Yamaha TDM900 2004 2006 testverslag

Share Yamaha is een motormerk dat haar modellen regelmatig -en dat jarenlang- verder verfijnt. De TDM900 is daar een goed voorbeeld van. Toen de eerste TDM –toen nog een 850cc- door Yamaha uit de mouw werd geschud waren we begin de jaren '90; in 1996 kwam de tweede –grondig herwerkte- versie op de markt en in 2001 gooide Yamaha de inmiddels tot 900cc gegroeide versie van de TDM in de strijd. Tijd voor ons om eens na te gaan wat een door de wol geverfde motorfiets als de TDM900 zo allemaal in huis heeft…

Dat je de TDM900 niet om de haverklap tegenkomt op de weg is historisch gegroeid. De TDM is namelijk steeds al een omstreden motorfiets geweest binnen het Yamaha-gamma. Toen de eerste versie van deze motor op de markt kwam waren de meningen meteen verdeeld; het motorrijdend volkje stond enerzijds niet meteen te dringen om op deze motor gezien te worden, terwijl de visionaire motorrijders –de TDM was toen een totaal nieuw concept- die zich er toch ééntje aangeschaft hadden héél tevreden waren over hun twin. Nu, meer dan 10 jaar later, is de TDM nog steeds een beetje een buitenbeentje in de motorwereld en ook de meningen over de TDM 900 blijven heel verdeeld. Dat komt ervan als je een héél traditioneel denkend publiek –de motorrijdende bevolking dus- een ietwat afwijkend concept voorschotelt.
De TDM 900 verloochent zijn afkomst niet; nog steeds steekt er een vloeistofgekoelde parallelle tweecilinder tussen zijn ribben, die gevormd worden door een aluminium brugframe. De cilinders staan nog net als toen sterk voorover gekanteld en het blok ziet er op het eerste gezicht dan ook nog steeds bijna hetzelfde uit als pakweg een decennium geleden. Ook is de vijfkleps cilinderkop nog steeds van de partij, staat de onstekingsvolgorde op 270 graden en heeft de motor een apart oliecarter wat betekent dat die is opgebouwd volgens het dry-sump principe. In tegenstelling tot zijn voorvaders heeft de jongste TDM echter een elektronisch injectiesysteem aan boord om zijn twee cilinders mee te voeden en heeft de piloot de beschikking over een zesversnellingsbak. Wie eraan denkt om een TDM900 motorblok in zijn TDM850 in te bouwen zal echt van wanten moeten weten want de motorophanging van het cilinderblok is van plaats veranderd; die zat eerst achteraan de cilinders en is nu naar de voorkant van de cilinders verhuisd. Ze zijn niet gek die Japanners, neen, zelfs helemaal niet gek… Uit de twin kan je volgens de fabrikant 86,2 pk halen bij 7.500 toeren per minuut en een maximum koppel van 88,8 Newtonmeter bij 6000 omwentelingen per minuut. Komende uit een moderne, bijna 897cc metende tweecilinder van Japanse makelij zijn dat op het eerste gezicht geen daverende waarden, maar de praktijk zou ons leren of ze volstaan om van de TDM 900 een aangenaam rijdende motorfiets te maken.
Het rijwielgedeelte van de TDM900 bestaat zoals reeds vermeld uit een aluminium brugframe. Vooraan zit er een traditionele voorvork en achteraan wordt de vering verzorgd door een monoshock. De voorvork is instelbaar qua veervoorspanning en uitgaande demping en de achterschokbreker is volledig instelbaar. In het vooronder zitten de bekende remmen die het ook al jaren erg goed doen op andere sportieve en supersportieve Yamaha's: twee remschijven met een diameter van 298 millimeter en evenveel vierzuigerremklauwen maken er de dienst uit. Achteraan is er een 245 millimeter remschijf voorzien met een remklauw met twee zuigers. Vooraan staat de TDM op een 120/70 ZR 18 band en achteraan op een 160/60 ZR 17. De TDM900 kan 20 liter benzine meenemen, weegt 190 kilogram droog en heeft een zadelhoogte van 825 millimeter. Toch lijkt de zit relatief laag als je eenmaal aan boord bent. De ergonomisch goed gevormde brandstoftank en het dito zadel zorgen daarvoor en je moet echt al korte beentjes hebben wil je niet met beide voeten aan de grond kunnen. Ook voelt de motor veel lichter aan dan de cijfers laten vermoeden, hetgeen meteen mag toegeschreven worden aan de ranke bouw die deze motor eigen is; het tweecilinder motorblok is mooi smal gebouwd en de volledige breedte van de TDM is -op het breedste punt gemeten- slechts 800 millimeter. Bovendien is de beplating van de TDM, ondanks de iets ronder geworden vormen, toch nog altijd mooi strak te noemen en doet nergens afbreuk aan het concept van een mooi gestroomlijnde motor. De TDM 900 hanteren bij parkeermanoeuvres is dan ook -mits men over een minimum aan motorervaring beschikt- echt wel een koud kunstje.
