Triumph Street Triple 2007 testverslag

Share Een mens moet durven in het leven. Bij Triumph huldigen ze blijkbaar deze stelling want met hun Daytona bonden ze de strijd aan met de Japanners in de Supersport klasse. Die uitdaging bracht hun succes want in vergelijkingstesten wordt de Daytona 675 wereldwijd en unaniem door de pers als de beste Supersport bejubeld, iets wat uiteraard niet zomaar gebeurt. Voortbordurend op dat succes richt Triumph nu zijn aandacht op de naked bikes van het middenklasse marktsegment. Hun pion daarbij is de Street Triple die op de Daytona 675 technologie is gebaseerd.

Op papier beschikt de Street Triple op gebied van prestaties over goede papieren. Hij weegt droog slechts 167 kilogram en haalt een topvermogen van 108 pk bij 11.700 toeren per minuut uit zijn driecilinder. De Japanse viercilinder modellen waarmee de Street Triple normaliter in de clinch moet gaan (de CB600, de FZ6-S2, de Suzuki GSR600 en de Kawasaki Z750) wegen allemaal beduidend meer. Wat de motorische prestaties betreft moet de Street Triple enkel zijn meerdere bekennen in de Z750, maar die heeft dan ook +/- 75cc meer cilinderinhoud. Stuk voor stuk zijn die Japanners echter sowieso dijken van motoren en het is een waarheid als een koe dat er meer dingen zijn die het succes van een motor bepalen dan alleen de technische gegevens… Het uiterlijk van de Street Triple is zonder meer de stijl van Triumph ten voeten uit. De Street lijkt heel sterk op de Speed Triple van het merk wat betreft uitstraling, ook al komen de technische specificaties van beide motoren praktisch alleen overeen waar het motorconcept ter sprake komt. Over smaken en kleuren valt dan wel niet te twisten; iedereen bepaald voor zichzelf of een motor mooi oogt of niet. Toch sprokkelden we enkel heel enthousiaste commentaren op het uiterlijk van de Speed Triple; iets waar we ons volmondig konden bij aansluiten. De motor oogt slank, verfijnt en heeft een air van "en jij nu?" en dwingt door zijn sober maar meteen ook zelfverzekerd design terstond respect en bewondering af. Meer moet dat blijkbaar niet zijn om bij iedereen in de smaak te vallen…
De Street Triple weegt dan wel slechts 167 kilogram droog, op het oog is hij wel degelijk een uit de kluiten gewassen figuur. Wanneer je in zijn zadel gaat zitten past de motor zich gevoelsmatig echter aan aan je lichaamsbouw. Ergonomisch blijkt alles heel goed bestudeerd te zijn want zo goed als iedereen voelt zich meteen thuis op deze naked. Het stuur staat ietsjes verder van je af dan je zou kunnen vermoeden maar de tank, het zadel en de voetsteunen voelen van bij de eerste kennismaking verrassend vertrouwd en comfortabel aan. Bovendien is de motor smaller dan hij lijkt en is daardoor heel goed hanteerbaar bij trage manoeuvres. Dat wordt in de hand gewerkt door de relatief lage zithoogte van 805 millimeter en natuurlijk ook door het drooggewicht van amper 167 kilogram. Geen wonder dat je automatisch gaat popelen om met deze vederlichte schoonheid de weg op te gaan… De klank van de driecilinder klinkt vertrouwd in de oren van diegenen die ooit het genoegen smaakten om de Daytona 675 in actie te zien. Toch is de vermogenskarakteristiek van de Street Triple krachtbron aangepast aan het werk dat hem in deze naked bike wacht. Er is op topvermogen ingeleverd ten voordele van een soepelere vermogensafgifte en een beter koppelverloop (vergelijkend met de Daytona 675) en dat merk je meteen van zodra je met de Street Triple gaat rijden. Button power –ook wel vermogen in lage toeren genoemd- is er volop aanwezig; zelfs in die mate dat je eraan gaat twijfelen of er geen grotere krachtbron in deze Triple steekt. Niettemin laat de Street zich heel gemakkelijk rijden en dat komt niet in de laatste plaats voort uit het feit dat zijn vermogenskarakteristiek heel goed gekozen is. Volmaakt lineair, heerlijk progressief en nooit kinderachtig -verre van zelfs- trekt de krachtbron van leer terwijl je amper kunt vermoeden hoeveel toeren het blok maakt. Power is er vanaf vrijloop tot en met het moment dat de naald van de toerenteller gaat flirten met de rode zone. Een typische karakteristiek van een goed gebouwde driecilinder die door steeds meer motorrijders gewaardeerd wordt… zeker als die gecombineerd wordt met een soepel werkende koppeling en een accuraat schakelende versnellingsbak zoals bij de Street Triple het geval is.
Een goed uitgebalanceerde motor die slechts 167 kilogram droog weegt is in regel een snel sturend voertuig. De Street Triple vorm op deze regel geen uitzondering. Meer zelfs, hij laat zich zo gemakkelijk leiden dat het een plezier is om hem van richting te doen veranderen. Bochten pikken in alle geuren en kleuren, vormen en maten, bij gelijk welke snelheid… het is zijn lust en zijn leven blijkbaar want onverstoorbaar en enorm stabiel doet hij zijn ding. Gas geven of van het gas gaan in die bochten heeft amper invloed in zijn rijgedrag, zo extreem neutraal stuurt deze motor. En dat blijft hij doen, ook als het wegdek er niet perfect bijligt. De voorvering mag dan wel helemaal niet regelbaar zijn van buitenaf, en de achtervering enkel op veervoorspanning regelbaar, standaard voldoen beiden met glans. De motor gebruikt in extreme gevallen bijna zijn gehele veerweg maar slaat nooit of te nimmer door zijn knieën wat meteen garant staat voor een comfortabele rit onder zowat alle omstandigheden.
