Dossier onderkledij
De techniek staat niet stil. Ook op gebied van motorkledij zorgen nieuwe inzichten en materialen quasi constant voor een welkome vernieuwing. Lichter, uitgerust met protectoren, beter geïsoleerd, geperforeerd, voor honderd procent waterdicht, ademend, reflecterend… we hebben het samen met jullie allemaal de revue zien passeren.Iets waar veel minder aandacht aan besteed is door de kledijfabrikanten is wat de motorrijder onder die hoogtechnologische bovenkledij draagt. Verwonderlijk, want het comfort wordt er heel belangrijk door beïnvloed. Je mag het beste pak dragen, als je daaronder – bijvoorbeeld - een heleboel laagjes kledij gaat aantrekken, ga je je geheid een Michelin-mannetje voelen en zal je bewegingsvrijheid beperkt worden. Gebrek aan vochtopnemende onderkledij zorgt bij hoge temperaturen ook al voor ongemak; daar kan zelfs het best ontwikkelde motorpak niets aan verhelpen. Het dragen van speciale onderkledij lost de bovenstaande - en nog andere - ongemakken op. Naast specifieke onderkledij voor de zomer zijn er namelijk ook producten op de markt die zowel aangenaam zijn om dragen in de tussenseizoenen als de winter. Om jullie een beetje wegwijs te maken in deze materie hebben we een aantal fabrikanten gevraagd producten ter beschikking te stellen voor een test. En dat testen pakten we serieus aan; elke set is gedurende vele honderden kilometers in de praktijk getest onder de meest uiteenlopende omstandigheden. We droegen elk pak zoals het hoort, dus op de naakte huid, en zowel onder lederen als textiel kledij. Meer kledij zoals hemden of pullovers trokken we niet aan, gezien de temperaturen tijdens de testomstandigheden niet onder de 12 graden Celsius kwamen. Goed om weten: alle onderkledij hebben we 's avonds gewassen en in een goed geventileerde ruimte een nachtje aan de lijn laten drogen. De volgende morgen was elke set terug droog en dus klaar om dragen. Geloof ons, dat feit alleen al is interessant omdat je er op reis een pak bagage mee bespaart! Triumph Triumph heeft in de motorwereld - terecht - de reputatie om de zaken op een eigen manier aan te pakken. Ook wat betreft onderkledij is dat het geval. Het tweedelig pak dat Triumph ons opstuurde, was namelijk gemaakt uit Thermocool en… wol!!!! Maar gelukkig niet zomaar de eerste de beste soort wol. Het gaat hier om Merino-wol, een natuurproduct dat rechtstreeks van het lichaam van het Merino-schaap wordt afgenomen. Merino-wol heeft een heel fijne structuur en is daarom geschikt voor kledij en heeft als aangename eigenschap dat ze de huid in het geheel niet kriebelt. Daarnaast kan dit soort wol niet minder dan 30% van zijn eigen gewicht aan vocht absorberen. Ter vergelijking: polyester kan slechts 5% van zijn eigen gewicht aan vocht opnemen. Een even interessante eigenschap van Merino-wol is dat bacteriën zich veel minder gemakkelijk op dit materiaal kunnen hechten dan aan polyestervezels. Het gevolg is dat niet alleen de hygiëne beter is, maar ook onwelriekende zweetgeurtjes worden vermeden. 't Zijn namelijk de bacteriën in het zweet die voor hinderlijke luchtjes zorgen. Daarnaast heeft Merino-wol de eigenschap om op een natuurlijke manier de temperatuur te regelen. Inderdaad, ze zijn nog zo gek niet, die Merino-schapen…?! Samen met Merino-wol is ook Thermocool gebruikt. Het is een hoogtechnologische draad, welke uitstekende vochtregulerende en thermische eigenschappen bezit. Thermocool houdt met andere woorden het lichaam warm als het koud is en fris en droog bij warmte en inspanningen. Door de dubbele werking treedt er geen koeleffect op na de inspanning. In de praktijk maakte de set alle opgewekte verwachtingen waar. Het nauw aansluitende shirt en de bijbehorende broek pasten zich gemakkelijk aan de vormen van het lichaam aan en voelden heel comfortabel op de huid. Ondanks sterk wisselende omstandigheden tijdens de test - rijden in frisse, regenachtige omstandigheden, afgewisseld met een flinke afdaling en beklimming van een hoge klip (te voet wel te verstaan… ) - bleef alles aangenaam comfortabel. Mooi detail is dat er in de uiteinden van de mouwen gaten zijn aangebracht waarin je duim past. Op die manier hoef je nooit op zoek te gaan naar je mouw nadat je in je jas bent geschoten. Het Triumph-pak bestaat uit een broek (79 euro) en een shirt met lange mouwen (79 euro) en is te koop in de maten XS tot en met XXL.