Zet je het contact op dan komt het dashboard tot leven. Een analoge temperatuurmeter staat aan de rechterkant van de grote, centraal geplaatste en eveneens analoog uitgevoerde toerenteller, die op zijn beurt aan de linkerkant wordt geflankeerd door een digitaal display dat de kilometerteller, de tripmeter, de snelheidsmeter en de brandstofmeter bevat. In de toerenteller zit er een digitaal uurwerkje, zodat je altijd meteen weet hoeveel je te vroeg zult aankomen op je volgende afspraak. Onder de toerenteller tref je enkele verklikkerlichtjes aan voor de richtingsaanwijzers, het grootlicht en de neutraalstand van de versnellingsbak. Inderdaad, ook deze versie van de TDM heeft geen oliedruklichtje aan boord… Starten doet de TDM900 zoals elke moderne motor. Probleemloos komt de twin dus bij gelijk welke temperatuur op gang. Opmerkelijk is dat de tweecilinder configuratie vanuit het zadel bijna niet kan gevoeld worden; het motorblok loopt zo goed als trillingsvrij en pakt heel soepel en enthousiast aan als je even het gas beroert. Met de boterzachte koppeling en soepel schakelende versnellingsbak heb je ook al geen last, dus kom je heel gemakkelijk aan de rol voor je eerste testritje. Degenen die ooit met de voorgangers van de TDM hebben gereden mogen zich op dat moment meteen al verbazen over de geruisloos en licht schakelende versnellingsbak. Die gaf in het verleden aanleiding tot nogal wat opmerkingen wat betreft zijn rumoerigheid en stugheid, maar daar is duidelijk verandering in gekomen met de montage van de nieuwe zesbak.
Ook rijdend met de TDM900 moet je geen superpiloot zijn om hem de weg te tonen. De twin stuurt verderlicht, goudeerlijk en zelfzeker. Het gaat er zo ontspannen aan toe dat we de TDM900 gerust aan een beginnende motorrijder zouden durven toevertrouwen indien die ons belooft om niet meteen het gas vol open te gooien. Doet hij dat wel, dan sprint de TDM900 er lustig vandoor. Je krijgt door de mooie vlakke vermogensafgifte wel niet de indruk dat je meteen records aan het breken bent, maar toch zijn de prestaties die de TDM weet neer te zetten beslist niet kinderachtig. Een top van plus 200 kilometer per uur haal je altijd zonder de motor zeer te moeten doen en er zullen heel wat motoren zijn die het in de hernemingen tegen deze twin zullen moeten afleggen. Ook wat betreft acceleratie kan de TDM900 beslist zijn mannetje staan. De iets meer dan 86 paarden die de motor op de been brengt werken perfect samen met de goed gekozen verhoudingen van de zesversnellingsbak die zich bloedsnel –zowel met als zonder koppeling- laat opschakelen. Voor een rustig drafje door het drukke stadsverkeer zowel als voor een sjeesbeurt door de open velden is de TDM900 echter ook altijd te vinden. Zelfs bij extreem lage draaisnelheden –iets boven de 2.000 toeren per minuut- draait het blok probleemloos rond en trekt vanuit dit rustige tempo meteen zonder horten en stoten op naar de rode zone op de toerenteller. Die begint bij 8.000 toeren per minuut dus heb je een powerband van 6.000 toeren ter beschikking op de TDM. En dat wil op een grote tweecilinder toch wel wat zeggen… Dat het initiële idee achter het ontwerp van de oer-TDM eruit bestond dat het een motor moest worden die op alle soorten banen goed zou presteren is aan de TDM900 nog steeds duidelijk te voelen. De motor van het ene op het andere oor leggen gaat spelenderwijs en ook als het gas wijd open staat komt daar geen verandering in. We durven dan ook stellen dat een geoefende rijder met een TDM900 het de concurrentie op slingerende wegen beslist niet eenvoudig zal kunnen maken om hem voorbij te komen, ja, zelfs om hem op de voet te kunnen volgen. De homogene cocktail die de TDM900 is werkt