AGV Stealth SV testverslag

Share

AGV was destijds één van de eerste merken die een buitenschaal uit glasvezel toepaste. 't Is dan ook geen wonder dat nu, decennia later, AGV heel wat composiethelmen in zijn gamma heeft. Eén daarvan is de Stealth SV, een helm die afhankelijk van het decor tussen de 309 en de 349 euro moet kosten.
Als je de Stealth van dichtbij ziet, vraag je je af hoe het komt dat een fabrikant een dergelijke helm tegen zo'n voordelige prijs op de markt kan zetten. Pakweg 15 jaar geleden betaalden we zowat het dubbele voor een helm die de vergelijking met deze Stealth niet kon doorstaan.
De technische fiche van deze helm klinkt als een bloemlezing van goede eigenschappen. De buitenschaal is opgetrokken uit een samenstelling uit carbon- en glasvezels, welke door middel van een hars zijn verenigd tot één stevig geheel. Goed om weten is dat AGV voor het maken van de buitenschaal van de Stealth twee verschillende afmetingen van schalen gebruikt. Enkel de grote maten krijgen de grootste buitenschaal; wie met een small de baan op moet, zit dus niet opgescheept met een helm waarvan proportioneel de buitenschaal een veel te groot volume heeft. Meteen een voordeel wat betreft luchtweerstand en gewicht, om nog maar niet te spreken van de geboekte winst op esthetisch vlak. Het interieur van de Stealth is compleet uitneembaar en wasbaar. Een niet te verwaarlozen detail daarbij is dat de nekrol in dat geheel niet vergeten is. Iets wat maar al te vaak bij andere fabrikanten het geval is, terwijl ook op die plaats tijdens het dragen het contact met de huid heel intensief is. Het gehele interieur is trouwens bekleed met Dry-Lex®, een aangenaam aanvoelende hoogtechnologische stof die bovendien speciaal behandeld is met het oog op het verhogen van de hygiëne. Inderdaad, de hedendaagse helmen lijken alleen nog uiterlijk in grote lijnen op die van toen…
Dat wordt bevestigd op het moment dat je het vizier van dichtbij bekijkt. Om het te vervangen heb je bijvoorbeeld geen gereedschap nodig, en eens je de handelingen ervoor in huis hebt, neemt het vervangen van dat vizier nauwelijks enkele seconden in beslag. De Stealth is naast dat opklappende vizier uitgerust met een tweede vizier. Het is een opklapbaar element dat dienst doet als zonnebril en indien het niet gebruikt wordt onzichtbaar in de helmschaal verdwijnt. Het vermelden van het ventilatiesysteem en de dubbele D-sluiting maken de technische beschrijving van de Stealth af. Het design van de Stealth is niet minder dan opmerkelijk te noemen. De scherp en laag toelopende kinpartij geeft de helm een robuuste, indrukwekkende, doch tevens elegante aanblik. Door de in het kinstuk ingewerkte ventilatieopeningen, welke met fijn metaalgaas zijn opgevuld, worden deze indrukken nog versterkt. Een kleine spoiler achteraan en ventilatieopeningen in de zijkant van de helm dragen daar op hun beurt een steentje toe bij.
Om de helm op te zetten - zelfs al heeft die de juiste maat - moet je hoofd even door een kleine vernauwing heen die gevormd wordt door de binnenbekleding. Deze constructiewijze verhoogt het draagcomfort, want eenmaal de helm opgezet verhindert die bekleding dat er overdadig veel rijwind en geluid tot de oren van de gebruiker doordringen. Desondanks is de Stealth geen opmerkelijk stille helm. De ruime opening die onder de kin ontstaat ten gevolge van de niet geringe constructie ter plaatse van de buitenschaal zorgt ervoor dat je steeds goed contact houdt met de buitenwereld. Een benauwd gevoel zal je bij het dragen van de Stealth nooit overvallen, daar zorgen de relatief grote vizieropening en de degelijke luchthuishouding wel voor. Die luchthuishouding kan je desgewenst nog aanpassen aan je eigen noden. De ventilatieopeningen in het kinstuk kan je via een ingewerkte schuifknop openen of sluiten. Met schuifknoppen die aan de buitenkant staan kan je de twee ventilatieopeningen bedienen die zich net boven het vizier bevinden. Het verschil merk je meteen onder het rijden, wat bewijst dat de ingenieurs bij AGV goed werk verricht hebben.
De bediening van het buitenvizier gaat heel gemakkelijk. Een mooi en niet te verwaarlozen detail is dat er twee verschillende sets voor het sluitingsysteem geleverd worden. Die laten toe dat het vizier op verschillende standen kan opengezet worden. Door andere nokjes toe te passen, past de ene set beter voor toergebruik terwijl de andere net die standen heeft die voor circuitgebruik onontbeerlijk zijn. De bediening van het binnenvizier gebeurt via een knop die zich net achter het linker draaipunt van het buitenvizier bevindt. Dat knopje heeft een rode kleur en is niet echt groot uitgevallen. Tijdens de eerste ritten met de Stealth zal je dus misschien een beetje op zoek zijn naar die knop, maar al snel weet je intuïtief die schijfknop te vinden. De beweging die je de knop moet laten maken om het scherm op- of neer te klappen, is aangenaam klein gehouden en het vizier reageert foutloos en onmiddellijk. De fysieke maten van dat binnenvizier zijn bovendien goed gekozen. Het beslaat zo goed als het gehele gezichtsveld, maar de randen zullen bij een eventuele val het gezicht van de gebruiker nooit raken. En zo hoort het ook te zijn natuurlijk.
Samengevat kunnen we stellen dat de AGV Stealth SV een moderne, gebruiksvriendelijke helm is, die zowel op de weg als op het circuit kan gedragen worden. Het draagcomfort staat op een hoog peil, enkel vrezen we dat in uitgesproken koude omstandigheden - in de buurt van het vriespunt - de royale hoeveelheid ventilatie welke via de kinopening binnenkomt niet meteen positief zal inwerken op de lichaamstemperatuur van de drager. Maar dat is dan ook meteen de enige kanttekening die we kunnen maken na echt wel een mooi aantal kilometers met deze helm gereden te hebben. Mooi om weten is bovendien dat deze helm standaard geleverd wordt met niet alleen een degelijke, maar zelfs gevoerde helmzak én dat er desgewenst een Bluetooth-communicatiesysteem in de Stealth kan ingebouwd worden. Het interieur is namelijk zo gemaakt dat het AGVoice systeem van AGV er naadloos in past.