Kawasaki rugbeschermer
Ik duik met een snelheid van dik 140 kilometer per uur de bocht in. De voetsteun, de uitlaatdemper en mijn knie schuren over het asfalt. Mijn FZR400RR stuurt op zijn Pirelli Corsa-banden als op rails; eindelijk heb ik de setup van de vering goed voor mekaar gekregen. En dan gebeurt het onmogelijke. Uit mijn ooghoek zie ik de Kawasaki 750 waarvan ik dacht dat die mij eindelijk voorbij liet vanop een onmogelijke lijn op mij af komen. Met een rotklap torpedeert de Kawa mij in de linkerflank net op het ogenblik dat ik de apex bereik. Het impact is dof en hevig, ik voel dat ik de motor verlies en zie het grind van de grindbak surrealistisch traag voor mijn vizier opstuiven; de stilte die volgt is oorverdovend…"Ik dacht niet dat iemand mij hier voorbij kon" is de uitleg waarmee de piloot van de Kawa zich bij mij komt te verontschuldigen. Ik zie hem wazig doorheen sterretjes van pijn - mijn sleutelbeen is duidelijk aan flarden - en eerst in de kliniek zal ik mezelf gelukkig prijzen dat ik er zo goedkoop vanaf kom. Daar blijkt namelijk dat het rugpand van mijn overall vol gaten zit; de rugbeschermer die ik droeg, heeft er echter voor gezorgd dat mijn rug en mijn heupen onbeschadigd zijn… Als je dit stukje autobiografie leest, verwondert het je waarschijnlijk niet dat we bij MotorLife zelden of nooit op pad gaan zonder rugbeschermer als we weten dat het gas wijdopen zal staan. Tenslotte is het maar een kleine moeite om een rugbeschermer aan te doen. Het minder comfortabele gevoel dat zo'n "backprotector" met zich meebrengt, weegt ook al niet op tegen de wetenschap dat je rug degelijk beschermd is als het fout mocht gaan. En dan kregen we van Kawasaki een rugbeschermer in bruikleen met de vraag om die eens uit te proberen…
Alles evolueert blijkbaar, want de nieuwe rugbeschermer die door Kawasaki in samenwerking met Forcefield is ontwikkeld, lijkt nog maar weinig op het exemplaar waarmee we plegen de baan op te gaan. In plaats van een drager die voorzien is van schelpvormige, harde beschermplaten bestaat de Kawasaki-rugbeschermer namelijk uit een soepele plaat die een dikte heeft van net geen 20 millimeter. Aan de binnenzijde is de plaat comfortabel zacht uitgevoerd. Belangrijk is dat de structuur zich perfect aan de vorm van je rug aanpast. Dat brengt niet alleen het nodige comfort met zich mee maar zorgt er tevens voor dat de krachten bij een impact zo groot mogelijk verdeeld worden. De buitenzijde, bestaand uit een fijn doch sterk raster, is tegen doorschuren bestand en zorgt ervoor dat scherpe objecten niet zomaar tot de rug van de piloot kunnen doordringen.
Bretellen en een geïntegreerde heupgordel maken dat de rugbeschermer mooi op zijn plaats blijft zitten. De rugbeschermer onder een racepak dragen gaat natuurlijk probleemloos, terwijl het comfort echt wel ongeëvenaard mag genoemd worden. Niks geen harnasachtige toestanden die de bewegingsvrijheid voelbaar negatief beïnvloeden, enkel een gevoel van solide bescherming en comfort brengt deze rugbeschermer met zich mee. Het mag dan ook geen wonder heten dat niet alleen piloten maar ook tourrijders geen reden zien om deze rugbeschermer niet aan hun uitrusting toe te voegen. Wij reden er enkele honderden kilometers mee op de openbare weg onder textielkledij en hebben uiteindelijk de rugbeschermer met niet te negeren tegenzin aan de importeur teruggegeven. Gelukkig kost deze rugbeschermer - ondanks zijn duidelijke kwaliteiten - maar 121,50 euro terwijl hij CE Niveau 2 gekeurd is en dus de hoogst mogelijke bescherming biedt. Hij is leverbaar in de maten small en large; de kleur van de rugplaats is altijd groen; of had je dat anders verwacht?!