Lazer Paname testverslag

Share

Er is een tijd geweest dat je een systeemhelm van ver kon herkennen. Als je naar de Paname van Lazer kijkt, besef je dat dit ver achter ons ligt. De Paname oogt jong, is zowel rijk als netjes afgewerkt en is toch sober genoeg om als "chique" ervaren te worden. En dat terwijl zijn richtprijs niet meer is dan 255 euro…

Wat krijg je voor dat bedrag, is de vraag die de moderne, dus prijs/kwaliteitbewuste motorrijder zich stelt. Wel, je krijgt daarvoor een systeemhelm waarvan de buitenschaal is gemaakt door middel van het IMAC-systeem. Het gaat hier dus om een gegoten helmschaal gemaakt uit Imact Modified Alloy Composite materiaal. In die schaal is er een dubbel ventilatiesysteem ondergebracht. Het bedienen daarvan gaat heel gemakkelijk. Zowel op het kinstuk als ingewerkt in de centrale ventilatieopening ter hoogte van het voorhoofd zitten schuifschakelaars waarmee je de luchttoevoer kunt regelen. Het effect van de ventilatiesystemen is heel goed voelbaar, we mogen hier dus gerust van een efficiënt werkend geheel spreken. Het binnenwerk van de helm voelt comfortabel aan. De voering kan in zijn geheel verwijderd worden en gewassen, wat op gebied van hygiëne een enorm pluspunt is. Goed om weten is dat ook brildragers heel goed over de vorm van de voeringpanelen te spreken zijn. Het binnenwerk van de Paname is namelijk zo gevormd dat de brilarmen geen hoge druk gaan uitoefenen op de slapen. Ter hoogte van de oren zijn er trouwens kleine paneeltjes voorzien die je gemakkelijk kunt verwisselen voor luidsprekertjes; wie met een gps rijdt of andere audio op de motor wil gebruiken, zal die mogelijkheid zeker niet onbelangrijk vinden. Mocht je om een of andere reden niet tevreden zijn van de pasvorm van de standaard Paname, weet dan dat daar gemakkelijk aan verholpen kan worden. Lazer gebruikt namelijk het Morpho Systeem Plus voor de Paname-helm, hetgeen in normale mensentaal betekent dat de panelen van de voering vervangen kunnen worden door elementen met andere afmetingen. Met andere woorden, je kunt dus je helm op de maten van jouw hoofd en aan je wensen pas laten maken.
Om de kinriem van de Paname te sluiten, heb je een Micrometric buckle ter beschikking. Het gaat om een snelsluiting van het allerlaatste type dat als voordeel heeft dat ze even snel en gemakkelijk regelbaar is als de op dat vlak terecht bewierookte dubbele D-sluiting. Echt, je moet het zelf geprobeerd hebben om het gebruiksgemak ervan ten volle te kunnen beseffen. Het front van de Paname openen doe je met één hand. Gewoon met je duim de grote rode knop bedienen achterop het kinstuk, waarna dat gemakkelijk wijkt. Zoeken achter die knop moet je nooit, instinctief laat die zich bedienen en slechts een lage druk is vereist om het beoogde resultaat te bekomen. Eens het kinstuk volledig is opgeklapt, wordt het daar door een blokkeersysteem op zijn plaats gehouden, je loopt dus niet het gevaar dat het kinstuk ongewild terug dichtklapt. Iets wat indien het wel mocht gebeuren voor heel onaangename ervaringen kan zorgen. Geloof ons, we hebben het zelf meegemaakt. Ooit testten we een… neen, sorry, deze keer geen sappig verhaal, deze story is gereserveerd voor als we onze memoires schrijven. Maar dat terzijde. Om het kinstuk van de schaal te verwijderen, heb je een zeskant sleutel nodig. Twee echt wel prachtige aluminium schroeven losdraaien, volstaat om het front van de helm in je handen te hebben. Iets wat voornamelijk handig is als je de Paname eens grondig wilt kuisen. En nu we het toch over demonteren hebben, om het vizier te verwijderen heb je zelfs helemaal geen gereedschap nodig. De kunststof schroeven waarmee het vizier op de helm vastzit, hebben een opklapbaar gedeelte dat als handvat fungeert. Wie de deur van zijn woning kan opendoen, kan het vizier losmaken, zo simpel is dat…
Eveneens simpel als bonjour laat het ingebouwde zonnevizier zich bedienen. Via een grote schuifknop onderaan de linkerkant van de helmschaal kan je dat vliegensvlug tevoorschijn toveren of even snel in de helm laten verdwijnen. Een pluspunt als je bijvoorbeeld in een tunnel terechtkomt of plotseling geconfronteerd wordt met een laag staande zon of te sterke lichten van een tegenligger. Tevens zorgt dit opklapbare zonnevizier ervoor dat je steeds met een helder buitenvizier op pad kunt, waardoor je zelfs op de slechtst verlichte wegen nog een goed zicht op je omgeving behoudt. Als kers op de taart is er een Pinlock-vizier standaard bij de Paname geleverd. Eens op zijn plaats gezet, zorgt dat vizier ervoor dat je een 100% condensvrij uitzicht op de omgeving behoudt, zelfs onder de meest veeleisende omstandigheden. Technisch gezien is de Paname een interessante helm. Blijft natuurlijk de vraag hoe hij het er in de praktijk vanaf brengt. Met een gewicht van om en bij de 1.720 gram weegt hij niet van de minste, maar in de praktijk blijkt nog maar eens dat het gewicht niet alleen een rol speelt wat betreft het draaggemak. De Paname moet wel een zeer goede gewichtsbalans en stroomlijnvorm hebben, want in de praktijk viel het toch niet onbeduidende gewicht van de helm ons niet of nauwelijks op eens we ermee op de baan waren.
Wat ons wel opviel is dat de dichting tussen het vizier en de helmschaal onberispelijk is. Zelfs in de meest zondvloedachtige regenbuien drong er geen druppel water door naar binnen. Het opvallend lage geluidsniveau binnenin de helm is waarschijnlijk ook voor een deel daaraan te danken, samen met de vorm van de helmschaal en het feit dat het vizier heel mooi verzonken zit in de algemene vorm van het geheel. Het standaard gemonteerde kingordijn, dat desgewenst kan gedemonteerd worden, draagt daar beslist ook zijn steentje toe bij. We reden de Paname zowel op naked bikes als op motoren uitgerust met een stroomlijn, dus van een toevalstreffer kan er in dit geval geen sprake zijn. Met de Paname GL Flow systeemhelm bewijst helmfabrikant Lazer eens te meer dat topkwaliteit niet duur hoeft te zijn. Dat deze boodschap niet voor dovemansoren is bestemd, blijkt uit het feit dat de Paname-serie van Lazer vanaf zijn debuut op de markt als een verkoopsucces voor het voetlicht is getreden. Iets wat gezien onze opgedane ervaringen met deze helm als volkomen terecht mag worden beschouwd.