Masaï A450 2007 testverslag

Share Na de sportquads zijn nu ook de meer op avontuur uitgeruste quads aan een opgang bezig. Hun uiterlijk laat dromen van het reizen naar verre bestemmingen, hun uitrusting van het daarbij meenemen van je halve inboedel en hun motorisatie van krachtig, zorgeloos rijplezier. Of deze verwachtingen inderdaad ingelost worden door de Masaï 450 wilden we uit eerste hand vernemen, dus gingen we met deze stoere vierwieler gedurende een klein weekje op pad.

Stoer kan je deze quad zonder moeite noemen want dit is beslist geen klein quadje, integendeel zelfs. Deze quad heeft een lengte van 183 centimeter, is iets meer dan één meter breed en maar liefst 115 centimeters hoog. Droog weegt deze krijger zomaar eventjes 220 kilogram terwijl hij volgens de fabrikant 225 kilogram belasting kan dragen. Ruim voldoende dus om twee personen en een vracht bagage te vervoeren. Die kan je kwijt op de twee grote, stevige bagagedragers die zowel het front als de kont van deze quad beheersen. De aandrijving van de A450 wordt bovendien verzorgd door een viertakt ééncilinder krachtbron die een streepje meer dan 45 pk weet neer te zetten bij 8.250 toeren per minuut en een maximum koppel in huis heeft van maar liefst 41 Newtonmeter bij 7.500 toeren per minuut. Om het vermogen naar de achterwielen te brengen heb je een vijfbak ter beschikking, een achteruitversnelling en een kettingaandrijving. De voorwielen worden door middel van een dubbele A constructie afgeveerd en achteraan zorgt een starre achteras ervoor dat de wielen in contact met de baan blijven. De veersystemen zijn allemaal regelbaar opveervoorspanning en schijfremmen rondom maken het plaatje af.
Op het moment dat je op de Masaï A450 plaatsneemt besef je meteen dat de fabrikant er alles aan gedaan heeft om het je gemakkelijk te maken. Het zadel is werkelijk heel erg ruim uitgevoerd, het stuur valt gemakkelijk in de hand en plaats voor je voeten heb je ruim genoeg op de grote treeplanken. Met een duo aan boord komt daar geen verandering in omdat er werkelijk een zee van ruimte is voorzien voor de beide gebruikers van de A450. De bedieningen op het stuur lijken sterk op die van een hedendaagse motor. Gas geven doe je echter met je rechterduim en de parkeerrem opzetten doe je door de extra hendel op de linker stuurhelft te bedienen. Een LCD scherm zorgt er samen met een rits verklikkerlichtjes voor dat je onderweg over genoeg gegevens beschikt om de zaak onder controle te houden. Een toerenteller is er echter niet aan boord, maar die hebben we echt nooit gemist. Het sterke motorblok en de goed schakelende versnellingsbak zorgden daar voor.
De Masaï A450 heeft achterwielaandrijving, staat op terreinbanden en is zoals reeds aangegeven een heel gevaarte. Met enige voorzichtigheid vertrekken is dan ook aan te raden indien je geen ervaren quad piloot bent. Met wat meer bedrevenheid onder de helmschaal kan je echter meteen gebruik maken van zijn echt wel krachtige vermogensafgifte. De A450 accelereert als een duivel uit een doosje en heeft power genoeg aan boord om deze all road bolide vlot over het terrein te laten gaan. Snel opschakelen is echter de boodschap want de secundaire overbrenging heeft een veeleer korte overbrengingsverhouding. Een tandje hoger rijden kan trouwens nooit kwaad, want de vloeistofgekoelde éénpitter heeft koppel genoeg in huis om dit ongestraft te kunnen doen. Eenmaal gewend aan het specifieke rijgedrag van een quad met terreinbanden op verhard blijkt de Masaï A450 beslist geen traagloper te zijn. We haalden vlot de 110 kilometer per uur op de teller maar beseften meteen dat deze snelheid niet echt binnen het optimale gebruiksgebied lag van deze quad. Tenminste niet als de omstandigheden niet optimaal waren op gebied van wegdek. Op minder vlakke banen zocht de A450 namelijk constant een beetje zijn eigen weg en dat kan je maar beter niet hebben. Door de korte eindoverbrenging draaide de motor bovendien zoveel toeren dat het niet mooi meer was. Met een snelheid van pakweg 90 kilometer per uur kwam er terug rust in zowel het rijwielgedeelte als het motorblok en was het maken van verbindingsritten beslist niet onaangenaam. De stevige remwerking, die je op gang brengt door het rempedaal te bedienen, maakt dat dat in alle veiligheid kan plaatsvinden. Met dat pedaal zet je alledrie de remschijven in werking en breng je dit gevaarte binnen de kortste keren tot staan. Wie enkel de remhendel aan het stuur bedient zal ervaren dat deze rem veel minder overtuigend ingrijpt. Jammer dat het niet andersom is, want het pedaal van de voetrem laat zich natuurlijk veel minder accuraat bedienen dan de handbediende rem. Bovendien moet je je voet van de treeplank nemen om deze rem te bedienen waardoor je niet meer optimaal aanvoelt wat er onder je gebeurt. Met een all road voertuig als de A450 blijf je natuurlijk niet op verharde wegen rijden. Deze vierwieler is in eerste instantie gemaakt om van de platgereden wegen af te dwalen en zijn weg te banen door een biotoop waar moeder natuur het wat meer nadrukkelijk voor het zeggen heeft. Nu is Vlaanderen niet meteen gezegend met landschappen waardoor je off road met een quad kunt rijden, maar toch kan je, indien je een beetje zoekt, aardige locaties vinden waar het wel kan. Onverharde wegen liggen er bij bosjes langs bijvoorbeeld oude vaarten. 't Zijn de paden waarlangs vroeger de paarden de binnenschepen voorttrokken en die nu zo goed als vergeten zijn door zowel mens als dier. En op die wegen hebben we de A450 aan de tand gevoeld.
