Dossier waterdichte laarzen

Share Niets is zo vervelend als met natte voeten op de motor rijden. Alsof het binnendringende vocht nog niet onaangenaam genoeg is, treedt er onder die omstandigheden automatisch nog een ander verschijnsel op, je voeten koelen heel snel af. Het vocht dat zich een weg heeft gevormd naar je huid vormt namelijk een uitstekende geleider voor je lichaamstemperatuur richting buitenlucht, terwijl de verdamping van dat vocht, bewerkstelligd door de luchtstroom, voor een verdere afkoeling zorgt.
Het is dan ook geen wonder dat droge voeten altijd al ergens bovenaan het verlanglijstje van de motorrijders hebben gestaan. Een wens die in het verleden door de industrie niet altijd verwezenlijkt kon worden, maar heden ten dage gelukkig wel. Hoogtechnologische materialen, nieuwe productietechnieken en een streven naar zowel goede bescherming bij ongevallen als een laag gewicht hebben ook in deze tak van de motorindustrie al een tijd geleden hun intrede gedaan. En bij dat alles is men natuurlijk ook zowel het draagcomfort als het uiterlijk van de laarzen niet uit het oog verloren. Om een indruk te krijgen van wat er tegenwoordig zoal op de markt te koop wordt aangeboden aan waterdichte motorlaarzen, contacteerden we zowel enkele kledijspecialisten als motormerken teneinde testmateriaal van hen ter beschikking te krijgen. De oogst was niet onaardig; we gingen met tien paar laarzen aan het werk om ze uit te proberen, in de wetenschap dat er nog heel wat waterdichte laarzen in de rekken staan die in dit kort overzicht niet aan bod zijn gekomen. Om de waterdichtheid van de laarzen onder identieke omstandigheden te kunnen testen hebben we een eenvoudige proefopstelling gemaakt. In een teil goten we net zoveel water tot er een 50 millimeter diep bad ontstond. Eén voor één werden de laarzen gedurende exact 5 minuten in de teil opgesteld en wel zo dat de zolen de bodem geheel raakten. Het feit dat geen enkele laars ook maar het kleinste lek liet constateren, zegt veel over de kwaliteitsnormen die dezer dagen door de fabrikanten uit de motorwereld worden gehanteerd. Achter de volgorde waarin de laarzen in dit artikel besproken worden, zit geen enkele reden. We hebben ook niet geprobeerd de laarzen een beoordelingscijfer mee te geven, omdat we ervan uitgaan dat er meer factoren zijn die meespelen bij het appreciëren van laarzen dan louter maar hun technische eigenschappen. Aan het eind van dit productoverzicht vind je enkele tips die ervoor kunnen zorgen dat de investering die je doet zijn vruchten zal afwerpen.
Sidi CleverGore Maten: 39 tot en met 48 Adviesprijs: 279 euro De buitenkant van deze lichte laars (in maat 42 weegt een paar ervan 1.428 gram) is gemaakt van waterdicht Lorica in combinatie met andere synthetische materialen. Het gevolg is een laars die gemakkelijk gedragen wordt omdat op strategische plaatsen gemakkelijk vervormbare zones zijn voorzien. Om de waterdichtheid te garanderen is de voering ervan gemaakt uit Gore-Tex. De sluiting gebeurt aan de binnenkant van de kuit door middel van zowel een rits- als een velcro-sluiting. Zowel aan de tippen, de hielen als ter hoogte van het scheenbeen zijn er extra verstevigingen voorzien. De zool is van rubber gemaakt, de binnenzool uit nylon en die kan vervangen worden. De hak steekt ongeveer anderhalve centimeter onder de zool uit terwijl opgemerkt kan worden dat de overgang tussen de zool en de hak geleidelijk verloopt. Een mooi detail ten behoeve van de veiligheid is dat er achteraan een reflecterende zone zit ingewerkt.
