Yamaha XJ6 2009 testverslag

Share De wijze waarop hij of zij een bepaald gegeven benadert of ervaart, maakt dat elkeen van ons uniek is. Nu, om het hoe en het waarom van het bestaan van de Yamaha XJ6 te doorgronden, zijn er in één oogopslag evenveel invalshoeken te ontdekken als er wegen zijn die naar Rome leiden. Leuk natuurlijk, want dat gegeven houdt de aandacht van de potentiële koper wat langer op deze nieuwe motor gericht; tenminste indien die de oorsprong van deze knapperd een beetje kent…

Is de XJ6 in feite een FZ6 krachtbron die in een nieuw jasje - lees rijwielgedeelte - is gestoken? Of is deze nieuwe de enige echte opvolger van het eerste model dat ooit als Fazer 600 op de markt kwam? Of gaan de roots van de XJ6 terug naar de onder het stof van de motorfietsindustrie bijna vergeten Diversions waarmee Yamaha heel wat jaren geleden furore maakte? Wie zal het ons vertellen; voor elk van deze theorieën valt wat te zeggen en misschien bevatten ze allemaal samen wel de meest plausibele grond van waarheid achter dit project. Maar "at the end of the day", zoals de Engelsen dat zo mooi weten te zeggen, heeft dat allemaal natuurlijk niet het minste belang. Hoe deze motor rijdt, deze vraag is de dag van vandaag aan de orde, want elke gezond denkende mens leeft natuurlijk in het nu en niet in het verleden of de toekomst.
Een naakte viercilinder 600 die rijklaar 210 kilogram weegt en 78 pk op de been brengt; deze motorfiets zal de liefhebbers van "pure" prestaties niet meteen in extase brengen, zoveel is zeker, zelfs als weegt de versie zonder ABS 5 kilogram lichter. Met de wetenschap in het achterhoofd dat macho's "uit" zijn en weldenkende individuen die niet gespeend zijn van humor en realiteitszin "in", is het al een stuk begrijpelijker dat Yamaha het met de XJ6 over deze boeg gooit. Bovendien beweert men dat de krachtbron van deze motor speciaal afgesteld is om erg veel koppel in het laag- en middengebied te kunnen afgeven. Zowel nieuwe verbrandingsruimtes als nokkenassen moeten daar - samen met ongetwijfeld een aangepast motormanagement - voor zorgen. Met deze setup verwijst Yamaha meteen naar het feit dat men met de XJ6 op zowel een breed gebruiksgebied als een breed publiek mikt. Voeg daar de relatief lage zithoogte van 785 millimeter (10 mm lager dan die van de FZ6) en je hebt meteen het kader vast waarin het jachtterrein van de XJ6 zich waarschijnlijk situeert.
Het uiterlijk van de XJ6 spreekt deze gedachtengang niet tegen. Een mooi afgewogen mix van moderne en klassieke stijlelementen maken dat het uiterlijk van de XJ6 beslist niet te versmaden is. De sinister aandoende zwarte uitvoering, de blitse gele versie en het in stijlvol Cloudy White gestoken model zorgen voor voldoende variaties op het thema. Bij Yamaha zullen ze het misschien niet echt graag horen, maar persoonlijk vinden we de styling van de XJ6 heel wat eigentijdser dan die van de FZ6. Dat die er al enkele jaartjes dienst heeft opzitten, laat zich zo stilaan wel een beetje aanzien. Daar tegenover staat dat de designafdeling van Yamaha bij het ontwerpen van de XJ6 met zekerheid net in de laatste fase van het project een budgetcut -of een vlaag van zinsverbijstering?- te verwerken heeft gekregen. Een andere uitleg hebben we niet voor de bedroevende esthetische kwaliteiten van de knalpot die zich onder het blok bevind. Die heeft veeleer het uiterlijk van een koeienuier met geamputeerde spenen meegekregen dan het voorkomen van een hoogtechnologisch uitlaatsysteem. Jammer genoeg kan zelfs de blinkende monding daar niets aan veranderen. Integendeel zelfs; het feit dat die wel degelijk esthetisch verantwoord is vormgegeven, maakt de teleurstelling in de vormloze zwarte massa nog groter. Maar dat even geheel terzijde; wat de één afgrijselijk vindt, houdt de andere nu eenmaal voor mooi. Zo is het altijd al geweest en zo zal het hopelijk altijd blijven. Gelukkig maar want anders zouden er nog meer alleenstaanden zijn in deze wereld en daar zit natuurlijk niemand op te wachten. Tenslotte dient er later iemand voor ons pensioentje te werken, toch?