Tractie heeft deze Masaï meer dan genoeg om zorgeloos over onverhard te rijden, zelfs diepe modderplassen kan hij moeiteloos aan. De relatief lange veerwegen en de flink gedimensioneerde banden maken dat het al erg moet zijn wil je ergens grip en veerweg te kort komen. Rechtstaan op de treeplanken als het wat té hobbelig wordt is aan te raden om je rug en je zitvlak wat te sparen, maar pas daarmee op: het accuraat bedienen van de voetrem is op die manier niet gemakkelijk. Ook bij het evenwijdig rijden aan sterke hellingen kijk je beter goed uit. Deze Masaï heeft een relatief hoog liggend zwaartepunt en houdt daar niet van. Op zich niet verwonderlijk want tenslotte is dit voertuig geen volbloed crosser maar staat door zijn makers in de "Adventure" klasse gecatalogeerd. Desondanks kan de A450 beslist wel een stevige helling aan. Meer dan 45 graden steil bergop doet hij met een glimlach op zijn gezicht en bergaf gaat het al even gemakkelijk. Steilere hellingen bedwingen doe je echter maar beter met enige omzichtigheid. Zijn 220 kilogram drooggewicht en zijn grote hoogte laten zich op die momenten echt wel voelen. Rijden door een enorme massa diepe blubber is ook niet echt aan te raden. Door zijn grote gewicht zakt de Masaï A450 gezwind richting het middelpunt van de aarde en komt in extreme gevallen zelfs muurvast te zitten. Enkel met gemotoriseerde hulp van buitenaf kom je uit die benarde situaties weg, dus kan je deze vorm van "avontuur" maar beter vermijden. Waar de Masaï A450 wel uitermate voor geschikt is is het rijden over off road wegen en aanverwante terreinen. Karrensporen, boswegels, velden, grintvlaktes, gravelbanen, stranden, weiden en landbouwgronden zijn zijn gebruiksgebied en daar kan hij dan ook perfect zijn mannetje staan. Ook voor het maken van avontuurlijke reizen is hij perfect uitgerust. De grote brandstoftank laat een respectabele actieradius toe van meer dan 100 kilometer, het zitcomfort is ronduit goed en bagage kan je in grote hoeveelheden meenemen. En dat allemaal voor een prijs van 4.999 euro! Door zijn degelijke on road capaciteiten kan je hem ook moeiteloos inzetten bij het rijden op secundaire wegen of in de stad. Het avontuur tegemoet, bijvoorbeeld in de Ardennen, de bergen of –waarom niet- Scandinavië, Schotland, Ierland is deze quad op het lijf geschreven… ja, met een dergelijk avontuur mogen er ons eens straffen. Zeker met een tandje meer op het tandwiel dat zich op de uitgaande as van de versnellingsbak bevindt gaan we een dergelijke uitdaging niet uit de weg. Hmm… misschien geen gek idee om zo'n project deze zomer eens uit te proberen? Technische gegevens: Motor: Type: Eéncilinder viertakt, vierklepskop, dubbele bovenliggende nokkenas Cilinderinhoud: 448cc Koeling: Vloeistof Max. vermogen: 34 KW @ 8.250 o.p.m. Max. koppel: 41 Nm @ 7.500 o.p.m. Versnellingsbak: vijf verhoudingen vooruit, één achteruit Koppeling: natte platenkoppeling Rijwielgedeelte: Frame: stalen buizenframe Voorvering: dubbele A constructie, schokbreker instelbaar op veervoorspanning Achtervering: swingarm met starre achteras, schokbreker instelbaar op veervoorspanning Remmen: voor dubbele schijfrem, achter enkele schijfrem Maten en gewichten: Lengte: 1.830 mm Breedte: 1.090 mm Hoogte: 1.150 mm Wielbasis: 1.275 mm Drooggewicht: 220 kg Max. gewicht (voertuig en belasting): 445 kg Prijs: 4.999 euro Importeur: http://belgium.masai-products.com