Testverslag Arai Chaser-V met Pro Shade vizier

Het leven neemt soms onverwachte, aangename wendingen. Toen we met de zomer voor de deur aan Arai Europe meer informatie vroegen over het hun nieuwe Pro Shade-zonnevizier begon de bal te rollen; het gevolg was dat we niet alleen zo'n Pro Shade-vizier mochten uittesten maar daarvoor een gloednieuwe Arai Chaser-V ter beschikking kregen.
De Chaser is een oude bekende in het Aran-aanbod. De Chaser-V kwam dan ook veeleer door evolutie dan door revolutie tot stand. Wat niet betekent dat deze helm van de laatste nieuwe technieken verstoken blijft; volgens Arai is, vergeleken met het voorgaande model, onder andere het interieur verbeterd en het ventilatiesysteem aangepast waardoor op gebied van draagcomfort belangrijke winst is gerealiseerd.
De Chaser-V heeft ook het SAI-vizier dat voor een maar liefst tien millimeter breder zichtveld zorgt. Uitgaande van deze informatie en de positieve ervaringen met de Arai RX-7 Corsair gingen we met de Chaser-V aan het werk om zijn eigenschappen in de praktijk uit te testen. Het eerste wat je opvalt als je de Chaser-V opzet, is dat je geen afzonderlijke drukpunten kunt vinden tussen je hoofd en de voering van de helm. Je hebt het gevoel dat je hoofd overal even mooi afgesteund wordt in de helm. Dat zorgt voor een heel aangenaam, comfortabel gevoel en eens je gaat rijden komt een daaruit voortvloeiend belangrijk punt aan het licht: de Chaser-V zit zo rotsvast op je hoofd bij gelijk welke snelheid en in gelijk welke rijhouding dat je denkt dat hij één geheel vormt met je lichaam. Dat laatste heeft belangrijke gevolgen; je kunt je volledig concentreren op het rijden zelf, het zicht op de weg wordt niet verstoord door een voor je ogen bewegend vizier en je halsspieren en nekgewrichten worden in belangrijke mate ontzien.
Wie ondanks het goed bestudeerde interieur toch detailaanpassingen wil doorvoeren aan de pasvorm kan gebruik maken van het door Arai toegepaste "Peel Away"-systeem. Het bestaat uit vijf millimeter dikke afpelbare lagen die in het interieur zijn aangebracht onder de voering ter hoogte van de slapen, de wangen en rond de oorschelpen. Een andere mogelijkheid is delen van het uitneembare en wasbare interieur te vervangen door elementen met een andere dikte, waardoor de Chaser-V letterlijk op elk hoofd perfect gaat passen.
Tijdens onze testen voelden we echter - zelfs na een dag in het zadel - nooit de drang om de de vorm van het interieur aan te passen. We hebben het bij andere helmen ooit anders geweten… Mooi is tevens dat er ter hoogte van de oorschelpen voldoende vrije ruimte is gelaten, waardoor het aanbrengen van luidsprekertjes van een communicatiesysteem zonder problemen en met behoud van het door Arai verzekerde comfort mogelijk is.
De buitenschaal van de Chaser-V is een composietconstructie wat Arai in zijn communicatie Super Fibre Laminate noemt. De vormgeving is zowel eigentijds, stijlvol als onberispelijk uitgevoerd. De buitenschaal is mooi strak en glanzend afgewerkt en laat zich, ook door het ontbreken van hoeken en kanten, gemakkelijk reinigen. Het vizier heeft een royale dikte en kan middels een speciaal sluitknopje in gesloten toestand worden vastgezet. Dat laatste verhindert dat het vizier ongewild openklapt of gaat trillen bij extreem hoge snelheden. Ook aerodynamisch lijkt de zaak goed bestudeerd te zijn want hoe we ook probeerden, geen enkele verandering in lichaamshouding had een verandering in druk op de nek als gevolg. Ook het windgeruis -zelfs bij echt hoge snelheden - bleef bij een normale rijhouding netjes binnen de perken. Ietwat opmerkelijk omdat de helmschaal - ten behoeve van het ventilatiesysteem - tenslotte wel enkele markante, uitstekende delen kent.
Dat ventilatiesysteen levert opvallend onopvallend maar desondanks degelijk werk. Je voelt goed dat de warmte wordt afgevoerd, maar je wordt nergens gehinderd door een plaatselijk sterk afkoelende plek. De diverse ventilatieopeningen bedienen is ook rijdend mogelijk, want alle systemen zijn vlot met de linkerhand bereikbaar en kunnen met een handschoen aan gehanteerd worden. Eveneens intuïtief te bedienen is de dubbele D-sluiting van de kinriem. Eenvoudig, zeer doeltreffend en in een wip traploos te verstellen; geen wonder dat dit de enige sluiting is die bij wedstrijdgebruik wordt toegelaten.
Wat het nieuwe SAI-vizier betreft kunnen we kort zijn: het feit dat het voor een tien millimeter breder gezichtsveld zorgt valt je zoals verwacht kan worden niet meteen op. In de praktijk heb je wel het gevoel een helm te dragen welke voor een uitstekend zicht zorgt op de je omringende wereld. En daar gaat het tenslotte om bij een activiteit die staat of valt met het observatievermogen van de bestuurder.