Maar we dwalen af. Terug naar belangrijker zaken dan de vergrijzing van de bevolking. De XJ6 is een motorfiets die ergonomisch beslist goed is uitgekiend. De gemiddelde Europeaan zal er zich zonder problemen meteen thuis op voelen. Alles staat netjes daar waar je het verwacht en niets staat een comfortabele zithouding in de weg. Ook het zwaartepunt situeert zich op een gunstige plaats want de motor laat zich voor een vloeistofgekoelde viercilinder in lijn van zijn kaliber opmerkelijk gemakkelijk hanteren. Beginnende motorrijders, of zij die in een ver verleden motor reden en nu de draad weer oppakken, moeten slechts een lengte hebben van om en bij de één meter vijfenzestig om zonder problemen met de XJ6 om te kunnen gaan zonder daarbij op de tenen te moeten gaan staan. Inderdaad, we hebben het allemaal al wel anders geweten… Het dashboard is sober en eigentijds vormgegeven en laat niets te wensen over. Het lijkt dan ook als twee druppels water op dat van de FZ-modellen. Alles is duidelijk afleesbaar in één oogopslag, je wordt niet afgeleid door op de keper beschouwd overbodige toeters, lichtshows of bellen. Hetzelfde kan gezegd worden van de startprocedure; je moet echt al een geval apart zijn wil je de XJ6 niet elke keer foutloos aan de praat krijgen. Een choke zit er namelijk niet op; contact aanzetten, overal afblijven en dan op het startknopje drukken; meer is er niet aan, zelfs Bert Anciaux - sorry - een kind kan op deze manier niets misdoen waardoor de vierpitter - koud of warm - blijft zwijgen…
Manoeuvreren, 't blijft een woord dat je gemakkelijk fout schrijft als je niet oplet. Het hanteren van de XJ6 gaat daarentegen als een fluitje van een cent. De krachtbron is niet voor niets afgeleid van een oude bekende die - zelfs letterlijk - op alle vlakken zijn sporen heeft verdiend. Extreem geciviliseerd draait de vierpitter dan ook vanaf zijn vrijloop tot op het moment waarop de toerenteller de rode zone binnensprint. In de praktijk haal je de motor echter maar zelden verder door dan plusminus 8.000 toeren en dat is op zich helemaal niet vreemd. Daar in de buurt wordt het maximum koppel van 59,7 Newtonmeter namelijk afgegeven. Trek je door tot 10.000 toeren dan krijg je het volle pond van het vermogen in handen. 78 pk is dat; akkoord het klinkt allemaal niet als een vetpot maar in de realiteit volstaan die krachten wel degelijk om een aardig stukje te kunnen stoeien als je daar zin in hebt.
Het rijwielgedeelte werkt daaraan maar wat graag mee. De veersystemen zijn van huis uit zeer goed afgesteld. De mix van comfort en stabiliteit is zo goed als ideaal. Een scherp maar beslist niet nerveus stuurgedrag etaleert de XJ6 daardoor op zowel beton- als afvaltwegen. Volstrekt neutraal gedraagt hij zich eveneens in de bochten en bij het uitkomen van die bochten, ja, zelfs met vol gas. Ook onder zelfs hevige remacties weet de XJ6 ten allen tijde een volwassen indruk na te laten op zijn bestuurder en schept daardoor meteen een band van vertrouwen tussen vrouw/man en machine. Het bijstellen van de veersystemen vraagt ook al geen gedegen kennis van de leerstof, want je kan enkel achteraan de veervoorspanning regelen om de negatieve invloed van extra belasting - sorry, we schreven bijna ballast! - op te vangen.
