Bell Tourlite testverslag

Share

De klassieke look dreigt meer dan ooit terug in de smaak van het grote publiek te vallen. Vintage noemt men de objecten die aan die criteria voldoen, wat een term is die aangeeft dat het product door zijn vormgeving aan de tijd van vroeger doet denken. Bij de Bell Tourlite is dat overduidelijk het geval; met dergelijke helmen zaten onder andere Michel Vaillant en Steve Watson - de helden uit de bekende strips van Philippe Graton - achter het stuur van hun bolides en ook in de rallysport bedient men zich al jaren van vergelijkbare modellen.

Bell heeft deze helm dan ook op zijn website beschreven als een typische autohelm terwijl hij desondanks CE-gekeurd is voor het gebruik op een gemotoriseerde tweewieler. En in die hoedanigheid hebben we deze helm dan ook getest, evenals in combinatie met een buggy. In deze laatste is het dragen van een helm dan wel niet verplicht, je kan er zowel uit veiligheidsoverwegingen als in verband met comfort maar beter eentje dragen. De Bell Tourlite is dan wel zowel karakteristiek als retro gevormd, wat betreft de gebruikte materialen en fabricatietechnieken is het op en top een eigentijdse valhelm. De helmschaal is bijvoorbeeld - net als dat het geval is bij de meest prestigieuze racehelmen - gemaakt uit composietvezels die via een hoogwaardig kunsthars permanent met elkaar zijn verbonden. Dat resulteert in een slagvaste, harde buitenschaal welke de kracht en de spanningen ten gevolgen van een impact zoveel mogelijk verdeelt over zijn gehele oppervlak. De binnenschaal dempt op zijn beurt de krachten in de richting van de schedel en is ten bate van het comfort met hoogwaardige stoffen afgewerkt. In het geval van de Bell Tourlite is die binnenbekleding zowel comfortabel als stijlvol uitgevoerd, hetgeen niet alleen voor een hoog draaggemak zorgt maar eveneens voor een stijlvolle uitstraling die perfect bij het verdere uiterlijk van deze helm past.
De sluiting van de kinriem getuigt van de sportieve oorsprong van deze helm. Er is namelijk een dubbele D-sluiting toegepast, waardoor het regelen van de lengte van de kinriem spelenderwijs aan de omstandigheden kan worden aangepast. Gemakkelijk en eenvoudig in het gebruik en héél veilig; je vraagt je af waarom in 's hemelsnaam de helmenfabrikanten met die snelsluitsystemen zijn begonnen. Samen met de karakteristieke vorm van de helmschaal bepaalt de zonneklep en het daaraan bevestigde viziertje het voorkomen van de Tourlite. Mooi is dat die combinatie van zonneklep en vizier middels schroeven aan de helmschaal is bevestigd, maar tevens over een beperkte afstand in hoogte kan bijgesteld worden. Niet dat dat veel aarde aan de dijk brengt op gebied van windbescherming; vanaf pakweg 100 kilometer per uur heb je een zonnebril nodig om de rijwind afdoende uit je ogen te houden, waardoor het gebruik van deze helm - jammer genoeg! - veeleer beperkt is tot die in combinatie met lichte motoren, bromfietsen of buggy's.
Menig scooterrijder heeft echter veel minder uitstaans met de rijwind door het feit dat zijn voertuig daartegen van huis uit meer bescherming biedt. Zelfs op een snelle, grote motorscooter is het dus meestal goed toeven met de Tourlite die - zeker voor een jethelm - een aangenaam comfort biedt en niet in het minst omdat de mate waarin het geluid gedempt wordt niet gering is. De Tourlite is ontegensprekelijk een fraaie creatie, die zowel van de gedurfde als van de goede smaak van de Bell-beslissingsnemers getuigt. De helm is te koop in de maten extra small tot en met extra large en woog op onze weegschaal - inclusief zonneklep en vizier - 1.160 gram. Hij wordt in verschillende kleuren aangeboden, waaronder zowel even zwart als wit en in de keurencombinatie zwart/wit en zwart/goud. De adviesprijs die je ervoor betaalt, is - onafhankelijk van kleur of maat - 299 euro.