Electrisch verwarmde handschoenen contra dito handvatten

Share MotorLife is interactief. Zo kwam het dat er heel wat vragen binnenkwamen van lezers die het verschil in efficiëntie wilden weten tussen verwarmde handvatten en verwarmde handschoenen. Om de twee systemen grondig uit te testen, vonden we twee bedrijven bereid om ons het materiaal ter beschikking te stellen. Motana voorzag ons van een set verwarmbare handvatten van het merk Oxford en Gerbing gooide een paar van zijn bekende, elektrisch te verwarmen handschoenen in de strijd.

De montage van de Oxford handvatten leverde geen problemen op en was na een uurtje sleutelen een feit. De set, die bestaat uit de twee handvatten, een temperatuurregeling/schakelaar en de nodige bekabeling, bevat dan ook een niet mis te verstane montagehandleiding en wordt samen met de nodige bevestigingsmaterialen geleverd. Als toetje vonden we een gratis buissjaaltje in de verpakking en dat terwijl de prijs van de complete set niet meer dan 90 euro bedroeg. De bekabeling voor de Gerbing handschoenen aanbrengen, was zo mogelijk nog eenvoudiger. Gewoon de bijgeleverde bedrading vastmaken aan de polen van de batterij en de stevig uitgevoerde kabel met afsluitbare stekker naar het balhoofd leiden,was genoeg en nam amper 10 minuten in beslag. Restte er ons alleen nog een koude winterdag af te wachten om ons experiment uit te voeren. De weergoden bedienden ons deze keer op onze wenken want amper een dag nadat we de motor klaargestoomd hadden, zakte het kwik naar het vriespunt. De test die we bedacht hadden bestond uit drie delen. Eerst zou er gereden worden met de Gerbing handschoenen zonder die te verwarmen. Door een temperatuurmeter te gebruiken die voorzien was van een sonde, zouden we de temperatuur van onze linker middenvinger ter hoogte van de vingernagel meten en vergelijken met de heersende buitentemperatuur. Zo gezegd, zo gedaan. Bij een buitentemperatuur van 0,5 graden Celcius zadelden we ons werkpaard en gingen op pad. De feeëriek wit berijpte landschappen verloren door de heersende koude al snel onze bewondering nu we op de motor zaten. Na tien minuten rijden bij een gemiddelde snelheid van 90 kilometer per uur, voelden we duidelijk de kou door onze handen sluipen. Bij nazicht van de thermometer bleek onze lichaamstemperatuur op die plek nog amper 12 graden te bedragen. De handschoenen en ons gestel verloren dus verrassend snel de strijd met de elementen.
Met de schakelaar van de handschoenverwarming op maximum reden we vervolgens dezelfde weg aan dezelfde snelheid terug. Binnen luttele minuten verspreidde er zich een aangename warmte in de handschoenen en kwamen onze koude handen terug tot leven. De koppeling en de rem voelden plots heel wat minder stroef aan en eventjes dachten we dat de lente zijn intrede had gedaan. Het verschil in temperatuur bleek werkelijk enorm groot te zijn. We noteerden na tien minuten rijden een behaaglijke 22 graden in de handschoen. Het verschil met de buitenlucht bedroeg dus zo maar eventjes 10 graden. Na een stop van een uurtje waarbij we de handschoenen lieten afkoelen, gingen we terug de baan op. De buitentemperatuur bevond zich ook toen nog steeds in de buurt van het vriespunt. Deze keer werden de handschoenen niet verwarmd, maar werden de Oxford handvatten met het maximum beschikbare vermogen aan het werk gezet. Ook nu voelden we reeds na enkele minuten een duidelijke opwarming in onze handen en wel meer bepaald in onze handpalmen. Onze vingertoppen bleven echter duidelijk veel kouder. De temperatuurmeter gaf ons gelijk, want na tien minuten rijden stond er slechts 13 graden op de display. We verplaatsten de sonde naar onze handpalm en reden verder. Toen we op onze bestemming aankwamen, toonde de temperatuurmeter een massieve 37 graden aan maar toch voelden onze vingertoppen nog steeds fris aan. De ijskoude rijwind waaraan onze vingers –ondanks de gedragen handschoenen- blootgesteld waren geweest tijdens de rit, eiste duidelijk zijn tol. Afgaande op onze metingen, blijkt dat de verwarmde handschoenen van Gerbing, die voor 159 euro over de toonbank gaan, dus de meest comfortabele bescherming te bieden onder de testomstandigheden waarmee we te maken hadden. De optionele temperatuurregeling die we tijdens de test gebruikten kost 18 euro. Daarmee is de vraag van vele lezers bij deze beantwoord. Verwarmde handvatten van Oxford zijn -hun prijs in acht genomen- zeker een goede oplossing voor het probleem van verkleumde handen; maar wie écht supercomfortabel wil rijden kiest voor verwarmde handschoenen van Gerbing. Vergeet in dat geval wel niet de kabeltjes los te maken van je handschoenen voor je afstapt…