De achterrem is - verrassing! - begiftigd met echt wel een stel mooie spierballen. Die laten zich moeiteloos dirigeren en geven dan ook een progressieve remwerking af. De dubbele remschijf in het voorwiel is eveneens in staat om stevig uit te pakken. Echt haarfijn dirigeren is echter niet meteen mogelijk zoals dat wel bij de FZ-serie het geval is. De andere kant van de medaille is dat er niet echt fingerspitsengefühl aan te pas komt om de zaak een halt toe te roepen. Een zegen voor de minder ervaren rijders, zeker als die hun acties beveiligd weten door het optionele ABS-systeem. Een moderne motorfiets wordt samen met de benodigde accessoires ontwikkeld. Voor de XJ6 heeft Yamaha een aluminium pakdrager ontwikkeld, een carterbescherming, valblokken, een 46 liter topcase met binnentas, een ruggensteun voor op de topcase, een tanktas en een tank pad. Een windscherm is niet beschikbaar want tenslotte is er altijd nog de XJ6 Diversion, de gestroomlijnde versie van deze Yam. Jammer genoeg is ook de middenbok bij de optionele accessoires beland. Een optie die de ervaren motorrijder niet als onbelangrijk ervaart, want ze maakt het onderhouden van de kettingaandrijving meteen een pak minder omslachtig, zeker als je met de XJ6 meer dan alleen maar tochtjes rond de kerk wilt maken.
En laat nu uitgerekend deze motorfiets dat zonder meer mogelijk maken, naast het voor de hand liggende woon/werkverkeer en het obligate huis- tuin- en keukenwerk. De XJ6 is namelijk met een heel gewillig gemoed geboren en heeft daarbij ondanks zijn jeugdige leeftijd een heel brede, democratische kijk op de wereld ontwikkeld. Ondanks zijn "bescheiden" vermogen en zijn dito cilinderinhoud weet deze motor van zichzelf wat hij waard is en nodigt iedereen uit zijn volwassen eigenschappen te ontdekken. Voor de prijs van 6.390 euro zonder en 7.090 euro met ABS valt dat tegen een niet onoverkomelijke kost te verwezenlijken. Voor die prijs koop je enkel het goedkoopste gemotoriseerde rijblik op vier wielen waarmee je voor eeuwig en altijd in de file vast komt te staan! Toegegeven, de daaraan verbonden stress en het onvermijdelijke tijdverlies krijg je er wel gratis en voor niets bij…
Technische gegevens: Motor: Type: viercilinder in lijn, 4 klepskop, dubbele bovenliggende nokkenas Koeling: vloeistof Cilinderinhoud: 600 cc Boring en slag: 65,5 x 44,5 mm Compressieverhouding: 12,2:1 Max vermogen: 78 pk @ 10.000 o.p.m. Max. koppel: 59,7 Newtonmeter @ 8.500 o.p.m. Voeding: elektronische brandstofinspuiting Koppeling: natte meerplaatse koppeling Versnellingsbak: 6 verhoudingen Eindoverbrenging: ketting en tandwielen Rijwielgedeelte: Frame: stalen buizenframe Voorvering: telescopische, hydraulische vork, veerweg 130 mm Achtervering: enkelvoudige schokdemper met regelbare veervoorspanning, veerweg 130 mm Remmen: voor dubbele 298 mm remschijf, achter enkele 245 mm remschijf Banden: voor 120/70 17, achter 160/60 17 Maten en gewichten: Lengte: 2.120 mm Breedte: 770 mm Hoogte: 1.085 mm Wielbasis: 1.440 mm Zadelhoogte: 785 mm Rijklaar gewicht: 205 kg/ABS-versie 210 kg Tankinhoud: 17,3 liter Prijs: 6.390 euro; 7.090 euro met ABS Invoerder: www.yamaha.be