Sidi Way Rain Maten: 37 tot en met 50 Adviesprijs: 189 euro Deze zowel traditioneel als eigentijds ogende laars is aan de buitenkant gemaakt uit Lorica-panelen. Het interieur wordt verzorgd door een waterbestendige voering die vlot samenwerkt met een zacht, vochtabsorberend materiaal. Dat laatste voorkomt de kweek van geurtjes en bacteriën in de laars, een niet onbelangrijk detail indien de laarzen intensief gebruikt worden. Zowel ter hoogte van het scheenbeen, de hiel als de tip zijn verstevigingen aangebracht. Daar waar het schakelpedaal raakt, zijn op beide laarzen daartoe ontwikkelde beschermpaneeltjes aangebracht. De laars is voorzien van een ritssluiting aan de binnenkant van de kuit, die op zijn beurt afgedekt is met een ruime flap met velcro-sluiting. De zool is gemaakt van rubber en de hak steekt ongeveer 10 millimeter boven de zool uit. De binnenzool is uit nylon vervaardigd en kan desgewenst verwijderd of vervangen worden. Ten behoeve van de veiligheid is er achteraan op de laars een reflecterend pand voorzien. Tot slot het gewicht van deze laarzen; in maat 42 weeg een paar ervan 1.356 gram.
Kawasaki Sport Tec 1 Maten: 38 tot en met 46 Adviesprijs: 150,20 euro Kawasaki heeft momenteel slechts één soort laarzen in zijn toergamma, maar die mogen er dan ook zijn. De Sport Tec 1-laarzen zijn aan de buitenkant overwegend in leder uitgevoerd. Ter hoogte van de hiel is er een sportief ogend element aangebracht in kunststof en ook daar waar het schakelpedaal kan raken is er op beide laarzen een beschermend kunststof pand aangebracht. Op de tippen, de enkels en het scheenbeen zijn verstevigingen ingebouwd. Opmerkelijk aan de Sport Tec 1-laarzen is dat ze achteraan twee panden hebben waarmee je de kuitbreedte kunt regelen. Via velcro-sluitingen zet je de breedte van de schacht gewoon in de door jou gewenste maat. Al even opmerkelijk is de manier waarop de laarzen gesloten worden. Aan weerszijden van het scheenbeen zitten ritsen, waardoor het pand dat voor het scheenbeen zit heel ver kan geopend worden. De instap is daardoor enorm ruim, ook al omdat de flap van de binnenlaars royale afmetingen bezit. Inderdaad, we spreken hier van een binnenlaars, want de schacht van de Tec 1-laarzen is ermee uitgerust. Daardoor krijgt de constructie zowel een waterdichte als een interessante thermische barrière die afdoende beschermt tegen de kou onder alle omstandigheden. Verder is de laars uitgerust met een ademende voering en een antislipzool. De hak steekt plus minus tien millimeter onder de zool uit en de overgang van de zool naar de hak verloopt geleidelijk. Uit veiligheidsoverwegingen een slimme constructie, want de kans dat je met die hak ergens blijft achter haken tijdens een ongeval is zo goed als onbestaande. Ondanks hun sportieve voorkomen weegt een paar Sport Tec 1-laarzen in de maat 42 wel 1.620 gram, maar objectief benaderd zal dat zowel de tour- als de sportrijders niet afschrikken.
