van het geheel. De moraal van het verhaal: als je wilt zien hoe snel je Street Twin kan dan doe je dat best op een mooie dag zonder tegenwind. Voor wie Het is duidelijk dat Triumph een motor gemaakt heeft met opvallende eigenschappen. Vooreest heeft deze motor een retro imago maar in de praktijk is het een heel modern ontwerp. Fysiek kan iedereen deze motor gemakkelijk aan en het koppelrijke motorblok is zo soepel dat zelfs beginnende rijders in de Street Twin een vergevingsgezinde, betrouwbare partner zullen vinden. Anderzijds is het zo dat ook ervaren motorliefhebbers deze Triumph zullen ervaren als een meer dan volwassen motorfiets die alles in huis heeft om hen te plezieren. Met andere woorden: de Street Twin is een motor die je gedurende je gehele motorcarriere voldoening kan schenken en als het ware meegroeit met je rijvaardigheid. Financieel gezien is deze motor dus een prima investering die lang kan renderen. Voor de aankoopprijs moet je het ook al niet laten: de Street Twin draagt een prijskaartje van 8.900 euro; geen wonder dat deze motoren als warme broodjes over de toonbank gaan!