gewoonweg wonderwel. Het strak sturende frame, de zo goed als perfect werkende vering en het soepele, maar ook verrassend krachtige motorblok werken écht perfect samen. Ook aan hoge snelheden op rechte banen borend is er op het weggedrag van de TDM900 niets negatiefs aan te merken. Je zit op de TDM trouwens altijd mooi beschermd tegen de rijwind in het zadel, zodat je ook aan hogere kruissnelheden na verloop van tijd geen dikke nek kweekt. De goed uitgedokterde ergonomie die je op deze motor geniet zorgt er samen met het aangenaam aanvoelende zadel trouwens voor dat volop kilometervreten niet in een kruisiging ontaardt. Ook de duo geniet van hetzelfde comfort dus zal je wederhelft er zeker geen bezwaar tegen hebben dat een dagtrip meerdere honderden kilometers lang wordt. En dat komt in de eerste plaats omdat het zadel niet alleen ruim is en de voetsteunen mooi op mensenmaat staan opgesteld, maar ook omdat het zadel voor één keer niet nodeloos diep getrapt is, maar wel bijna volledig vlak is uitgevoerd. Je voelt ons al komen, ja, met de TDM900 willen we beslist nog wel een keertje op reis gaan en als het even kan zelfs liefst héél ver… Bagage meezeulen op een dergelijke ontdekkingstocht zal geen problemen stellen want de TDM900 kan van huis uit uitgerust worden met een driedelige kofferset. Ook valblokken en valbeugels, een middenbok, een bagagerekje, verwarmde handvatten en diverse stroomlijnruitjes heeft Yamaha standaard samen met nog wat andere mooie spullen in het accessoireprogramma voor de TDM opgenomen. Voor de TDM rijders mogen de kerstman en de Sint dus nog vele keren langskomen voor hun inspiratie op dat vlak uitgeput raakt.
Samengevat durven we stellen dat de matige populariteit die de TDM in ons landje geniet helemaal niet terecht is. Het is een motor waarvan je voelt dat hij met veel ervaring gerijpt is tot een topproduct dat maar moeilijk zijn gelijke vindt. Ondanks de cilinderinhoud van bijna 900cc is hij extreem gemakkelijk hanteerbaar, loopt hij soepel en zo goed als trillingsvrij én is hij gebruikvriendelijk onder alle omstandigheden. Pk's hebben we tijdens onze testrit nooit gemist, ook al zijn we zo onderhand wel heel verwend geworden door het rijden met superkrachtige, moderne motoren. Deze motor is zonder meer voor de meest diverse klussen inzetbaar en het is dus ook geen wonder dat het meestal héél ervaren motorrijders zijn die voor een TDM kiezen. Dat de middenbok er standaard niet opzit is een klein ongemak dat je door het aanschaffen van dit tot accessoire gebombardeerde, maar toch schier onmisbare, onderdeel moeiteloos teniet doet. Heb je meteen wat om over te onderhandelen met je dealer als je je TDM900 gaat bestellen… Technische gegevens Motor Type: parrallelle tweecilinder viertakt, dubbel bovenliggende nokkenas, 5 kleppen per cilinder Koeling: vloeistof Voeding: elektronisch gestuurde brandstofinspuiting Boring X slag: 92 x 67,5 mm. Cilinderinhoud: 897cc. Compressie: 10,4:1 Maximum vermogen: 86,2 pk @ 7.500 o.p.m. Maximum koppel: 88,8 Nm @ 6.000 o.p.m. Versnellingsbak: 6 verhoudingen Koppeling: natte meerplaatse koppeling Eindoverbrenging: ketting Rijwielgedeelte Frame: aluminium brugframe Vering voor: traditionele telescoop, veervoorspanning en uitgaande demping regelbaar, 150 mm veerweg Vering achter: monoschock demper, volledig instelbaar Voorrem: dubbele remschijf 298 mm met vierzuigerremklauwen Achterrem: 245 mm remschijf met tweezuigerremklauw Voorband: 120/70 ZR 18 Achterband: 160/60 ZR 17 Maten en gewichten Lengte 2.180mm. Breedte 800 mm. Hoogte 1.290 mm. Zithoogte 825 mm. Wielbasis 1.485 mm. Grondspeling 160 mm. Leeggewicht 190 Kg. Tankinhoud 20 liter Catalogusprijs: 9.890 euro. Importeur: www.yamaha.be