Triumph Maten: 40 tot en met 47 Adviesprijs: 199,95 euro Triumph stuurde ons een paar AS 3 Goretex-laarzen. Onze contactpersoon bij Triumph, een motorrijder in hart en nieren, verzekerde ons dat het comfort van deze laarzen op een enorm hoog peil stond. En dat bleek in de praktijk ook zo; de ademende en niettemin waterdichte binnenbekleding uit Gore-Tex bood zowel naast als op de motor een ware zee van comfort. De kuitbreedte bleek bovendien ook heel royaal, waardoor de randen van de schacht nauwelijks in contact kwamen met het onderbeen en er dus ook geen vervelende drukpunten konden ontstaan. De bewegingsvrijheid was ook keurig in orde; het elastische pand boven de wreef bewees goede diensten. Op gebied van veiligheid staat deze in samenwerking met Alpinestar ontwikkelde laars zijn mannetje. In de tip en de hiel zijn verstevigingen ingewerkt. Om slijtage tegen te gaan zijn op beide laarzen kunststof verstevigingen aangebracht daar waar het schakelpedaal kan raken. De sluiting van de laars is verzekerd door zowel een ritssluiting aan de binnenkant van de kuit als met velcro beklede flappen die de rits van wind en regen afsluiten. De zool is uit stevig kunststof gemaakt en de hak steekt ongeveer 10 millimeter onder de zool uit. Het verloop gebeurt geleidelijk, hetgeen een extra veiligheidselement aanbrengt, net als het reflecterende Triumph-logo achteraan. De Triumph AS 3 Goretex-laarzen wegen 1.670 gram in maat 42, hun bovenkant is geheel uit volnerf leder vervaardigd.
Alpinestar Soho Gore-Tex Maat 38 tot en met 48 Adviesprijs: 279,95 euro. In tegenstelling tot wat de naam laat vermoeden, is deze traditioneel ogende, halfhoge laars aan de buitenkant gemaakt uit volnerf leder. 't Is de voering die gemaakt is uit het waterdichte en ademende Gore-Tex materiaal. De zool is gemaakt uit kunststof en heeft een sterk profiel dat veel grip zal bieden. De hak is laag en steekt ongeveer anderhalve centimeter boven de zool uit. Via een rits aan de binnenkant van de kuit wordt de laars gesloten, terwijl aan de andere zijde een ruime flap, voorzien van een grote velcro-sluiting, mogelijk maakt om de breedte van de schacht aan de maat van je kuiten aan te passen. Zowel op de rechter- als de linkerlaars zijn verstevigingen aangebracht daar waar het schakelpedaal de laars kan raken. Wat betreft gewicht plaatst de Soho zich niet bij de pluimgewichten, in de maat 46 weegt een paar van deze laarzen 1.880 gram. De leefruimte in deze laarzen voelt behaaglijk aan. Desondanks zijn er verstevigde tippen en hielen voorzien en is ook het pand ter hoogte van de scheen ietwat verstevigd.
Alpinestar Afrika GTX Boot Maat 38 tot en met 48 Adviesprijs: 179, 95euro Ziet een paar Afrika GTX-schoenen er op het eerste gezicht uit als een paar sterke sportschoenen, weet dat het hier in realiteit om specifiek voor motorrijden ontwikkeld schoeisel gaat. Opgetrokken uit hoogtechnologisch textiel (onder andere Gore-Tex) in combinatie met kunststof panelen beschermt dit schoeisel niet alleen de voet maar ook de enkel. Zowel in de tippen als aan de hielen en de enkels zijn verstevigingen aangebracht. De zool is zo goed als vlak uitgevoerd. De schoenen worden gesloten met, dunne, sterke veters welke van een snelsluitsysteem zijn voorzien. Daarboven sluit een riem, vooorzien van velcro, het geheel af. Het interieur voelt aan alsof het om sportschoenen gaat en het gewicht is aangenaam laag. Meer dan 1.380 gram bracht een paar van deze schoenen in maat 45 niet op de weegschaal.