Knox Dry Inside Fersie, de importeur van onder andere Knox Dry Inside, leverde een tweedelige set aan. Die was gemaakt van een stof die voor 95 procent uit natuurlijk katoen en voor 5 procent uit Elastane bestaat. Als belangrijkste eigenschappen van deze stof noemt Knox het vermogen om vocht op te nemen en te verspreiden en zodoende de verdamping ervan te bevorderen. De buitenkant van de stof is water- en vuilafstotend. Verder heeft de stof anti-bacteriële eigenschappen, wat zowel de hygiëne ten goede komt als het verspreiden van onaangename luchtjes tegengaat. Ziet het Knox-materiaal er uit als doordeweekse vrijetijdskledij, in de praktijk was het niet alleen aangenaam om dragen, maar hield het ons ook comfortabel wat betreft lichaamstemperatuur. Bovendien zorgde het voor een degelijke vochthuishouding. Zelfs sterk wisselende temperaturen werden goed opgevangen en dat zowel onder het rijden als onder het stappen met de volledige motoruitrusting aan. Geen zweetplekken te zien met andere woorden en ook geen vocht dat van de huid naar de voering van de bovenkledij wist door te dringen. Interessant is dat Knox deze kledij aanbiedt in verschillende modellen. Zo kan je het shirt ook met korte mouwen krijgen - zelfs in twee verschillende snits! - en is de broek ook met korte pijpen leverbaar. Voor de motor raden we desalniettemin het dragen van lange mouwen en pijpen aan, omdat de interessante technische eigenschappen van de stof dan ten volle en over zowat het gehele lichaam kunnen benut worden. De Knox Dry Inside kledij is te koop in de maten XS tot en met XXL. Voor een shirt met lange mouwen is de adviesverkoopsprijs 53 euro. De versie met korte mouwen moet 48 euro kosten. Aan de broek met lange pijpen hangt een prijskaartje van 48 euro, die met korte pijpen mag voor 10 euro minder de deur uit…
Knox Cold Killers De naam laat het al vermoeden; Knox maakt ook ondergoed dat specifiek is ontwikkeld om de koude buiten de deur te houden. Wij testten de Sport Top uit, een shirt dat windproof is gemaakt aan de borst, de voorkant van de mouwen en rond de nek. Een speciaal soort fleece is onder dat materiaal en voor de rest van de constructie gebruikt. Het geheel staat te boek voor hoogwaardige windprotectie, degelijke ademende eigenschappen, een grote flexibiliteit en waterafstotendheid. Wij hebben de Sport Top gedragen in combinatie met de Dry Inside kledij van Knox en zijn daarbij tot de vaststelling gekomen dat deze combinatie inderdaad zijn vruchten afwerpt. Ondanks de geringe dikte van de gebruikte materialen volstaan ze om zelfs op kille dagen het dragen van een licht jacket mogelijk te maken. Zowel het comfort als de bewegingsvrijheid gaat erdoor met sprongen op vooruit, iets wat automatisch ook een positieve invloed heeft op je veiligheid. De Cold Killer Sport Top is te koop in de maten S tot en met XXL. De adviesverkoopsprijs is 74 euro.
Kawasaki Ook Team Green toonde interesse in ons ondergoedproject en leverde een Thermo Pants en een Intermediate Shirt aan om uit te proberen. De beide kledingstukken zijn gemaakt uit 93% nylon en 7% Estalane. Opvallend is dat Kawasaki zich de moeite heeft getroost om de verschillende zones van het lichaam een aangepaste dekking te geven. Met andere woorden, op verschillende plaatsen is een andere structuur aan de stof meegegeven en dat terwijl er tussen die panden geen gestikte naden zijn toegepast. De verschillende vlakken gaan zonder zichtbare en voelbare naad als bij toverslag in elkaar over. Hoogtechnologisch spul dus en het ontbreken van naden maakt het dragen natuurlijk dubbel aangenaam. Het Kawasaki-materiaal sluit bovendien heel dicht bij het lichaam aan, is sterk elastisch uitgevoerd en voelt dan ook als een tweede huid aan op je lichaam. Op de verpakking van de kledingstukken staat te lezen dat ze vochtregulerend is, een grote bewegingsvrijheid biedt, antibacteriële eigenschappen heeft en onder sterk uiteenlopende omstandigheden het lichaam op eenzelfde temperatuur weet te houden. En dat ervoeren we in de praktijk ook zo, zelfs na een dag hard labeur, zowel op als naast de motor waren we ten volle tevreden van het Kawasaki-materiaal. Kou hebben we niet geleden en van zweetplekken was nooit een spoor te vinden geweest. Zelfs nare luchtjes bleven na zo'n dagje pezen geheel en al achterwege. We hebben het eerlijk gezegd al anders geweten… Een shirt voor het overgangsseizoen zoals wij uittestten, kost in de uitvoering met lange mouwen 42,70 euro. Kies je voor de versie met korte mouwen dan kan je dat kopen voor 36,05 euro. De thermische lange broek die wij uittestten, draagt een prijskaartje van 36,15 euro. Eveneens in deze serie te koop zijn een thermisch shirt met lange mouwen (52,30 euro), een bivakmuts (15,85 euro) en een buff (25,65 euro).
