Yamaha FZ1 Fazer GT reistest

Share De zwaarste test waaraan je een sport/tourmotor kunt onderwerpen is er daadwerkelijk mee op reis gaan.Pas dan leer je de capaciteiten van zo'n motor pas ten volle kennen en komen de eventuele minpuntjes als snel aan het licht. Toen Yamaha zijn nieuwe FZ1 Fazer voorstelde afgelopen lente –en de motor ook als sportieve toermotor afschilderde- rijpte er meteen bij ons het plan om met deze motor erop uit te trekken voor een meerdaagse reis. Konden we meteen zelf ondervinden of de FZ1 Fazer inderdaad ook geschikt was als toermotor.

Toen we dat voornemen bij de importeur bekend maakten, kregen we meteen alle medewerking. Er werd een FZ1 Fazer voor ons klaargestoomd; de motor kreeg een setje stroomlijnflanken aangemeten waardoor hij over een volle kuip beschikte. Ook werd er een set valblokken gemonteerd. Inderdaad, je kan niet voorzichtig genoeg zijn met die journalisten… De kofferset kwam jammer genoeg niet op tijd binnen om het plaatje te vervolledigen maar daar maalden we niet om. Onze zadeltassen liggen altijd vertrekkensklaar en we waren sowieso toch benieuw of die op de FZ1 pasten… Na de achtersteven van de motor met tape beschermd te hebben, lukte het ons zonder moeite om de stevig uit de kluiten gewassen tassenset op de motor vast te maken. Eén riem liet zich probleemloos onder het duozadel doorleiden en de andere riem vond meteen steun op het kontwerk net boven het achterlicht. De flexibel opgehangen knipperlichten achteraan plooiden zich gewillig naar de vorm van de tassen waardoor de signalisatie achteraan niet in het gedrang kwam. Ondanks de sterk gebogen bovenkant van de brandstoftank konden we onze tanktas zonder slag of stoot op de tank kwijt. De magneetbevestiging paste als gegoten op het stalen deel van de tank en verzekerde een stevige bevestiging. Maar goed ook, want in die tanktas stoppen we steeds ons foto- en filmmateriaal en daar zijn we natuurlijk extra zuinig op. We monteerden niet alleen een bagageset, maar rustten de FZ1 Fazer ook uit met een levensgrote GPS, meer bepaald de Garmin 276C. Er bleek plaats genoeg te zijn om zelfs dit mini televisiescherm op de kroonplaat te bevestigen zonder dat het dashboard van de motor aan ons zicht werd onttrokken. Iets waar we ons in eerste instantie zorgen over hadden gemaakt, maar dus achteraf gezien helemaal niet nodig bleek. Tegen onze gewoonte in –en door tijdsgebrek gedwongen- maakten we geen proefrit met de duo en de bagage op de motor. We begonnen meteen aan het 'echte' werk zonder dus de veerafstelling aan te passen. Tot onze verbazing bleek de motor perfect te sturen en behoefde de veersystemen –zowel voor als achter- niet bijgesteld te worden. De sportief aandoende standaard setup van de FZ1 Fazer kon het meergewicht zonder meer aan en werd er zelfs comfortabeler op. Verrassend was ook het comfort voor de duo. Ondanks het feit dat het zadel van de nieuwe Fazer in twee delen is uitgevoerd zat de duo naar eigen zeggen heel geriefelijk. Gelukkig maar, want als dat niet het geval is kan een reis op die manier al snel in een martelgang ontaarden voor zowel de duo als de passagier. Dat de Fazer zijn bestuurder een relaxte zithouding biedt en dat de standaard stuurkuip voor een goede windbescherming zorgt, konden jullie in onze eerder verschenen rijtest al lezen. Met de zijpanelen gemonteerd, komen ook de benen van de bestuurder bijna geheel uit de de wind te zitten en zorgen zo voor een degelijke bescherming tegen de elementen. Nooit hadden we gedacht dat de invloed van dit accessoire zo'n positieve invloed kon hebben op het comfort dat de rijder geboden wordt. Ja, zo zie je maar, je bent nooit te