Lazer Rider Fasion testverslag

Share

De scooters en de lichte motorfietsen zijn nog nooit zo populair geweest de laatste jaren. Geen wonder, want ze zijn niet alleen een oplossing voor menig milieu- en mobiliteitsprobleem maar zorgen ook voor de volksgezondheid; rijden met een gemotoriseerde tweewieler, 't is nu eenmaal een bezigheid die de geest eventjes de broodnodige rust en ontspanning gunt.
Last but not least, om het maar eens in goed Nederlands te zeggen, is het voorkomen van de scooters en motorfietsen er ook sterk op vooruit gegaan. De afwerkingsgraad heeft een enorm hoge vlucht genomen en het design is meestal al even verlokkelijk. Nog maar eens een reden te meer om je af te vragen waarom de bestuurders van die knappe tweewielers veelal de meest versleten, onveilige en oncomfortabele helmen willen dragen terwijl bijvoorbeeld het Lazer Rider Fasion gamma zomaar in de shop te koop is.
Een jethelm met dat ietsje meer zou je de Rider Fasion kunnen noemen maar daarmee doe je die helm beslist tekort. Uiterlijk alleen al is de Rider Fasion namelijk al een buitenbeentje. Zijn uit thermopolymeer opgetrokken buitenschaal is aan de onderzijde ruim bekleed met echt leder dat haarfijn geperforeerd is. Het neerklapbare vizier is vastgezet met fraaie (echte!) aluminium flenzen en schroeven en het interieur is zo rijk uitgevoerd dat je luxueuze bankstel thuis er het schaamrood van op de kaken krijgt. De kleur van de lak van de helmschaal is –met uitzondering van de zwarte versie- licht ecru, hetgeen het geheel net even dat tikkeltje charme meegeeft dat eigen is aan ontwerpen die door de tijd heen altijd hun waarde behouden.
Mooi om zien; 't is een eigenschap die niet te versmaden is maar bij een helm spelen ook de veiligheid en het comfort een grote rol. Betreft de veiligheid kunnen we kort zijn; de Rider Fasion is net als elke Lazer helm Europees gekeurd en beantwoordt dus aan de gangbare veiligheidsvoorschriften. Mooie details zijn het antikras dubbel gebogen vizier, de micrometric sluiting van de kinriem en de reflecterende zone die netjes in het ontwerp zijn ingebouwd. In de naad tussen de lederen bekleding van de helmschaal en de schaal zelf is er namelijk een haarfijn reflecterend bandje aangebracht. Het vizier beschermt in tegenstelling tot wat je zou kunnen vermoeden héél goed de ogen, ook bij snelheden die zelfs op de autosnelweg een flinke aderlating kunnen betekenen voor je bankrekening. Met de micrometric sluiting is het mogelijk snel en efficiënt de spanning van de kinriem aan te passen, ook onder het rijden, hetgeen bij de doordeweekse snelsluitingen ronduit onmogelijk is.
Om het vizier te wisselen volstaan een doordeweekse handigheid gecombineerd met een schroevendraaier. Bij gebrek aan een schroevendraaier kan een gepast muntstuk natuurlijk even goede diensten bewijzen. De twee prachtige schroeven losmaken, het vizier vervangen en de schroeven weer netjes op hun plaats brengen, meer is er niet aan, dus kan een kind deze was doen. Knap is dat de Rider Fasion standaard van een helder vizier is voorzien maar er zich in de verpakking van de helm eveneens een 80% gekleurd vizier zit. Optioneel is trouwens een 60% gekleurd vizier leverbaar voor diegenen die graag een wat meer heldere kijk op de zaak behouden.
Jezelf verwennen, 't doet soms zo goed dat je eraan verslaafd zou kunnen raken. Wie met deze helm rijdt, zal zich echt wel twee keer bedenken vooraleer een andere jethelm op zijn hoofd te zetten; zo comfortabel voelt de binnenbekleding van de Rider Fasion aan. Dat interieur oogt dus niet alleen heel luxueus maar dekt perfect de lading. De ergonomie is erg ver doorgevoerd en wat niet meteen verwacht wordt, is wel degelijk bereikt: de Rider Fasion is héél goed geïsoleerd en sluit dus in een opvallend hoge mate de geluiden van wind en omgeving buiten. Het geluid van de stilte in een jethelm, wat gaan we nog allemaal beleven?!
De Rider Fasion is op de markt in de maten 53 tot en met 62. De versies in White-Blue, White-Green en White-Orange zijn tevens leverbaar in de maten 51 en 52. Wil je een Rider Fasion in de maten 63/64 dan kan dat in de kleuren White-Red en Black-Black. Hij weegt amper +/-1200 gram en wordt geleverd samen met een handige helmzak en een getint vizier voor de prijs van 239 euro. Weet je meteen hoeveel het je maar kost om voor eens en altijd neer te zetten dat je zowel waarde hecht aan je comfort, je voorkomen als je veiligheid…