Sena SMH10 Bluetooth communicatiesysteem testverslag

Share Monopolies duren op de motoraccessoire markt maar zelden lang. Met de komst van de Sena apparatuur is het aanbod van de met Bluetooth werkende communicatie uitrusting voor motoren een speler rijker. En dat kunnen we alleen maar toejuichen want naast een groot comfort dragen dergelijke apparaten ook gevoelig bij tot de veiligheid.
Veiligheid? Jazeker! Geloof ons vrij, 't is pas als je met een bike-to-bike systeem gereden hebt dat je weet hoe veel keer je je partner behoedt voor mogelijks gevaarlijke situaties. Een paar extra ogen op de motor is nooit weg, zeker niet in druk verkeer. Als het op touren aan komt is zo'n communicatiesysteem ook al een grote luxe. Diegene met het GPS toestel op de motor geeft de aanwijzingen door aan de andere Sena gebruiker; 't is plots allemaal zo comfortabel, eenvoudig en gemakkelijk… En dan hebben we het nog niet over het gebruik in de sport gehad. De communicatie tussen de piloot op de baan en zijn team in de pitstraat is vanaf nu zonder meer mogelijk zonder dat daarvoor borden en dergelijke nodig zijn! Misverstanden worden daardoor uitgesloten en dat kan het verschil maken tussen winst en verlies. Voorop gesteld natuurlijk dat het systeem naar behoren werkt. En dat hebben we zelf kunnen uitvlooien. Van Hoco Parts, de importeur voor Sena in de Benelux, kregen we een tweedelige set toegestopt met de boodschap om die geheel vrijblijvend eens uit te proberen.
Het Sena SMH10 Bluetooth communicatiesysteem is speciaal ontwikkeld voor motorrijders. Het laat de gebruiker toe om draadloos te communiceren met een mobilofoon, een navigatiesysteem en andere apparaten met een Bluetooth aansluiting. De SMH10 kan dus ook communiceren met zijn broertjes, en dat – volgens de fabrikant - tot op een afstand van 900 meter. Goed om weten: de Sena kan met drie andere SMH10 units in verbinding staan waardoor tot vier gebruikers met elkaar contact kunnen hebben. Het materiaal wordt geleverd in een nette box die niet alleen de twee units bevat maar daarnaast nog een aantal handigheidjes. Zo is er (per unit!) een lader voorzien die zowel van een USB aansluiting stroom kan betrekken als van een wandstopcontact. Met een andere kabel kan je de batterij van de Sena SMH10 opladen langs een 12 volts stroomvoorziening. Een derde kabel laat toe om een audio apparaat (MP3 et cetera met 3.5 millimeter stekker) op de SMH10 aan te sluiten. Een reserve kapje voor de micro is eveneens aanwezig, net als een zeskant sleuteltje om de unit op de helmschaal vast te zetten. En dat voor elke unit… Inderdaad, over de samenstelling van deze set is wel degelijk goed nagedacht. De handleiding is uitvoerig en speciaal voor onze contreien door Hoco Parts in het Nederlands vertaald. Komt daar nog bij dat er gefilmde (Engelstalige) handleidingen op Youtube staan… 10 op 10 voor service als je het ons vraagt!
Elke unit bestaat uit twee delen. De sokkel waaraan de micro en de luidsprekertjes zijn vastgemaakt dient op de helm te worden vastgemaakt. De besturingseenheid, welke ook de batterij bevat, wordt in de sokkel vast geklikt. Om de batterij op te laden dien je dus niet de helm naar de stroombron te verhuizen. De montage van de sokkel van de unit op de helmschaal is eenvoudig. Je kan kiezen voor het klemsysteem dat op de onderrand van de helmschaal grijpt. Indien dat om een of andere reden minder geschikt lijkt heb je ook de mogelijkheid om het geheel vast te zetten met een bijgeleverde industriële kleefstrook.
We hebben beiden geprobeerd. De montage met de schroeven was een fluitje van een cent en ook het verlijmen verliep vlekkeloos. We hebben echter wel het te verlijmen oppervlak van de helm eerst grondig ontvet. De duurzaamheid van de bevestigingen was uitstekend. Gedurende vele duizenden kilometers, gereden onder echt wel heel uiteenlopende weersomstandigheden, bleef alles netjes en probleemloos op zijn plaats. Door de bescheiden afmetingen en het lage gewicht (144 gram per unit) voel je bovendien niet of nauwelijks dat je helm met de Sena SMH10 is uitgerust. De luidsprekertjes, die onder de voering van de helm worden weggestopt en vastgezet met velcro, zijn bovendien compact uitgevoerd zodat ze niet gaan hinderen onder het rijden. Nuttig om weten: de Sena SMH10 kan in combinatie met zowel integraal-, systeem- als jethelmen gebruikt worden. De Sena SMH10 units dienen "gepaard" te worden met de toestellen waarmee ze dienen te werken. Dat paren verliep geheel en al probleemloos. Gewoon de goed geschreven handleiding volgen en in één keer prijs. Slechts zelden hebben we zo'n proces zo snel en eenvoudig zien verlopen.