oud om te leren… Het parkoers dat we voor de FZ1 uitgestippeld hadden, was niet voor de poes. Zowel snelwegen, secundaire banen als ronduit kleine weggetjes kreeg hij te verwerken en dat onder de meest uiteenlopende weersomstandigheden. Blakende zon, stromende regen en dikke mist gecombineerd met zowel stevige snelheden als slakkengangetjes kreeg de motor te verwerken. Zelfs extreme weggetjes gingen we er niet mee uit de weg; hellingen tot 33% werden er mee afgedaald en beklommen en hier en daar reden we de Fazer zelfs doodsimpel over een door een riviertje overstroomde weg. Bij dat alles bleef de FZ1 Fazer stoïcijns kalm. Waardig nam hij elke hindernis zonder ook nog maar met de ogen de knipperen, iets wat eerlijk gezegd de bestuurder op sommige ogenblikken minder vlot lukte. Als je over een hevig kronkelend weggetje van amper één wagen breed afdaalt en dat weggetje heeft een hellingsgraad van meer dan 30% en ligt vol met modder dan kom je maar beter aan het eind geen overstroomde baan tegen. Iets wat ons tijdens de testrit dus enkele keren lukte…
De stevige en goed doseerbare remmen van de FZ1 bewezen goed hun diensten en de bereidwillige inzet van de achterrem loofden we –vooral bij steile afdalingen- herhaaldelijk. Ook de ontzettend grote hanteerbaarheid van de gehele motorfiets kwam ons goed van pas; het is werkelijk opmerkelijk hoe gemakkelijk deze grote viercilinder zich zelfs in de meest hachelijke situaties laat beheersen, zelfs met een duo achterop. Wat daarbij natuurlijk een grote rol speelde was het schier onwaarschijnlijk soepele karakter van het motorblok. Dat mag dan wel 152 pk in zich hebben; als je dat wilt is de vermogensafgifte van de krachtbron zo zacht als fluweel en zo voorspelbaar als maar kan. Steil bergop accelereren vanuit eerste versnelling zonder de koppeling erbij te nemen, lukte zelfs bij een toerental van nauwelijks 1.500 toeren per minuut. Verslikken deed de motor zich nooit en zelfs na herhaaldelijk dit huzarenstukje volbracht te hebben, draaide de motor nog steeds even soepel als voorheen, net alsof er niets gebeurd was. Het verbruik dat de FZ1 op dat gevarieerd parkoers liet noteren, ervoeren was als heel positief. We noteerden een gemiddeld verbruik van +/- 5,5 liter per 100 kilometer, maar we moeten er eerlijkheidshalve wel bij vermelden dat de maximum snelheid tijdens onze ritten zich slechts zelden boven de 150 kilometer per uur bevond. De Engelse politie mag dan wel heel sportief aangelegd zijn; als je ze klissen voor overdreven snelheid ben je de sigaar en dat wilden we, zelfs in de meest afgelegen streken van Yorkshire, niet riskeren. De theoretische actieradius van de Fazer, die een tankinhoud heeft van 18 liter, bedroeg tijdens de test iets meer dan 300 kilometer. Genoeg om zonder zorgen zelfs in de meest afgelegen streken te kunnen doorkruisen.
Wat ons betreft is de Yamaha Fazer FZ1 GT als toermotor met vlag en wimpel geslaagd. Jammer dat we hem niet met zijn zijkoffers konden uitproberen maar we zijn er zo goed als zeker van dat ook dan de motor zijn stabiel rijgedrag niet zou verloochend hebben. Wie dus zin heeft om met een snelle, gemakkelijk te besturen motor te rijden en te reizen, heeft aan deze telg van het Yamaha geslacht dus zeker een goede partner. We konden aan de Fazer namelijk slechts één klein minpuntje ontdekken: de minimalistisch afgeschermde achterband heeft de onhebbelijke gewoonte om modder naar voor te werpen onder het rijden, iets wat de motor blijkbaar niet echt deert maar er toch niet zo netjes laat uitzien. Een klein detail waar enkel pietteleurige lieden zullen van wakker liggen. Wij hebben er zeker onze slaap niet voor gelaten!