Voorstelling Triumph Trophy 1215 2013

Share Het is duidelijk dat Triumph Motorcycles nu ook in het het segment van de zware toermotoren een rol van betekenis wil gaan spelen. De nieuwe Trophy is zonder twijfel daarvoor het juiste wapen. De motor is namelijk niet zomaar een doorontwikkeling van een bestaand model maar heeft in het kader van de Triumph modellenlijn geheel unieke eigenschappen in huis.

Het grote nieuws is eigenlijk dat deze Triumph een cardanaandrijving heeft. En niet zomaar de eerste de beste; er wordt gebruik gemaakt van een 'metalastic' aandrijfas, waarmee een bepaalde hoeveelheid flexibiliteit in het cardan-as systeem aanwezig is. Deze eigenschap garandeert volgens Triumph een verfijnde aandrijflijn waardoor het vermogen op een soepele en beheersbare manier aan de weg geleverd wordt.
De krachtbron is de vertrouwde karaktervolle driecilinder die Triumph in de loop der jaren steeds verder heeft verfijnd. In deze versie heeft de motor een cilinderinhoud van 1.215cc en is goed voor 120 Newtonmeter bij 6.450 toeren per minuut. Triumph kennende zal er echter al veel eerder een karrenvracht koppel beschikbaar komen uit de 134 pk sterke krachtbron. De motor en de aandrijving deelt de Trophy met de Explorer van het merk, zeg maar het allroad topmodel van Triumph.
Het rijwielgedeelte is zowel met het oog op prestaties als comfort ontwikkeld. Er is tractie controle aan boord, evenals cruise control, elektronisch verstelbare veersystemen, een instelbaar windscherm, ABS en een bandenspanning-monitorsysteem. Een krachtig Bluetooth audiosysteem, voozien van eigentijdse eigenschappen, kan voor verpozing zorgen onderweg.
Standaard is de motor uitgerust met een tweedelige kofferset die 62 liter kan bevatten. Optioneel kan een topkoffer gemonteerd worden die de bagagemogelijkheden met maar liefst 55 liter vergroot. Een plug and play stroomvoorziening is in die optie inbegrepen.
En van maten gesproken; de Trophy heeft een tankinhoud van 26 liter en is verkrijgbaar bij Triumph Motorcycle dealers vanaf november 2012. Men zal er de keuze hebben uit twee uitvoeringen: de Trophy en de Trophy SE. Beide modellen komen in Pacific Blue of Lunar Silver kleurstelling. Beide modellen zijn standaard ook uitgerust met positionele koplampaanpassing, middenbok, zithoogteverstelling voor de bestuurder, afsluitbaar kuipcompartiment met 12V stopcontact, een 26 liter brandstoftank en Triumph's unieke Dynamic Lugage System (TDLS).
De SE is verder voorzien van extra instelbare elektronische vering van WP, die wordt bediend via een ergonomisch ontworpen "cube"-schakelaar. Berijders kunnen hiermee naar eigen voorkeur kiezen uit de demping-instelling Sport, Normal of Comfort, gecombineerd met de belading van de motor: Solo, Solo plus bagage of passagier. Alle instellingen zijn eenvoudig te selecteren en te bekijken via een LCD-scherm. Het gebruiksgemak en de functionaliteit zorgen ervoor dat persoonlijke instellingen eenvoudig kunnen worden aangepast met een druk op de knop. De SE is standaard ook uitgerust met het Tyre Pressure Monitoring System van Triumph, wat door continu controle van de bandenspanning voor een extra niveau van veiligheid zorgt. Een geïntegreerde 12V stekker biedt de passagier daarnaast de mogelijkheid extra accessoires toe te voegen.
De rijdende kennismaking van de pers met de Trophy en de Trophy SE gaat begin september plaatsvinden, waarna de eerste motorfietsen in november 2012 bij de dealers zullen arriveren. De prijs zal begin september bekend gemaakt worden.