Kawasaki KFX700 V Force 2008 On road testverslag

Share Een tijdje geleden smaakten we reeds het genoegen om de KFX700 V Force op een offroad parcours uit te mogen testen. Onze conclusie destijds was dat dit letterlijk een dijk van een quad was terwijl we het betreurden dat de V Force niet legaal op de openbare weg mocht. Nu is daar verandering in gekomen; de V Force is verkrijgbaar in een straatversie die –net als een gewone motor- wettelijk aan het verkeer mag deelnemen.

Om dat mogelijk te maken diende de 700cc tweecilinder aangepast te worden. Zo diende er een kit gemonteerd te worden (knipperlichten en andere noodzakelijke tierlantijntjes) én diende het vermogen teruggeschroefd tot 15 kilowatt, zeg maar dik 20 pk. De 700 leverde dus heel wat power in want in zijn originele versie is hij zo maar eventjes 49 pk sterk. Een duidelijke aderlating waarover we ons eerlijk gezegd wel zorgen maakten; tenslotte vormde de power één van de aantrekkingspunten van de V Force…
Ondanks de wegkit is het uiterlijk van de KFX700 nog steeds onversneden agressief en imposant. Deze limegroene vierwieler kan zich nergens onopvallend vertonen en dat heeft hij niet alleen aan zijn opvallend kleurtje te danken. Een indrukwekkende neus, een al even machtig ogend motorblok en afmetingen om U tegen te zeggen -bijna 2 meter lang, iets minder dan 1,2 meter breed en bijna even hoog- maken dat niemand hem over het hoofd kan zien. Voeg daarbij de brede noppenbanden en het volwassen geluid dat de twin ten gehore brengt en je hebt een voertuig waarmee je onmogelijk als een grijze muis door het verkeer kunt glippen.
Droog weegt de KFX iets meer dan 230 kilogram, dus verwacht je dat je er een hele kluif aan zult hebben om hem in goede banen te leiden. Zittend in het ruime en aangenaam comfortabel gepolsterde zadel krijg je echter al snel het gevoel dat je één bent met dit beest op wielen. Bovendien stuurt de KFX700 heel licht en wie een beetje thuis is op een quad zal dan ook helemaal geen moeite hebben om deze driftkikker over verharde wegen te sturen. Tenminste zolang de weg mooi vlak is. Op bol staande wegdekken zoekt de KXF zijn eigen weg en dien je constant bij te sturen om het gevaarte op de baan te houden, zeker als je er een vlot tempo probeert op na te houden. Op vlakke banen kan je echter probleemloos een kruissnelheid van plusminus 80 kilometer per uur aanhouden. Het wegdek lezen dat eraan komt is echter ten allen tijde een must, want indien de staat van het wegdek plots verslechter wordt dan ben je er maar beter als de kippen bij om van het gas te gaan wil je niet het risico lopen naast de baan terecht te komen.
De boosdoeners zijn zo goed als zeker de gemonteerde voorbanden. Die zijn bezaaid met relatief kleine X vormige noppen. Erg veel rubber zet je –op verharde wegen- dus niet aan de grond en het feit dat het profiel van de banden sterk bol staat heeft natuurlijk ook geen positieve invloed op de rechtuit stabiliteit. Mochten we zo gelukkig zijn permanent een KFX700 V Force in ons voertuigenpark te hebben dan kochten we meteen een tweede set velgen en gingen op zoek naar banden met meer weggerichte eigenschappen. De keerzijde van de medaille is echter dat de V Force zich –op de origineel gemonteerde banden- uitstekend leent voor een uitstapje op onverhard. Eerst dan toont deze quad zich in zijn volle element; de lanen in, de wegels op… en als het even kan gewoon daarheen waar de mensheid nog maar nauwelijks zijn stempel gezet heeft.
De tweecilinder krachtbron verbaasde ons op alle vlakken. Zijn teruggeschroefd topvermogen gooit -tegen de verwachtingen in- geen roet in het eten; integendeel zelfs, het maakt dat deze pittige rakker beter hanteerbaar is door een breed publiek. De soepelheid waarmee de automatische transmissie zijn werk doet en de vergevingsgezinde vermogenskarakteristiek van het blok maken dat de krachten ten allen tijde beheersbaar op de baan gebracht kunnen worden. Een sprintje trekken kan ook en wel zo dat je je afvraagt of je echt met een terug getuned motorblok te maken hebt. We vragen ons trouwens af waar Kawasaki op wacht om deze unit in een motorfiets te stoppen; in pakweg een roadster of een cruiser zou dit geheel zeker hoge ogen gooien en de automatische versnellingsbak en de cardanas aandrijving zou daarbij zeker niet misstaan. De twin pakweg 70 pk meegeven moet ook al geen onoverkomelijke hinderpaal vormen… ja, mochten we voor elk idee dat in ons opkomt centen vangen dan zag de stand van onze bankrekening er misschien wel imposanter uit!
