Draggin' jeans
< Heb je je ook al afgevraagd waar je die enorm strak zittende lederen jeans kunt kopen waarmee je zowel op als naast de motor gezien mag worden? Wel, dan hebben we nieuws voor jou: de bewuste jeans zijn meestal helemaal niet uit leder gemaakt, ze zien er alleen maar zo uit. Draggin' Jeans maakt ze uit kwaliteitsvolle stretchdenim die voorzien is van een siliconenfinish.Het goede nieuws is dat die jeans er niet alleen goed uitzien, maar bovendien ook veilig zijn als je ermee gaat motorrijden. De jeans zijn namelijk op de cruciale plaatsen voorzien van een gebreide voering die gemaakt is uit Kevlar en Dyneema. Deze hoogtechnologische vezels zorgen voor een enorme slijtvastheid. De jeans voldoen dan ook aan de meest veeleisende schuurtesten en hebben een heel hoge bastweerstand. Het bewijs daarvan is dat ze aan zowel de CE test EN13595-1 als EN13595-3 voldoen. Meer daarover kan je zelf ontdekken op Youtube (http://www.youtube.com/user/DragginJeansAUS) waar zelfs filmfragmenten staan van mensen die door een motor worden voortgesleept terwijl ze een Draggin' Jeans dragen. Die Australiërs schrikken er blijkbaar niet voor terug om hun kontwerk te riskeren om te bewijzen dat hun producten veilig zijn…
Maar dat terzijde. Bij het bepalen van de snit is men duidelijk afgegaan op praktijkervaringen van motorrijders. De snit is dan wel die van een klassieke jeans, her en der zijn er aanpassingen gebeurd, waardoor het gebruik van de broek op de motor geoptimaliseerd is. Zo zijn er geen klinknagels aangebracht omdat die bij een val de drager kunnen kwetsen. Ook zijn de broekspijpen langer uitgevoerd dan normaliter gangbaar is, waardoor ze nog steeds tot de enkels reiken als je met gebogen benen op de motor zit. Twee steekzakken voor, een sleutelzakje, en twee steekzakken achter zorgen voor de traditionele jeans look. Mooi detail is dat de rechter achterzak via een ritsje kan gesloten worden. Het achterpand hoger dan normaal, zodat het beruchte bouwvakkersdecolleté vermeden wordt. Mochten de pijpen te lang blijken dan is er geen man over boord. Met schaar, naald en draad (in dit geval polyestergaren in verband met de duurzaamheid) laat de stof zich gemakkelijk op de juiste maat brengen.
Van maten gesproken, de Draggin' Jeans Slix worden in de maten 6 tot en met 14 geleverd in damesuitvoering; voor de mannen zijn de maten 28 tot en met 44 ter beschikking. Aan te raden is om zeker de broek te passen, ook al weet je je maat, want de maatjes vallen in de praktijk een beetje klein uit. Eens je de jeans aangepast hebt, sta je versteld van het comfort dat je ervaart. Nergens voel je iets tegentrekken en de gebreide Kevlar/Dyneema-voering voel je niet of nauwelijks zitten. De stretch jeans waaruit de broek is gemaakt, maakt bovendien zijn belofte wat betreft rekbaarheid waar, we hebben ermee op verschillende motoren gereden en nooit zat ook maar iets ons comfort in de weg. Mooi was ook dat ook onder uitgesproken warme omstandigheden het comfort niet in het gedrang kwam. De voering voelt namelijk niet alleen zacht aan, maar is ook ademend en anti-allergisch uitgevoerd waardoor zweten en irritatie tegengegaan wordt. Dat wassen desondanks nodig is, is duidelijk en dat kan dan ook zonder problemen. De Draggin' Jeans Slix kan in een gewone wasmachine gewassen worden aan 30 graden. Het zwierprogramma staat best op een laag toerental ingesteld. We wasten de Draggin' Jeans Slix op de voorgeschreven wijze en na het drogen aan de lijn bleek dat zowel de maat als het voorkomen van de stoffen ongewijzigd was. Volgens de fabrikant treedt na verloop van tijd wel een verouderingsproces op. De stof gaat zich als het ware op de maten van het lichaam "zetten" en de daardoor ontstane kreukels zorgen zo voor een geheel eigen look. De Draggin' Jeans Slix is te koop in de kleur zwart via de motorhandel. Meer info over het dealernetwerk staat op de website van de importeur, www.nerons.nl De adviesprijs bedraagt 219,95 euro en gezien de geboden eigenschappen is dat een echt wel interessante prijs.