Titel

Share

Motorjournalisten dragen veelal dure helmen. En dat is niet geheel en al hun eigen keuze. Helmfabrikanten showen liefst hun topmodellen en staan meestal niet te trappelen om een basishelm aan een journalist uit te lenen. Niet dat die minder veilig zouden zijn, of minder goed, maar gewoon omdat het nu eenmaal in de menselijke natuur ligt om - als het even kan - zijn beste beentje voor te zetten.
Met de Bell M1 zijn we er niettemin in geslaagd om een veeleer prijsgunstige integraalhelm op de kop te tikken voor een test. De M1 draagt een adviesprijs van 189 euro. En dat voor een helm met een buitenschaal uit composietvezel die op de Sharp-testen de maximum score op gebied van veiligheid haalt. Wie beweerde daar dat goede helmen duur (moeten) zijn?!
Wat betreft zijn omvang is de M1 beslist compact te noemen. De karakteristieke vorm van de buitenschaal is eigentijds en sober vormgegeven. Voor de zes maten waarin de helm te koop is, zijn twee maten buitenschalen ontwikkeld. Daardoor is niet alleen de goede evenredigheid tussen de maten van de gebruiker en de helm gegarandeerd, maar is ook de verhouding tussen de maat van de buiten- en de binnenschaal optimaal wat betreft bescherming. Op gebied van ventilatie heeft men voor de M1 voor een veeleer eenvoudige constructie gekozen. Twee afsluitbare kleppen op het voorhoofd moeten samen met een smalle opening achterin de helmschaal voor de luchtverversing ter hoogte van het schedeldak zorgen. In het kinstuk zijn drie met gaas afgedichte ventilatiesleuven voorzien, welke middels een schuifknop aan de binnenkant van het kinstuk kunnen worden afgesloten.
Het vizier is verwijderbaar zonder dat er gereedschap aan te pas komt. Het lipje van de speciale metalen draaiknoppen opklappen en de knoppen in de juiste stand brengen, is alles wat nodig is om het vizier snel, gemakkelijk en veilig te verwijderen. Dat vizier is trouwens kraswerend uitgevoerd en aan de buitenkant voorzien van een UV-filter. Er zijn geen bevestigingspunten voor een optioneel anti-condensvizier voorzien. Het interieur is afgewerkt met Dry-Fast-Dry textiel. Deze hoogtechnologische stof gaat niet alleen de transpiratie tegen, maar bezit ook anti-allergische eigenschappen. Het gehele interieur van de M1 kan bovendien worden verwijderd en gewassen. Een pluspunt niet alleen op gebied van comfort maar ook op het vlak van hygiëne. De kinriem met dubbele D-sluiting maakt dat de M1 ook in competitiemiddens kan worden gebruikt.
Wij testten de Bell M1 in de maat 58 Medium. De helm liet op onze weegschaal een gewicht van 1.455 gram optekenen na montage van zowel de bijgeleverde windonderdrukker die onderaan in het kinstuk past als de luchtdeflector die aan de bovenkant van dat kinstuk, achter het vizier, zijn plaats vindt. Als je de M1 voor het eerst opzet, voelt het interieur een beetje Spartaans aan. Van een luxueus aanvoelende voering is in eerste instantie geen sprake. Wel voel je meteen dat de helm op de strategisch belangrijke plaatsen - zoals het hoort! - innig contact neemt met je schedel en gezicht. De Bell M1 zit dan ook - indien zijn maat voor jou de juiste is - muurvast op je hoofd. En dat blijft zo, ook als je hoge snelheden gaat rijden, verandert de helm niet van positie tegenover je hoofd. Dat gebeurt onder andere dankzij de steunen die op de jukbeenderen dragen. Die steunen zijn trouwens uitwisselbaar gemaakt en in verschillende maten beschikbaar, zodat er steeds een optimale aanpassing aan je eigen wensen mogelijk is. In tegenstelling tot wat men initieel zou kunnen vermoeden, is na enige gewenning het geboden comfort van de binnenafwerking zonder meer goed te noemen. Het feit dat er ter hoogte van de oren vrije ruimtes zijn gelaten opent bovendien perspectieven voor diegenen die een audio-systeem in de helm wensen in te bouwen. De daarvoor benodigde luidsprekertjes vinden moeiteloos de benodigde ruimte.
Rijden met de M1 op verschillende motoren bracht aan het licht dat deze op gebied van geluidsisolatie degelijk presteerde. Zonder inmenging van stroomlijnruiten was het geluidsniveau waarop de rijwind tot in de helmschaal binnendrong zelfs opmerkelijk laag te noemen. Met een gesloten vizier drong ook slechts heel weinig rijwind tot voor de ogen van de gebruiker door, waardoor die zich geheel en al op de baan kon concentreren. Minder enthousiast zijn we over de efficiëntie van de ventilatie. Zorgt de ventilatie van het kinstuk er wel voor dat er voldoende verse lucht tot de piloot kan komen, de ventilatie in de bovenkant van de helm werkt minder doelmatig. Of de twee ventilatieopeningen ter hoogte van het voorhoofd nu open staan of dicht, in de praktijk maakt dat geen merkbaar verschil uit. Er treedt geen voelbare verkoeling van het schedeldak op, ook niet bij hoge snelheden.
De werking van het vizier is dan weer boven elke twijfel verheven. Het vizier sluit niet alleen netjes bij de helmschaal aan, maar laat zich ook goed regelen. Met de hulp van nokjes bij de scharnierpunten van het vizier bepaal je haarfijn wat de stand ervan moet zijn onder de gegeven omstandigheden. Het vizier klapt ook niet zelfstandig dicht, zelfs niet als je met een open scherm achteruit kijkt. De Bell M1 is te koop in de maten XS tot en met XXL. Diverse kleuren en decors zijn beschikbaar. De adviesprijs is - ongeacht de afwerking - 189 euro. Meer info op http://www.bell-helmets.it/ en http://www.bike-design.com.