Maar dat even geheel ter zijde. Wie denkt dat deze KFX700 door zijn beperkt vermogen tot een slakkengangetje gedoemd is heeft het mis. In optimale omstandigheden loopt deze quad op de teller iets meer dan 100 kilometer per uur; wij persten er een topsnelheid van 104 kilometer per uur uit -en hadden toen de indruk dat het net nog iets sneller kon- maar de staat van de weg weerhield er ons van om de absolute topsnelheid te halen. Dit lijkt ons beslist geen belachelijke snelheid want die ervaar je heel intens door het levendige stuurkarakter dat een quad eigen is. Met deze waarden sla je trouwens geen gek figuur op secundaire wegen en de snelweg is toch sowieso bij wet tot verboden terrein verklaard voor elke quad.
Snelheid maken is één ding; veilig en snel kunnen remmen is iets anders… De KFX700 V Force heeft twee schijfremmen vooraan en een ingesloten natte multiplaat rem achter. De constructie van die achterrem is te vergelijken met die een natte platenkoppeling; wanneer je de rem bedient verkrijg je echter een goed doseerbare remwerking. Hetzelfde mag gezegd worden van de schijfremmen… maar toch is het de motorrem die voor het leeuwendeel van de remwerking instaat. Van zodra je van het gas gaat remt de KFX namelijk sterk en voorspelbaar af op zijn achterwielen zodat je de rest van de remmen enkel gebruikt om die remwerking te assisteren. Goed gevonden van Kawasaki want daarmee wordt het aantal zaken waarop je als bestuurder dient in te spelen enigszins beperkt. En dat is natuurlijk nooit weg op een voertuig waarmee je letterlijk alle kanten uit kunt… De afwerking van de KFX700 is voor een quad voorbeeldig en zo goed als alle benodigde voorzieningen zijn aanwezig. Zo is er een goed afleesbaar en sportief getint dashboard (met zowel snelheidsmeter als toerenteller!), een parkeerrem die snel en gemakkelijk te bedienen is, goede achteruitkijkspiegels en een chokehendel op het stuur. Eveneens op het stuur vinden we de schakelaar terug om de bak in zijn drive, neutraal of achteruitversnelling te zetten. De veerelementen vooraan kunnen op hun veervoorspanning afgesteld worden en het element achteraan kan zowel op gebied van uitgaande demping als veervoorspanning aangepast worden. De dop van de brandstoftank (de 12 liter tank zit onder het zadel) bevind zich onder een afsluitplaat die zich net achter de zadelpartij bevind. Beetje jammer is dat die dop niet met een slot is afgesloten en dat de tankinhoud veeleer beperkt is, maar ja, misschien willen we wel te veel van een quad die nog maar net de baan op mag…
De KFX700 V Force kost 9.940 euro in zijn weguitvoering; zijn broertje –het model waarmee je niet de baan op mag- koop je voor 8.990 euro. Toegegeven, heel goedkoop is dat niet maar als je op een rijtje zet wat je er allemaal voor krijgt dan zijn deze prijzen heel aanvaardbaar. De zo goed als onderhoudsvrije cardanaandrijving en achterrem, de probleemloze automatische versnellingsbak, de krachtige tweecilinder krachtbron… het zijn allemaal ijzersterke troeven in de quadwereld die bij zowel de fabrikanten als de eindgebruikers steeds maar aan populariteit wint!
Technische gegevens: Motor: V-twin 90° viertakt Koeling: vloeistof Distributie: 4 kleppen per cilinder, enkele bovenliggende nokkenas Voeding: 2 carburatoren Boring X slag: 82 x 66 mm Cilinderinhoud: 697 cc Compressie: 9.9 :1 Maximum vermogen: 15 KW Versnellingsbak: Continu Variabele Transmissie met achteruit Koppeling: automatisch Eindoverbrenging: cardan Rijwielgedeelte Frame: stalen balkenframe Ophanging vooraan: dubbel uitgevoerde A armen, veervoorspanning schokdempers instelbaar Ophanging achter: monoshock achterbrug met centraal veerelement, veervoorspanning instelbaar Voorrem: dubbele remschijf van 163 mm doormeter met tweezuiger-remklauwen Achterrem: enclosed wet multi-plate Voorband: AT 22 x 7-10 Achterband: AT 22 x 11-10 Maten en gewichten Lengte 1.980 mm Breedte 1.195 mm Hoogte 1.190 mm Zithoogte 805 mm Wielbasis 1.290 mm Spoorbreedte voor 1.000 mm Spoorbreedte achter 900 mm Inhoud brandstoftank: 12 liter Prijs:9.940 euro Importeur België: www.kawasaki.be