Het vizier kan naar goede Arai-gewoonte snel en zonder gereedschap verwijderd, vervangen of terug gemonteerd worden. De eerlijkheid gebiedt ons daarbij op te merken dat je - vooraleer je dit kunstje onder de knie hebt - de in de handleiding verduidelijkte techniek dient te oefenen. Zoniet zal je blijven sakkeren elke keer je het vizier wilt schoonmaken of vervangen. Een mooi detail is dat het vizier van huis uit met een Pinlock systeem is uitgerust. Met andere woorden, je hebt nooit meer last van condensvorming aan de binnenkant van je vizier, hoe koud het weer ook is. En dat komt niet alleen het comfort maar ook je veiligheid ten goede!
Met een foutloos parcours van bijna duizend kilometer achter de kiezen was de tijd aangebroken om het eveneens door Arai Europe geleverde Pro Shade-systeem aan de tand te voelen. Voor de gelegenheid was dat zonnevizier al op een Max Vision-vizier gemonteerd. Het Max Vision-vizier heeft als voordeel dat het bijbehorende Pinlock-vizier in een speciaal daartoe voorziene bedding wordt aangebracht, waardoor de rand van het Pinlock-vizier buiten het gezichtsveld komt te vallen. Het resultaat is een ruimer zicht op je omgeving dan het standaardvizier met Pinlock-systeem kan garanderen en dat word je meteen gewaar van zodra je het Max Vision-vizier de eerste keer dichtklapt. Het Pro Shade-systeem is het antwoord van Arai op de trend om opklapbare zonnevizieren in het schokdempergedeelte van helmen in te bouwen. Arai vindt het namelijk niet opportuun om de beschermende eigenschappen van zijn helmconstructie op die manier te verlagen en koos voor een extern aangebracht systeem.
Het Pro Shade-systeem kan gemonteerd worden op elke Arai-helm die is uitgerust met een SAI-vizier. Het gaat om een gekleurd neerklapbaar vizier dat zowel opgeklapt als neergelaten het gezichtsveld van de gebruiker beschut tegen hinderlijk licht. In opgeklapte stand doet het Pro Shade-systeem namelijk dienst als een efficiente zonneklep, net als die gebruikt bij cross- en jethelmen. Neergeklapt fungeert het systeem als een volwaardig zonnescherm dat het gebruik van een gekleurd vizier overbodig maakt. Het Pro Shade-vizier kan met één hand bediend worden en is dus ook onder het rijden instelbaar. Om ongewenst dichtklappen te voorkomen is er een eenvoudig maar doeltreffend grendelsysteem toegepast. Om het vizier te sluiten volstaat het om de zonneklep een streepje naar voor te trekken en dicht te leggen. Bij het opklappen druk je het iets naar achteren op het moment dat het volledig is opgeklapt om de zaak vast te zetten; meer is er niet aan, een kind kan de was doen!
Door het feit dat er bovenaan het Pro Shade-vizier een rubberen strip is aangebracht, is het fysiek onmogelijk dat beide vizieren elkaar raken. Op die manier wordt beschadiging aan de vizieren en hinderlijke geluiden ten gevolge van onderling contact voorkomen. Ook kan er zich geen waterfilm tussen de beide vizieren vormen indien je in de regen toch met een neergeklapt zonnevizier gaat rijden. Ja, bij Arai heeft men duidelijk héél goed nagedacht bij het ontwikkelen van het Pro Shade -systeem! Dat blijkt ook uit het feit dat noch de stabiliteit noch de aerodynamische eigenschappen van de helm onder de toevoeging van het Pro Shade-systeem gaan lijden. Zowel met het Pro Shade-systeem opgeklapt als neergelaten blijft de helm even gebruiksvriendelijk en comfortabel als voorheen. Langdurig rijden aan een relatief hoge snelheid met een opgeklapt vizier én een opgeklapt Pro Shade systeem is echter af te raden omdat het windgeruis in deze configuratie niet onbelangrijk is.
Last but not least mogen we gerust stellen dat door de montage van Het Pro Shade-systeem het design van de helm er niet op achteruit gaat; integendeel zelfs, naar ons gevoel geeft het Pro Shade- systeem de helm een bijzonder aantrekkelijk, racy uiterlijk dat zowel de sportieve als de meer toergerichte motorrijders zal aanspreken. Alles samengevat kunnen we stellen dat Arai zowel met de Chaser-V als het Pro Shade-systeem nog maar eens pal in de roos heeft geschoten. Dit is topmateriaal dat nergens om verbetering vraagt. De wetenschap dat Arai zijn producten aan veel zwaardere testen onderwerpt dan de wet voorschrijft , zorgt bovendien voor een extra gevoel van veiligheid.
Dat voor al die kwaliteiten betaald dient te worden is dan ook niet meer dan normaal. De adviesprijs voor de Chaser-V begint vanaf 519 euro. Voorde duurste versies, de replica edities, dient 639 euro op tafel te komen. Daarvoor krijg je niet alleen de helm maar ook een bijbehorend Pinlock-binnenvizier, een degelijke helmzak en een uitgebreide en interessante handleiding. Zelfs aan een voorraadje smeer om de scharnierpunten van het vizier te onderhouden is gedacht en enkele Arai-stickers in verschillende afmetingen tref je eveneens in het pakket aan. Het Pro Shade-systeem, dat je bij de betere Arai dealer zelf kunt testen, bestaat uit de zonneklep, een helder Max Vision-vizier en een speciaal Pinlock-binnenvizier. De adviesverkoopsprijs van het geheel bedraagt 109 euro. En dat is een vlijmscherpe prijs, zeker als je beseft wat je daarvoor allemaal geboden wordt! Meer info over zowel de Arai Chaser-V als het Pro Shade-systeem vind je op de website www. araihelmet-europe.com of bij je Arai-dealer.