De eenvoudig ogende upside down presteert het zelfs om onder heel harde remmanoeuvres het hoofd koel te houden door progressief en beheerst zijn veerweg op te souperen. En dat de Street Triple niet kinderachtig in de ankers kan gaan kunnen we jullie verzekeren. Het radiale remsysteem dat op de Daytona 675 zit heeft hij dan wel niet geërfd, met zijn tweezuiger remklauwen en zijn 308 millimeter grote remschijven remt hij perfect voorspelbaar én als het moet beenhard. Om de Street Triple vol doch gedoseerd in de ankers te doen gaan moet je dus geen beroepspiloot zijn; een perfecte benadering van de eindklant kan je dat noemen want de naked bikes zijn ook populair bij minder ervaren stuurlui. Over de werking van de achterrem kunnen we kort zijn; die mocht wat ons betreft wat sterker zijn. Daartegenover staat dat de driecilinder over een niet onbelangrijke motorrem beschikt waardoor het afremmen op het achterwiel desondanks toch bevredigend verloopt indien dat gewenst is. Wat we wel een beetje misten was een optioneel ABS systeem… maar wie weet komt dit misschien na verloop van tijd ook beschikbaar.
Opvallend is de geringe mate waarin de rijwind het plezier onderweg komt verstoren. Onze testmotor, die we van B.M.C. Assenede leenden, was uitgerust met een optioneel kapje boven de dubbele koplamp dus kunnen we enkel maar gissen of dat verantwoordelijk is voor deze positieve eigenschap. Kruissnelheden tot om en bij de 160 kilometer per uur verteerden we moeiteloos en dat is heel wat in de wereld van de naked bikes. Opmerkelijk vonden we ook het comfort aan boord; ondanks zijn ietwat minimalistisch voorkomen zaten we heel geriefelijk op de Street Triple en we hebben zo een bruin vermoeden dat dit ook voor de duo zo zal uitpakken. De afstand tussen het zadel en de duovoetsteunen is op menselijke lichaamsmaten voorzien, de zitplaats achteraan is ruim genoeg om goed te kunnen zitten… en dat terwijl een passagier het op een Speed Triple van hetzelfde merk moet stellen met heel wat minder. Zo zie je maar, alles kan veranderen in dit leven… Het bewijs daarvan is dat deze Triumph -in tegenstelling tot wat tot noch toe gebruikelijk was bij dat merk- een stalen brandstoftank heeft. Een verademing voor wie bij een magnetische tanktas zweert, en zo zijn er niet weinig…
Het enige minpuntje dat we willen aanstippen aan de Street Triple betreft zijn tellerpartij. Die is qua vorm dan wel heel geslaagd en wat betreft informatie compleet; het plexiglas dat in de toerenteller zit reflecteert bij daglicht teveel de vormen die zich in de omgeving ervan bevinden. Na verloop van tijd stoort het je niet meer dat je je eigen omtrekken steevast in de toerenteller ziet opdoemen, maar toch… op een motor die verder bijna pijnlijk perfect is afgewerkt kon dat wellicht beter. Gecharmeerd zijn we dan weer van de krachtige, soepele vermogensafgifte, het perfecte stuur- en remgedrag en het gemak waarmee de Street Triple zich laat rijden. Zowel ervaren piloten als verstandige debutanten (zonder onderscheid van sexe) zal deze nieuweling met zekerheid niet alleen weten te verleiden maar ook volop tevredenheid schenken. Het enige probleem dat de kersverse eigenaars van deze Street Triple kunnen ondervinden is dat ze steeds maar weer met hun Street zullen willen rijden. Iets wat naar ons gevoel niet helemaal onoverkomelijk is…
Als ultieme conclusie van dit testverslag durven we "stoute" taal te schrijven. We voorspellen namelijk ronduit dat deze Triumph heel succesvol zal worden in de rangen van de verkoopscijfers. Dat ligt niet alleen aan zijn voorkomen en zijn rijeigenschappen maar ook aan het interessante prijskaartje dat Triumph aan deze motor gehangen heeft. 7.590 euro is zekere niet te veel geld voor zo'n opmerkelijke motor die bovendien kan aangekleed worden naar eigen smaak en wens met een rits van originele Triumph accessoires. Een kledijlijn voor de Street Tripje is ook al ontwikkeld en komt eerstdaags bij de dealers aan. Kan je meteen gaan bewonderen terwijl je met deze verrassend sterk presterende motor je eigen testrit maakt…
Technische gegevens Motor: Type: Driecilinder, dubbele bovenliggende nokkenas, vier kleppen per cilinder Koeling: Vloeistof Cilinderinhoud: 675 cc Boring x slag: 74 x 52,3 mm Compressieverhouding: 12,65:1 Max.vermogen: 108 pk @ 11.700 o.p.m. Max.koppel: 69 Nm @ 9.100 o.p.m. Koppeling: natte platenkoppeling Versnellingsbak: 6 bak Eindoverbrenging: ketting/tandwielen Rijwielgedeelte: Frame: Aluminium brugframe Voorvering: Upside down, veerweg 120 mm Achtervering: Monoshock instelbaar op veervoorspanning . 120 mm veerweg Remmen: voor dubbele schijfrem 308 mm met tweezuiger remklauwen, achter 220 mm remschijf met dubbelzuiger remklauw. Banden: voor 120/70 ZR 17, achter 180/55 ZR 17 Maten en gewichten Lengte: 2.300 mm Breedte: 736mm Hoogte: 1.250 mm Zithoogte: 805 mm Wielbasis: 1.395 mm Drooggewicht: 167 kg Tankinhoud: 17,4 liter Prijs: 7.590 euro. Importeur: www.triumph.co.uk