Alpinestar Harlem Air Boot Maat: 38 tot en met 48 Adviesprijs: 229,95 euro De Harlem Air is een lage laars die een retro-stijl weet te combineren met hedendaagse technische eigenschappen. Ons testkonijn was in een bruin jasje gestoken dat - recht uit de doos - de indruk probeerde te wekken dat je er al de halve wereld mee had rondgereden. De mode weet je wel ;-D. De laarzen, die aan de buitenkant van nerfleder zijn gemaakt, zijn zowel op de tippen als op de hielen versterkt en de zool is in een gripbiedende kuststof opgetrokken. De hak steekt ongeveer anderhalve centimeter boven de zool uit. Op beide laarzen zijn verstevigingen aangebracht waar het schakelpedaal de laars kan raken. De laars wordt via een rits aan de binnenkant van de kuit afgesloten; via de riem aan de buitenkant en een pand dat eveneens met velcro afgesloten wordt, kan de schachtbreedte geregeld worden. In tegenstelling tot wat het stoere uiterlijk van deze laarzen suggereert, voelt de voering aangenaam en comfortabel aan. Een paar van deze laarzen in maat 45 bracht 1.616 gram op de weegschaal.
BMW Santiago Maten: 38 tot en met 47 Adviesprijs: 312,91 euro De Santiago-laarzen van BMW zien er zowel door hun constructie als door de roestvrij stalen plaatjes op te tippen ietwat retro uit. Ze roepen dan ook ontegensprekelijk een indruk van degelijkheid op en de technische gegevens van de Santiago-laarzen spreken dat alles behalve tegen. Het leeuwendeel van de bovenkant is bijvoorbeeld gemaakt uit waterwerend behandeld koeienleder dat in dikte varieert van 2,3 tot 2,5 millimeter. Ze zijn ook voorzien van een wind- en waterproof Gore-Tex-membraan en er is gebruik gemaakt van Kevlar-inserts. Twee gespen met verschillende stelmogelijkheden laten het ruim bemeten scheenbeenbeschermpand vrij dat openklapt om een gemakkelijke instap te bieden. Een ruim bemeten en van velcro voorziene klep zorgt voor zowel de sluiting van de schacht als de breedte ervan. De in maat 40 zo maar eventjes 2.290 gram wegende Santiago-laarzen hebben daardoor een goede pasvorm en zorgen daarnaast voor een aangenaam draagcomfort. Om ver mee te wandelen zijn ze echter minder geschikt; hun constructie is zeer rigide en dus niet meteen geschikt voor voettochten. Zowel op de enkels, de tippen, de hielen als ter hoogte van de schenen zijn verstevigingen aangebracht; enkel op de linkerlaars is er een bescherming tegen het schakelpedaal aangebracht. Verwijderbare binnenzolen zijn eveneens van de partij evenals zolen die bestand zijn tegen olie en benzine. De hak steekt ongeveer tien millimeter onder de zool uit en kent een geleidelijk verloop tussen beide vlakken.
BMW Allround Maat: 35 tot en met 48 Adviesprijs: 183,56 euro De in de maat 40 1.434 gram wegende Allround-laarzen van BMW hebben een bovenkant die is samengesteld uit 1,8 millimeter dik leder en Cordura. Een Gore-Tex-voering zorgt voor zowel een waterdichte afsluiting als een goede ventilatie. Zowel op de enkels, de tippen, de hielen als de schenen zijn verstevigingen aangebracht. Twee beschermstroken op de plaats waar het schakelpedaal kan raken, zorgen voor een verbeterde duurzaamheid. Een rits aan de binnenzijde van de kuit zorgt voor een degelijke sluiting, geholpen door een wijd pand dat met een velcro-sluiting de rits aan het oog onttrekt. Een flexibel pand net boven de wreef zorgt ervoor dat de voet genoeg bewegingsvrijheid krijgt ten overstaan van het onderbeen. De kunststof zool is grof geprofileerd en de hak steekt ongeveer 10 millimeter onder de zool uit. De overgang tussen hak en zool verloopt geleidelijk en een flink gedimensioneerd reflecterend oppervlak zorgt ervoor dat je ook in het donker goed gezien wordt.