Bikers Motana, importeur van niet alleen verschillende motor- en scootermerken maar ook een hele resem motoraccessoires, verdeelt momenteel het merk Bikers. We kregen een shirt en een broek uit de Comfort Dry serie van het merk uitgeleend, een set die door de fabrikant wordt aangeprezen als zeer warm, windproof en ademend. Het materiaal waaruit deze kledij is opgebouwd, is dan ook een hoogtechnisch textiel dat drie lagen in één combineert. Daarnaast is er op diverse strategische plaatsen compleet windproof materiaal gebruikt. En dat voel je; zelfs onder uigesproken gure omstandigheden weet de Bikers-kledij je warm te houden doordat er echt geen zuchtje wind door de stof tot op je lichaam kan doordringen. Draag je dit ondergoed onder uitgesproken zomerse omstandigheden, dan loop je kans dat het zweet niet snel genoeg wordt afgevoerd. Deze set is dan ook bedoeld om gedragen te worden in de tussenseizoenen en de winter en niet tijdens de hoogzomer in Midden-Europa. Wat betreft pasvorm en draagcomfort scoort de Bikers-set hoog. De snit is dan ook op een actieve rijhouding op de motor voorzien. Elastische panden aan de uiteinden van de mouwen, de pijpen en het middel maken dat één en ander op de gewenste plaats blijft zitten als je je bovenkledij aantrekt, terwijl een goed gesneden opstaande kraag, compleet met rits, voor een goed aansluiten bij de nek zorgt. Bikers Comfort Dry kledij is te koop in de maten XS tot en met 3XL. Voor een shirt met lange mouwen betaal je 99,95 euro. De daarbij passende broek moet 69,95 euro opbrengen.
Oxford Chill Out Oxford, het Engelse bedrijf dat tal van motoraccessoires ontwikkelt en commercialiseert, is in België door Motana vertegenwoordigd. Komende uit het "natte, koude Engeland" mag het ons niet verbazen dat dit merk onderkledij aanbiedt die speciaal geschikt is om gedragen te worden onder minder zomerse omstandigheden. De Chill Out-producten worden dan ook omschreven als geavanceerde windproof kledij. Naast windproof is het geheel ook waterafstotend en ademend uitgevoerd. Dat alles is te danken aan de Chilltex Hydrocore, Neocore en 3D Technical Fleece materialen waaruit de kledij is opgetrokken. Hydrocore is een compleet windproof membraan dat ook waterwerend is. Neocore is een gelamineerd leoprene dat uitstekende isolerende kwaliteiten heeft. De 3D Fleece is zo ontworpen dat ze de warmte tussen het lichaam en de volgende kledijlaag gevangen houdt, terwijl een ademend membraan er zorg voor draagt dat het vocht kan afgevoerd worden. In de praktijk is het Chill Out-pak - broek gecombineerd met shirt - inderdaad zeer isolerend, zowel wat betreft wind als koude. Interessant is dat de verschillende materialen daar zijn ingezet waar hun eigenschappen het best tot hun recht komen. Met andere woorden, de windbrekerstof zit in de zones die aan de wind worden blootgesteld. Hoewel deze constructie heel wat naden vereist, is het draagcomfort niettemin hoog. Enkel de riempjes onderaan de broek zorgen voor minder comfort indien ze daadwerkelijk onder de voetzool worden gedragen. Mooi is dan weer dat het shirt vooraan volledig kan opengeritst worden, dat er een opstaande kraag is voorzien en dat onderaan de mouwen extra pandjes zijn aangebracht waarin je je duimen kunt haken. Indien je het shirt op die manier draagt, kom je er heel gemakkelijk mee in je overkledij en zullen de mouwen altijd mooi op hun plaats blijven zitten, ook als je op de motor rijdt. De Oxford Chill Out-kledij is te koop in de maten S tot en met 3XL. Voor het shirt betaal je 57,22 euro, de broek komt voor dezelfde prijs over de toonbank.
Kooptips: • Vraag de verkoper of je de waar uit de verpakking mag halen en onderzoeken. Kledij die je op je huid draagt, moet aangenaam aanvoelen en iedereen heeft daar zijn eigen criteria voor. • Pas het ondergoed. De kledij moet goed zitten, zoniet wordt het beoogde comfort niet gehaald. • Houd je aan de wasvoorschriften. Het gaat altijd om hoogtechnologisch textiel dat enkel op die manier zijn eigenschappen voor langere tijd zal behouden.