Sena maakt gebruikt van onder andere de Bluetooth V2.1+EDR technologie en dat merk je meteen als je de geluidskwaliteit van de SMH10 gaat beoordelen. Zowel spraakberichten als muziek komen onvervormd en glashelder door. Het geluidsniveau kan je bovendien zelf regelen via de handige draaiknop op de unit. Ook met handschoenen aan lukt de bediening moeiteloos. En nu we het toch over het geluidsniveau hebben: de Sena SMH10 heeft een versterking die niet van de minste is. Ook in combinatie met helmen die niet meteen tot de stilste behoren is het systeem dus zonder meer bruikbaar. Ook bij hoge snelheden blijft de communicatie goed hoorbaar. Gepaard met een Garmin Zümo 660 kwamen de navigatie instructies helder en duidelijk door én konden we genieten van de MP3 speler functie van de Zümo. Het draadloos gebruiken van een GSM en een MP3 speler via de kabel aansluiten en beluisteren lukte al even goed. De Sena SMH10 laat zich ook als intercom en als bike-to-bike communicatiesysteem gebruiken. Eenmaal de units aan elkaar zijn voorgesteld verloopt het verbinden daarna keer op keer poepsimpel. Gewoon de beide units aanzetten, enkele seconden wachten en daarna op de draaiknop op één van de twee units drukken is al wat nodig is om het wonder te voltrekken. Ook in deze functie bewijst de Sena SMH10 zijn superieure kwaliteit. De stemmen worden door de transmissie in het geheel niet vervormd en als er heel sporadisch sprake is van enig achtergrondgeruis is dat zo goed als te verwaarlozen. Het zal het geluidsniveau van de rijwind rond de micro zijn die – afhankelijk van de helm - in meer of mindere mate voor ongewenste geluiden zorgt. Dat de units in staat zijn om over een afstand van 900 meter probleemloos te communiceren zonder dat de kwaliteit erop achteruit gaat, kunnen we beamen. Zelfs over grotere afstanden bleef de connectie stand houden, de enige voorwaarde was dat er in open terrein gereden werd. Voertuigen die tussen de twee motoren kwamen hadden geen invloed op de werking van het systeem. Interessant detail: als de bike-to-bike verbinding is weggevallen en de toestellen terug binnen bereik komen, komt de verbinding automatisch terug tot stand. Elke gebruiker kan bovendien de verbinding tijdelijk verbreken door op de draaiknop te tikken. Het terug connecteren gaat op dezelfde manier al even gemakkelijk.
Belooft de technische specificatie van de Sena SMH10 een prioriteiten systeem in zijn communicatie dan maakt het toestel dat ook in de praktijk waar. De intercomfunctie wordt bijvoorbeeld tijdelijk uitgeschakeld van zodra de GPS een audio boodschap geeft. Daarna komt de intercom functie automatisch, dus zonder dat men daar manueel iets voor moet doen, terug op gang. Netjes, vlot en zoals het hoort; we hebben het eerlijk gezegd al anders geweten. Het enige wat we op dat gebied nog kunnen wensen is dat de pauze tussen de twee functies wat korter was, maar wie weet is dat bij de volgende versie van de besturingsoftware wel het geval. De werkingsduur van de ingebouwde batterijen is volgens de fabrikant 12 uur maar in de praktijk blijkt dat een vol geladen batterij zelfs langer mee gaat. Het opladen van de batterij neemt 2,5 uur in beslag. Voor diegenen die durven vergeten om de batterijen op te laden is er nog altijd de 12 volt aansluiting die het mogelijk maakt het systeem simultaan te laden en te gebruiken. En dan de prijs voor deze wonderkinderen. Wel, alles in acht genomen valt die enorm mee. Voor een Dual Pack (een set van twee units) is de adviesprijs 398 euro. Voor een Single Pack wordt de prijs van 216,50 euro geadviseerd. De Sena producten komen met een garantie van twee jaar en zijn te koop via de motorhandel.