BMW Pro Touring Maten: 37 tot en met 48 Adviesprijs: 267,46 euro Heb je brede kuiten en hou je van een ruime instap, dan komen de Pro Touring-laarzen alvast op die vlakken aan je wensen tegemoet. De in de maat 40 1.592 gram wegende laarzen zijn namelijk voorzien van een schacht die zich in twee delen laat splitsen. Aan de binnenkant van de kuit zit er een rits waarmee de schacht geopend en gesloten wordt, daarbij geholpen door een bescheiden flap voorzien van een velcro-sluiting. Aan de buitenkant van de kuit zit een veel grotere flap die over zowat de gehele lengte is voorzien van een velcro-sluiting. Met deze voorziening kan je heel snel en efficiënt de breedte van de schacht regelen. De gesp net onder de enkel draagt daar een steentje toe bij, maar dan wel in een heel bescheiden rol. De bovenkant van de Pro Touring-laars is opgetrokken uit koeienleder in een dikte die varieert tussen de 1,7 en de 1,9 millimeter. Ter hoogte van de wreef is er een flexibel paneel voorzien, gemaakt uit Cordura Flex. Er is een ademend, waterdicht Gore-Tex-membraam voorzien. Zowel op de tippen, de hielen als de scheenbenen zijn verstevigingen aanbracht om de drager tegen onheil te beschermen. Enkel op de linkerlaars is er versteviging aangebracht daar waar de schakelpedaal kan raken. De zool is van een flink profiel voorzien en de hak steekt amper een vijftal millimeter vanonder die zool vandaan. Een slim geplaatste steun zorgt ervoor dat de overgang tussen die twee vlakken geleidelijk verloopt. Last but not least zijn er achterop de laarzen reflecterende strips aangebracht. Die zijn ook zichtbaar vanop de flanken en zorgen er samen met de gespen voor dat deze laarzen een wat speelser uiterlijk meekrijgen. Kooptips: *Koop laarzen altijd een maatje groter dan dat je normaliter bij schoenen zou doen. Dat voorkomt dat de laarzen onder het rijden gaan klemmen, hetgeen niet alleen een oncomfortabel, benepen gevoel met zich meebrengt maar er ook voor zal zorgen dat de bloedsomloop belemmerd wordt. Dat laatste zorgt al snel voor koude, ongevoelige tenen. En dat is natuurlijk het laatste waar een motorrijder zit op te wachten. *Voorzie je dat je regelmatig een eind zal moeten lopen met je laarzen, dan kies je maar beter voor een paar dat niet te zwaar weegt en genoeg beweeglijkheid van de voet en het onderbeen toelaat. Met lood in de schoenen lopen; met sommige motorlaarzen gaat dat er na een tijdje stappen zowaar op lijken… *Neem de pantalon mee naar de winkel die je samen met de laarzen gaat dragen. Pas de laarzen samen met de broek, zo ben je er zeker van dat de combinatie bij mekaar past, dat de laarzen de broek en omgekeerd niet in de weg gaan zitten. Even ermee op een motor plaatsnemen is ideaal, maar niet echt noodzakelijk. Even door de knieën gaan maakt evenveel duidelijk. Onderhoud: *Hoe goed de hedendaagse materialen ook zijn, ze zijn zonder twijfel gediend met een passend onderhoud. Kijk de handleiding erop na en/of vraag advies daarover aan je dealer. Die heeft vast ook wel de juiste producten in huis om dat onderhoud te kunnen plegen. *Na een lange rit is het niet onmogelijk dat je laarzen, al zijn ze waterdicht, binnenin een beetje vochtig aanvoelen. Als dat het geval is prop je de laarzen best vol krantenpapier dat binnen enkele uurtjes alle vocht tot zich zal nemen. Zo zijn je laarzen niet alleen snel terug droog, maar vermijd je ook hinderlijke geurtjes. *Bewaar de laarzen steeds in een goed verluchte, droge ruimte. In een onverwarmde, vochtige garage gaan hun eigenschappen met rasse schreden achteruit.