Brembo HPK historie (deel 3)

Share

Racen of recreatief circuit rijden met een motorfiets stelt enorm hoge eisen aan de remsystemen. Deze worden veel zwaarder en frequenter belast en niet zelden blijkt dan dat die voor verbetering vatbaar zijn. Brembo komt op dat moment ter hulp door het aanbieden van de HPK componenten die zowel voor circuit- als straatgebruik geschikt zijn.
In het vorige artikel bespraken we de Brembo HPK remklauwen. Deze keer gaan we dieper in op de remschijven, de rempompen en de koppelingskit.
HPK remschijven De HPK remschijfkit bestaat uit 'full floating' remschijven. De schijven zijn dikker dan standaardschijven en zijn met aluminium bussen op het uit lichtmetaal vervaardigde hart bevestigd. Het geheel heeft een optimale massatraagheid waardoor de motor niet alleen beter afremt maar ook beter gaat sturen. De vlakken waar de remblokken op aangrijpen bestaan uit een speciale legering die meer wrijving garanderen waardoor de motor beter afremt. Het materiaal heeft ook thermisch heel interessante eigenschappen waardoor de schijven hun bedrijftemperatuur beter behouden en kromtrekken onder extreme situaties zo goed als onmogelijk is. De schijven zijn bovendien geperforeerd voor een nog betere warmteafvoer en een reductie van de roterende massa. Dat vertaalt zich in betere remprestaties en een makkelijker, nauwkeuriger stuurgedrag. HPK remschijven zijn verkrijgbaar in 300, 310 en 320 millimeter, waarbij het desgewenst mogelijk is om te upgraden naar een grotere diameter.
HPK 19 RCS hoofdremcilinder Het neusje van de zalm op gebied van hoofdremcilinders is de HPK radiale hoofdremcilinder die de typeaanduiding RCS19 draagt. De radiale hoofdremcilinder van deze kit zorgt voor een veel betere feedback en dosering dan conventionele exemplaren, omdat de bedieningskracht direct op de remzuiger wordt overgebracht. Bovendien is de hoofdremcilinder volgens heel nauwe toleranties gefabriceerd, gebruikmakend van de beste materialen. Daardoor blijven zijn prestaties constant, zelfs onder de zwaarste werkomstandigheden. Niet verwonderlijk want deze hoofdremcilinder is werkelijk identiek aan die welke op de racemotoren zitten van 's wereld beste toppiloten. De afstand tussen de remhendel en het stuur kan traploos aangepast worden; bovendien kan ook de overbrenging afgesteld worden waardoor de remkarakteristiek optimaal aan de wensen van de piloot kan gekoppeld worden. Brembo noemt dit het Ratio Click System, hetgeen afgekort terug te vinden is in de benaming van dit onderdeel (RCS). Eveneens handig is het feit dat de remhendel zelf een scharnierpunt bezit waardoor het afbreken ervan bij een schuiver zo goed als onmogelijk is. Door toepassing van strategisch geplaatste ontluchtingsnippels, gemakkelijk bedrijfsklaar te maken. De kit is bovendien verkrijgbaar in verschillende maten en kan dus toegepast worden op een wijd scala van motorfietsen. Een remschakelaar is bijgeleverd waardoor deze hoofdremcilinder probleemloos op de openbare weg kan ingezet worden. Bovendien zijn alle onderdelen hard geanodiseerd zodat corrosie geen vat krijgt op de componenten.
Brembo HPK 19x20 hoofdremcilinder Uit hetzelfde hout als de 19 RCS hoofdremcilinder gesneden, maar prijsgunstiger, is de HPK 19x20 rempomp. Het betreft dus ook hier een radiale rempomp die gemaakt is uit de beste materialen gebruik maken van de nauwkeurigste toleranties. Op de hoofdremcilinder is een ontluchtingsnippel voorzien waardoor het bedrijfsklaar maken van de remmen kinderspel wordt. Handig is de traploze instelling van de afstand tussen de hendel en het stuur.
Brembo HPK 16 RCS koppelingskit Evenwicht, niet alleen esthetisch maar ook in kwaliteit, is belangrijk op een motorfiets. Daarom heeft Brembo de 16 RCS koppelingskit ontwikkeld. Het gaat om een radiale koppelingspomp die zowel wat betreft uiterlijk als prestaties de evenknie is van de 19 RCS hoofdremcilinder van het merk. Deze koppelingpomp is dus ook voorzien van een afstelling voor de bedieningskarakteristiek (Ratio Click System), heeft een regeling om de afstand tussen de hendel en het stuur aan te passen en bezit een scharniersysteem waardoor de hendel wegdraait bij een schuiver in plaats van te verbuigen of af te breken. Net als bij de HPK 19 RCS rempomp het geval is bekomt men door de montage van dit component een verbeterde feedback en constante prestaties. De traditioneel bij Brembo producten aanwezige high tech look is natuurlijk ook op dit component aanwezig waardoor –indien men de 19 RCS radiale rempomp monteert- men een perfecte eenheid bekomt.
De Brembo HPK kits zijn los van elkaar te koop en kunnen onafhankelijk van elkaar worden toegepast. De kits worden met montagehandleiding geleverd en kunnen zonder verdere aanpassingen worden gemonteerd. De toepassingslijst is heel lang dus kozen we ervoor om geinteresseerden naar de websites van de imorteur en de fabrikant te verwijzen. Neem voor meer informatie contact over de Brembo HPK kits op met de Benelux-importeur Hoco Parts, tel. +31 342-412290 of surf naar www.hocoparts.com/special De gespecialiseerde verkoopspunten kan je opzoeken door de volgende link te gebruiken: http://www.brembo.com/ENG/HighPerformance-Brakes/Distributors/Europe.htm